Svar: Amning og gråd

19. december 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mor

Tak for dit brev og velkommen til :)

Når et barn pludselig begynder at græde, klynke, afviser mad, søger brystet ekstra osv. så skal man naturligvis overveje, hvad årsagen kan være, og det er her rigtig vigtigt, at I sikrer jer, at jeres datter ikke er ved at blive syg. De første tegn på at sygdom er på vej vil netop ofte være ekstra pyldren, brystsøgning osv.

Sygdom kan naturligvis være ondt i halsen, almen utilpashed, feber, smerter - det kan være smerter fra ørerne, tænderne eller måske kan hun have en urinvejsinfektion, så det gør ondt, hver gang hun tisser. Der kan være mange ting, som spiller ind.

Også alder og udvikling spiller ind og det kunne hos jer faktisk godt lyde lidt som begyndende separationsfase. Når børn øver selvstændighed og dermed øver sig i at adskille sig fysisk fra deres forældre, så bliver de naturligt også mere tryghedssøgende, pylrede, klynkende. De søger ofte brystet lidt hyppigere, vil gerne putte sig lidt mere osv. og man ser det om dagen - hun græder f.eks. hvis du går fra stuen og ud i køkkenet, og hun ikke længere kan se dig - og man ser det ofte om aftenen. Der hvor roen skal falde over dem, hvor de skal give slip på dagen og alle oplevelserne, ja så søger det ekstra nærhed, ekstra fysisk kontakt.

Når børn i denne alder skal sove om aftenen vil de således helst ikke ned i seng, de græder, protesterer, har ofte brug for at sidde lidt længere tid på skødet, blive holdt i hånden osv. og når hun vågner om natten, fordi hun drømmer og fordi hun får sig lagt i en stilling, som hun ikke kan komme væk fra, så har hun brug for din hjælp til at finde roen og komme videre i søvnen. Det foregår ofte i søvne og nogle gange er man nødt til at tage hende op, trøste hende, evt. give hende lidt ekstra mælk, andre gange er det bedre at hjælpe hende med at blive lagt ned i en god stilling igen, få dynen over sig, blive kærtegnet osv. og på den måde lullet videre i søvnen.

Det du skal være opmærksom på er at du naturligvis skal give hende den nærhed, fysiske kontakt osv. som hun viser behov for - og hvis hun lige nu er ved at blive syg, så skal hun naturligvis bare have bryst og I skal ikke kæmpe med at nedtrappe amning, lære at sove uden mor osv. Nye sovevaner skal skabes, når hun er frisk og har overskud til det. Hvis hun ikke er ved at blive syg, så skal hun naturligvis stadig have sit behov for nærhed og tryghed dækket - men det kan være helt okay at far her tager over. Han er der jo for hende, putter med hende, giver hende masser af kærtegn og omsorg - men kan af gode grunde ikke amme hende og hun falder til ro og sover videre uden brystet. Og som du selv skriver - om morgenen er hun helt sig selv, pludrer, er glad og fjoller med dig som hun plejer:)

Det er vigtigt at hun får sit behov for mælk dækket. Det handler ikke kun om at give hende de næringsstoffer som mælken indeholder, det handler også om at sikre hende væske nok. Og med den alder hun har, vil det være rigtig fint med 4 amninger i døgnet. Jeg vil anbefale at disse amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder altså at amningerne formiddag og eftermiddag skal væk - og det vil netop også give plads i maven til mere rigtig mad.

Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angive tider, ser således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9-9.30: Frisk ...

Annonce

... frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur uden at blive ammet - kan evt. sættes op i barnevognen og I kan trille en tur og så kan du lægge hende ned, når hun er parat til det :) Det kan godt være at formiddagsluren bliver lidt kortere, når hun ikke ammes før, men det er okay. Det er vigtigt at mellemmåltidet erstatter amningen og at amningen fjernes, netop for at give bedre plads til frokosten.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, som hun kan gumle på selv. Vand af kop.

Ammes rigtig godt og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 15.30-16: Flerkorngrød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Amningen springes over eftermiddag - igen for at give bedre plads i maven til aftensmaden. Virker hun tørstig, så tilbyd hende lidt ekstra vand.

Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, udgangspunktet er mere og mere jeres mad, det kan nu være forskellige risretter som boller i karry, det kan være indmaden af en frikadelle (kød eller fiskedelle), - der skal være mad med lidt bid og også stadig mos :) Vand af kop.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Ammes, skiftes og ammes igen og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Ammes som nu og sover herefter videre sammen med far:)

Med hensyn til flaske, så er der ikke grund til at tilbyde hende dette, når hun er så glad for brystet og du har masser af mælk. Du kan lige nu sagtens amme hende de fire gange i døgnet, som sikrer hendes behov og det samme kan du om 2 måneder, når du begynder arbejde. Det vil være fint at amme hende aften, sen aften og tidlig morgen på det tidspunkt og inden middagsluren kan hun så tilbydes lidt lun mælk af en kop. Og stille og roligt kan du så begynde at springe den tidlige morgenamning over, så hun ammes aften og sen aften. Det kommer hen af vejen - en dag af gangen:)

Det vil være fint at amme hende tidlig morgen indtil videre - også selvom det naturligvis kan forvirre hende, når hun ikke kan klokken ... modsat, så bliver hun måske også bare ekstra glad, når du kommer ind og ammer hende der, og I så sover lidt videre sammen og dagen starter på den måde rigtig dejligt for jer begge. Og mælken har hun som sagt behov for stadigvæk.

Med hensyn til hendes gråd om dagen, så bliver hun frustreret fordi der er så meget hun vil og meget hun stadig ikke mestrer. Når hun prøver at krybe fremad, så kommer hun baglæns, når hun prøver at trille, så kommer hun måske ingen vegne eller hun ender med at slå sig, når hun prøver at få fat i legetøj eller vifte med det, så rammer hun sig selv, - det er rigtigt svært og derfor frustrerende. Og I skal her prøve at finde balancen mellem at hjælpe og guide og også nogle gange lade hende prøve lidt selv, for det er nogle gange det ekstra temperament og egen vilje, som gør at det så pludselig lykkes for hende og hun får en lille succesoplevelse og lærer noget nyt:)

Og er hun rigtigt ked af det, så skal I naturligvis være der, trøste og berolige. Og lige nu kan hun godt have ekstra behov for at sidde på skødet og er I sammen med familie, venner osv. så giv hende tid. Det er vigtigt at de ikke alle sammen overfalder hende og vil holde hende osv. Hun skal lige have lov til at sidde på skødet, se tingene lidt an, vænne sig til det hele, før hun er parat til kontakt :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig god jul :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.