Svar: Fuldtidsamning 6 mdr
5. januar 2014
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen have behov for ca. 1000 ml mælk i døgnet og spiser ofte 5-7 måltider i døgnet ... Når man ammer, så ved man jo aldrig helt hvor meget barnet får og derfor må du også se på, hvordan han trives og udvikler sig. Virker han mæt, glad og tilfreds - tisser han godt, har han godt gang i maven, tager han fint på osv. så får han sandsynligvis det han har behov for.
Det anbefales at man starter med skemad senest når barnet er 6 måneder gammel, fordi man ellers kan risikere at passere det tidspunkt, hvor barnet er parat til at spise andet end mælk. Venter man for længe, kan det således være sværere at komme igang.
Jeg vil derfor anbefale at du stadig forsøger med lidt skemad, gerne et par gange dagligt, men giv ham kun små mængder, så hans mave kan kapere det. Giv ham f.eks. max ½ dl af gangen og am ham evt lidt lige før eller lige efter, så han får lidt af din mælk sammen med maden og se om det kan gøre, at han så bedre kan kapere det. Du kan også - hvis du har overskud til det - prøve at malke lidt mælk ud og lave hans skemad med din mælk, det kan også gøre, at han bedre kan kapere skemaden i maven:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske