Nedtrapning af amning er kørt fast

13. januar 2014

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Nedtrapning af amning er kørt fast

Hej Helen

Så har endnu et spørgsmål meldt sig på banen.

Min dreng er nu godt 7 mdr. Og spiser godt med skemad og drikker fint vand af kop. Amning formiddag og middag springer vi over, men KUN når han skal sove i sin barnevogn, skal han sove indenfor i sin seng er det umuligt ikke at amme ham først, han ELSKER virkelig det bryst, det er dét mit spørgsmål omhandler.

Pt. Tror jeg han er i separationsfasen, vi er begyndt at komme på besøg i dagplejen, og han er utryg ved de 2 andre børn som begge er knap 3, de larmer meget og han vil godt kigge på dem, men kun når ham sidder ved mig. Dagplejemor er han heller ikke tryg ved, han smiler til hende, men så snart hun får ham på armen begynder han at græde og kigger efter mig, også selvom jeg smiler og siger til ham at det er ok og at hun er sød. Hans gråd går hurtigt over i kraftig gråd og her kan hun ikke trøste ham, men så snart han kommer i min favn igen holder gråden op. Det er hårdt at se og jeg frygter at han ikke han køres ind og at det ender med at han græder hele dagen hos hende! Han har aldrig været god til fremmede, men jeg syntes det er blevet værre den sidste lille måned, kan det hænge sammen med mit forsøg på ammenedtrapning. Jeg skal begynde på arbejde om 3 uger, så jeg håber at han inden da er blevet tryg ved dagplejemor og de nye omgivelser, hun er en erfaren dame, men hun er også overrasket over at han " kender sine folk så godt", og at det giver så meget uro at køre ham ind.

Jeg har i ca. En måned forsøgt at nedtrappe amning før luren til formiddag, han ofte sover luren indenfor da det kun er ca. 30 min., men det kan bare ikke lykkes uden gråd og kamp. Optakten til luren er at han får resten af sin morgenmad til formiddag inden luren, da det kniber at få noget morgengrød i ham, 9 ud af 10 gange er det maks. 10 skefulde han gider til morgen, jeg har forsøgt at vente med morgen maden til han er godt vågen, men det hjælper ikke. Derfor får han resten af den før luren, sammen med vand i en kop og her spiser han som often rimeligt af grøden. Men når han så skal sove kan han ligges i sin seng, jeg nusser hans hår, synger lidt og han er som ofte i nogenlunde humør og undersøger sut og nusseklud. Men når der så er gået fx. 20 min. Og jeg tror han er begyndt at mærke trætheden og at han ikke er blevet ammet først, så bliver han helt vildt ked af det, arme og ben basker og han græder. Jeg tager ham op når han græder og forsøger at få ...

Annonce

... ro på ham igen, men han klynker og søger efter brystet. Når jeg har fået ham rolig igen, ligger jeg ham tilbage i sengen, men i samme øjeblik som hoved rammer madrassen, står han som en flitsbue og græder hjerteskærende på ny. Det bliver ved gang på gang og han kan blive så opkørt at jeg er nødt til at amme ham for at få ro på ham igen. Når jeg ammer har jeg forsøgt at fjerne brystet hurtigt, men det bliver han meget ked af og ofte føler jeg at han har fået rigtig meget mælk, inden han falder til ro og endeligt giver slip uden brok. Jeg har forsøgt både liggende og siddende og syntes at vi er kørt helt fast, det vil bare ikke lykkes!

Jeg ved at han kan falde i søvn uden brystet, det gør han jo i barnevognen (også hvis han sover formiddagslur her), men hvordan får jeg det til at lykkes indenfor hvor han tydeligvis forbinder søvn med amning først? Jeg har forsøgt at sætte noget i stedet for amningen, bla. En tshirt som dufter af mig, den vil han gerne putte med, men KUN når han er ammet først, jeg føler ikke rigtigt at han acceptere nogen erstatning helt. Jeg finder trøst i at han da kan sove både formiddags og middagslur uden kamp i barnevognen, men jeg vil så gerne at han kunne falde i søvn uden amning indenfor også, for hvad skal jeg ellers gøre når han skal ud af aftenamningen, alle råd modtages med kyshånd :-).

Venlig hilsen
J

P.s. Min kæreste har forsøgt at putte indenfor til de to lure også, men efter lidt tid ender han samme sted som jeg, med en skrigende og grædende dreng som VIL have bryst.

Bedsteforældrene mener at det bare ikke kan lykkes på fredelig vis med ham, han er viljestærk, og at jeg derfor er nødt til at tage den hårde vej og fx. Ligge og holde ham tæt så han får fysisk nærhed, mens han skriger og græder. Jeg er efterhånden tilbøjelig til at være enig da jeg syntes vi har forsøgt den humane model i lang tid, en måned, uden nævneværdig effekt, muligvis fordi han ikke kan skelne mellem hvornår det er aften og fx. Formiddag (selvom jeg ikke trækker gardinerne for til formiddag så lyser kan komme ind i hans værelse og han kan se forskellen), jeg tror at han forbinder alt søvn indenfor med amning.

Jeg håber du kan finde hoved og hale i mit lange brev, men både uro med amning indenfor og en opstart i dagpleje, som er meget sværere end jeg havde forestillet mig er stressende og utroligt hårdt, jeg vil jo det bedste for min lille guldklump, men det føler jeg ikke han får pt.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Der er ingen tvivl om at Helen er en sundhedsplejerske med hjertet på rette sted og det betyder meget for mig i perioder hvor jeg har været usikker på nogle ting.

Camilla Martin