Svar: Amning mange gange om natten

8. januar 2014

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev :)

De fleste børn vil i 6 måneders alderen trives med 6 amninger i døgnet, svarende til at de indtager 900-1000 ml mælk. Og de begynder ofte i denne alder at kunne trappe ud af amningen midt nat. Det er dog en forudsætning for at kunne undvære mælk om natten, at barnet får både mad og mælk nok hele dagen igennem og hvis din dreng ikke er kommet igang med skemad, vil han naturligt søge brystet ekstra, for at få sit behov dækket.

Det er derfor en rigtig god idé at du starter op med skemad igen og meget gerne giver ham 3 gange dagligt - bare 1/2 dl. 3 gange dagligt vil være rigtig godt. De er naturligt at hans mave vil reagere på at få anden og mere fast føde, men han skal vænnes til det stille og roligt. Amningen skal holdes på et niveau, hvor han kan spise skemad, men samtidig også sikre ham mælk nok - men hvis du giver ham et par skefulde skemad til max 1/2 dl. så burde han også have plads i maven til begge dele og dermed blive fyldt op, så han kan sove bedre om natten.

Derudover spiller det ind, at han ofte ammes i søvn. Han forbinder det at sove med at være i din favn og derfor vil han naturligt søge brystet igen og igen. Det handler om søvnassociationer og det er vigtigt at han nu lærer at sove, uden at have brystet i munden. Det betyder at han stille og roligt skal puttes til lur lige der, hvor han næsten sover, men ikke sover helt, så han registrerer hvor du lægger ham og så han, når han vågner om natten, er bevidst om at han er i sin seng og derfor roligt kan sove videre. Hvis han falder i søvn i din favn og så oplever at vågne op i sin seng, så vil han naturligt ikke kunne sove videre, fordi de er utrygt. Derfor vil han først kunne sove, når du atter tager ham op og evt. giver ham brystet.

Alder og udvikling spiller naturligt ind. Han er motorisk rigtig godt igang og bruge sig selv fysisk og mentalt. Han øver sig i at trille, krybe, sparker med benene, tager fat i sin legetøj osv. og han øver sig også om ...

Annonce

... natten - han får sig derfor lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra og har brug for din hjælp til at blive lagt rigtigt igen. Han har altså brug foro stillingskift, brug for lige at komme om på den anden side, få dynen på sig igen osv. Og det er ikke de samme som at du skal tag ham op eller give ham mælk :) Det er vigtigt at du prøver at hjælpe ham der, hvor han sover og nogle gange måske også trækker tiden lidt og ser om han ikke selv kan finde ro.

Han drømmer også meget og kan sagtens ligge og knirke og klynke eller måske grine i søvne - og igen er det ikke lyde du altid skal tage dig af. Han må gerne sige lyde i drømme og må gerne være urolig - prøv om han selv kan komme videre i søvnen uden at du har fat i ham hver gang.

Måske er det tid til at I sover i hver sit værelse, hvis du vågner meget af hans lyde, netop fordi det kan gøre, at han så får lov til at prøve selv og du måske får sovet bare lidt bedre, fordi du så ikke hører ham helt så meget ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Han kan naturligvis godt have mavesmerter, være syg, have smerter fra nakke, skuldre osv. Det må vurderes af jeres læge - tal med lægen om start med skemad og de maveproblemer du oplever. Det er vigtigt at lægen følger jer - og det er vigtigt at du ved at en vis maveuro er normalt, netop fordi han skal vænne sig til fastere føde.

Og ja - luft i maven, det kan der være masser af - det bedres nogle gange faktisk af at få startet op med lidt fastere føde ..:) Hvis han dier meget hyppigt hos dig, så kan det også være med til at give uro i maven og det at sutte sætter også gang i tarmperistaltikken og skubber på maden... Det lyder som om at luften er der om natten og at han derfor ligger og knirker - men han er ikke vågen, han hænger sovende over din skulder og bøvser ikke. Igen lyder det faktisk som om at han skal have lov til at ligge i sin seng og som lyde du skal prøve ikke at reagere på, selvom det er svært, jeg ved det godt:)

Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

CE-mærket

Se efter CE-mærket når du køber legetøj

Legetøj skal være CE-mærket. Det er en sikkerhed for at legetøjet opfylder en række krav til sundhed, sikkerhed og miljø. CE-mærket er fælles for Europa og det er Forbrugerstyrelsen, Sikkerhedsstyrelsen og Miljøstyrelsen, der holder øje med at reglerne for CE-mærkning overholdes. Der foretages løbende stikprøvekontroller for at kontrollere at det legetøj, vi kan købe til vores børn, er i orden.

Du skal også være opmærksom på...

Læs mere i Babylex

Pudendusblokade ved fødsel

Pudendusblokade er en bedøvelse af skeden og mellemkødet, som kan gives til kvinder, der er i fødsel.

Blokaden lægges oppe i skeden i slutningen af presseperioden, og den modvirker den voldsomme udspilingsfornemmelse, man føler, lige før barnet bliver født. Desuden virker blokaden bedøvende på mellemkødet, hvis man skal syes lige efter fødslen.

Pudendusblokaden er for de fleste lidt ubehagelig at få lagt, og den kan dæmpe presseveerne, så man som kvinde ikke kan...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Jeg er meget imponeret over din indsats og dit engagement på netsundhedsplejerske.dk. Du formår at være omsorgsfuld og nærværende på skrift og du er utrolig tålmodig i dine svar til alle slags bekymrede mødre. Du udviser stor viden, erfaring og faglighed samtidig med, du respekterer den enkelte familie og moderens unikke viden om eget barn.

Dine fremragende svar bærer tydeligt præg af dit anerkendende børnesyn med fokus på det lille, kompetente barn. Jeg har haft stor glæde af dine mange svar. Tak for hjælpen!

Venlig Hilsen Mira

P.S. Tak for bogen "Du bliver en skøn mor". Jeg føler mig som en skøn mor når jeg læser i den...!