Amning og gråd

19. december 2013

Kategori:
Alder:
7 mdr.

Amning og gråd

Hej Helen

Vores dejlige datter på præcis 7 mdr (75 cm, 10,5 kg) er mild og glad og plejer kun at græde sjældent, hvis hun har været sulten eller overtræt. Har altid været god til at falde hurtigt i søvn i både barnevogn og (vores) seng. Den sidste uges tid har jeg oplevet flg ændringer:

Pludselig svært ved at falde i søvn - både lur og aften
Vender og drejer
Knager, hulker og skråler
Blir sur hvis jeg prøver at nusse eller vugge
Slår min hånd væk, hvis jeg prøver at give sutten
Falder i søvn med det samme jeg tar hende op og giver hende brystet (spiser ikke) og lægges ned efter få minutter

Vil ikke spise meget skemad
Kun agurkeringe og få skeer af fuldkornsgrød med frugtmos
Ryster voldsomt på hovedet
Laver kuldegysninger
Kaster sig bagud
Spiser meget bryst (sulten fordi hun ikke har spist meget mos)

Hendes rytme ser sådan ud - men blir forrykket en del og med et ekstra bryst kastet ind her og der pga gråd:

5 - Ammes (spiser lidt) og sover videre
7 - Vågner
7:30 - 1/2 dl havregrød, lidt vand
8:30 - Elsker sit stykke frugt Et par skeer frugtmos, lidt vand
9 - Ammes (spiser meget) og lægges ud
Ca 1 1/2 times lur
12 - Et par skeer grøntsagsmos, agurkeringe, lidt vand
13 - Ammes (spiser meget) og lægges ud
Ca 1 1/2 times lur
15:30 - Grød med frugtmos (dagens mest populære måltid - ca 1 dl), lidt vand
16 - Ammes lidt
18 - Et par skeer grøntsagsmos/vores aftensmad, agurkeringe, lidt vand
19:45 - Ammes ...

Annonce

... (spiser lidt) og sover til nat
23 - Drømmeamning (spiser meget men langsomt)

Hidtil har hun søgt brystet kl. 2, 4 etc. Vi er lige begyndt projekt stop natamning, hvor hun sover med far fra 23-5. Selvom jeg er i det andet rum synes jeg det er helt uudholdeligt at hun skal græde fra 2-5. Især når hun ikke vil nusses og vugges. Far siger det er ok, og at hun sover indimellem. Jeg håber hun ikke føler svigt. Når hun vågner om morgenen er hun helt sig selv og fuld af fjolleri. Det hjælper lidt på min dårlige samvittighed.

Jeg har flg spørgsmål:

- Hvordan kan vi give hende tryghed om natten, men samtidig sikre at hun har appetit om dagen?

- Hun har altid været dygtig til at amme og spist godt. Derudover søger hun brystet bare for tryghed. Hun er aldrig blevet tilbudt flaske, fordi amningen er gået så godt og jeg har haft rigelig mælk. Jeg har nydt at amme rigtig meget. Men jeg starter på job om præcis 2 mdr! Og pludselig er amning nærmest blevet noget negativt, og skemad frustrerende, fordi jeg har fokus på den "deadline". Jeg ville ønske jeg bare kunne følge hendes tempo. Er det urealistisk at hun på det tidspunkt kun bliver ammet 20, 23 og 5? Hvordan skal vi bære os ad?

- Bliver hun forvirret over amningen kl. 5 når hun er blevet "forbudt" bryst hele natten?

- Det er tydeligt at hun er midt i en udvikling mht raserianfaldende om dagen. Hvad kan vi gøre for at hjælpe hende, så hun ikke skal græde så meget?

Med venlig hilsen
Mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Dårlig søvn og stop af amning

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

Annonce

Viden om børn:

Efterveer

Efter fødslen skal livmoderen trække sig sammen til normal størrelse igen, - disse sammentrækninger kalder man efterveer. Jo flere børn man har født, jo mere vil livmoderen skulle trække sig sammen, og jo værre er efterveerne ofte.

Efterveer mærkes ofte under amning. Når barnet dier ved brystet, produceres hormonet oxytocin, der får livmoderen til at trække sig sammen og i dagene efter fødslen vil livmoderen gradvist blive mindre - lige efter fødslen går livmoderen ofte til...

Læs mere i Babylex

Ruske

Lige meget hvor meget og hvor længe et barn græder, så må man aldrig begynde at slå eller ruske det. Et spædbarn som ruskes, kan få blødninger i hjernen og det kan medføre hjerneskade eller død.

Søg altid hjælp hos familie, venner, læge eller andre, hvis du oplever at dit barns gråd går dig så meget på, at du kan komme til at slå eller ruske dit barn. Det er vigtigt at søge hjælp! Og det er vigtigt at du taler med en du har tillid til og fortæller åbent og ærligt om, hvordan du...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Hvor er det skønt at jeg kan skrive til dig og tak for dine altid fyldestgørende og indlevende svar - det savner jeg meget fra min egen sp!

Mange hilsner
Rikke, mor til dreng på 5 måneder