Svar: Ammestop - nægter brystet

3. december 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære søde du

Det er altid rigtigt frustrerende, når børn afviser brystet, før mor er klar til det og du kan naturligvis godt arbejde på at bibeholde amningen. For rigtig mange kvinder vil det være en stor hjælp, hvis du netop føler at du har gjort hvad du kan - lykkes det ikke, så er det lettere at acceptere.

Og det lyder derfor fint at bedsteforældrene passer den ældste et par dage og du forsøger med ekstra fysisk kontakt, hud-mod-hud, nærhed osv. med lillesøster, syntocinonspray, ekstra hvile, god mad, varme, søvn osv. Det er godt at forsøge.

Situationen er dog en anden denne gang, netop fordi du ikke længere har et barn, men har to børn, som du skal tage dig af. Og det giver naturligt ikke samme ro. Dertil kommer at børn jo er forskellige og måske har lillesøster et andet temperament, og vil ikke brystet. Det kan også være at hun pludselig vil igen - måske er du ved at få menstruation og det kan ændre smagen af din mælk og når din cyklus så er over dette, så smager mælken igen som den plejer og hun tager pludselig fat... en forklaring kan også være, at du er begyndt at løbetræne, dyrke motion eller andet som du ikke har gjort i et stykke tid på grund af graviditet og fødsel og det kan også ændre smagen af din mælk og gøre at din datter afviser brystet.

Hvis løsning hos jer viser sig at være modermælkserstatning, så vil det være rigtig godt at give hende flaske - når hun får flaske, så kan hun indtage større mængder og samtidig vil det at sutte hjælpe hende til ro, ligesom brystet gør. Og der er ingen grund til at være imod modermælkserstatning. I DK har vi ikke problemer med rent drikkevand og børn bliver ligeså sunde og vokser ligeså godt på mme. Så du skal gøre det, som fungerer bedst i jeres familie og gøre det med god samvittighed. Og der er jo ingen der siger at fordi du giver flaske et par gange i døgnet, at du så ikke også kan amme. Nogle gange så ser man faktisk at supplementet på flaske gør, at barnet pludselig ...

Annonce

... gerne vil brystet lidt igen. Måske fordi hun så ikke føler sig presset til brystet på samme måde, som hun måske føler det nu.

Du kan godt prøve med vælling, men du kan også give hende almindelig modermælkserstatning. Du kan give hende type 2 erstatninger med den alder hun har lige nu. Det kan sikre hende lidt ekstra jern, men hun skal stadig have fuldt jerntilskud ved siden af, når du også ammer. Hun skal have mindst 400 ml mme dagligt, for at være dækket ind med jern.

Hun skal naturligt også igang med mere og mere skemad og det er her vigtigt at du er opmærksom på at hun ikke får så store mængder skemad, at hun ikke vil brystet. Hendes afvisning af brystet kan nemlig også hænge sammen med at du giver for meget mad. Det er således bedre at give hende ½-¾ dl. skemad og så amme hende før hun skal sove - end at give hende 1-1.5 dl skemad og hun så afviser brystet.

En dagsplan kan se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk frugt i hånden, vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur (vil hun ikke ammes her, så er det okay at springe denne amning over)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Frokost 11.30: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.

Ammes eller tilbydes flaske (flasken kan evt. gives imens hun ligger i barnevognen let eleveret), og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: Frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop og tilbydes også brystet her, men hvis hun afviser, så er det okay.

Powernappen springes evt. over

Aften 18: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.

Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23-24: Ammes eller flaske

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke:)

Og rigtig god weekend og god jul!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Portionsstørrelse børn

Det er meget forskelligt, hvor meget det enkelte barn spiser. Nogle børn spiser meget, og andre børn spiser mindre. Der er også forskel på børns appetit, som kan svinge alt efter tidspunktet på dagen.

Børn skal have lov til at regulere deres behov for mad. Det lille barn skal have lov til at die ved brystet, når det viser behov, og børn der får flaske, skal på samme måde have lov til at selvregulere. Barnet må ikke presses til at tømme hele flasken - og omvendt - hvis barnet...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

..og endnu engang tak for en vidunderlig brevkasse!