Svar: Amning og søvn - 6 uger

22. november 2013

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Nynnes mor

Tak for dit brev, velkommen til - og stort tillykke med den lille pige :)

Det er rigtig godt at du er opmærksom på din datters sutteteknik. Det er netop vigtigt, hvis du kan få hende til at åbne munden højt, så hun får så meget bryst ind i munden som muligt. Det er vigtigt at hun ikke dier for yderligt, da det både vil påvirke hendes evne til at stimulere og også tømme brystet og da det også vil give dig sår - og er der hul, så vil det naturligt gøre ondt at amme, det vil påvirke din nedløbsrefleks, det kan medføre brystbetændelse osv.

Det vil være rigtig godt at du ringer til sundhedsplejersken og beder hende eller en kollega, der ved rigtig meget om amning - og beder hende komme forbi. Du har ret til at få ekstra besøg og hjælp til at få din amning op at køre og du skal have støtte til dette. Det er vigtigt at sundhedsplejersken i samarbejde med dig vurderer, hvorvidt du skal amme med brik eller ej, malke ud eller ej, - eller måske er nødt til at supplere med en flaske, - det er nødvendigt hvis din datter ikke spiser godt nok hos dig. Lige nu har hun dog taget super fint på og derfor umiddelbart fået, hvad hun har behov for og det er rigtig godt! :) Sundhedsplejersken skal altså se dig amme og rådgive dig omkring amning direkte i situationen.

Det vil være rigtig godt at du bruger forskellige ammestillinger, fordi det hjælper hende til at stimulere brystet bedst muligt - samtidig bruger hun sin tunge til at malke på brystet med, så når du lægger hende til i forskellige stillinger, så vil hun ikke bruge tungen samme sted på brystet og det kan aflaste lidt.

Alt efter hvor sår og rifter sidder kan du overveje forskellige muligheder, - det handler ofte om hvordan barnet er lagt til:

Hvis såret sidder på spidsen af brystvorten, så har din datter for yderligt fat og har ikke bryst nok inde i munden. Det kan også være at hun får godt fat i starten, men så glider hun stille og roligt mere og mere ud på spidsen af brystet, når hun har diet lidt hos dig.

Hvis dine sår sidder på oversiden af brystvorten, så skyldes det ofte at barnet hænger for meget i brystet. Hvis dit bryst er stort og blødt, så fold evt. en stofble ind under brystet for at løfte det lidt op. Tænk på at din datter skal til brystet, det er ikke brystet der skal til din datter.

Sidder sårene på siden af brystvorten, så ligger din datter skævt for og du skal sørge for at lægge hende mere lige til brystet. Du skal flytte hende i retning af såret, således at hvis såret er på venstre side af brystvorten, så skal hun flyttes længere til venstre ved næste amning.

Hvis du har sår i kanten af brystvorten, der hvor brystvorten ligesom hæfter fast på det brune område, så vil det ofte skyldes at du har brugt en brystpumpe eller en suttebrik, som ikke passer i størrelsen din brystvorte. En brik eller en pumpe, som er for lille. Her er man så nødt til at undersøge mulighederne for at få en model, som er større og ikke presser på og slider unødigt på brystvorten.

Når der er hul på brystet, så kan der trænge bakterier ind og dermed øges risikoen for at du får en infektion og dermed brystbetændelse. Derfor skal du være meget ...

Annonce

... opmærksom på symptomer på "influenza". Ondt over det hele, feber og generelt utilpashed er første tegn på brystbetændelse og så kommer der smerter, rødme og varme af brystet.

De har på sygehuset anbefalet dig at bruge suttebrik og det kan være en god idé at du starter med at lægge hende til med denne, netop for at få hende til at åbne munden og tage rigtig fat og sætte gang i nedløbsrefleksen - så I er godt igang med amningen. Når og hvis hun så undervejs har brug for en pause, så kan du prøve at fjerne brikken. Her er der jo så gang i mælken, brystvorten er trukket frem og det kan gøre at hun lettere kan få fat uden brikken og die videre.

Du kan også gøre det, at du starter med at buge brystpumpen lidt, så du med den får trukket din brystvorte frem og får sat gang i mælken og derefter så lægge din datter til - igen vil hun her lettere kunne få fat, fordi brystpumpen har gjort lidt af forarbejdet:)

Det er en rigtig god idé at svøbe hende, når hun skal sove - fordi det at være svøbt vil gøre at hun føler sig omsluttet. Det minder om tiden i livmoderen, hvor hun stødte ind i din mave, når hun bevægede sig, og det bedste sted hun lige nu kan være er naturligt i dine arme. Når hun ligger hos dig, så hører hun din stemme, mærker din varme, dine bevægelser, din vejrtrækning, hører dit hjerte osv. Og det er alt sammen med til at give ro og gøre hende tryg, fordi det minder hende om tiden i livmoderen. Derfor sover hun allerbedst i din favn.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Og derfor bliver hun også rigtigt ked af det, når du lægger hende fra dig. Det er utrygt og ikke rart at komme ned i en lift, som står stille og som er "kold" ved siden af dig og din varme og ro - det bryder hun sig ikke om:) Og netop her kan det være en rigtig god idé at svøbe hende, fordi det gør at skiftet fra din favn og ned i liften ikke føles så voldsomt.

Det kan derfor være en god idé at du ammer hende, skifter hende og svøber hende og så ammer hende igen, imens hun er svøbt og først der flytter hende ned, hvor hun skal sove. Stå ved hende, holde hænderne på hende, vugge hende lidt imens hun ligger ned, svinge liften lidt eller trille lidt med barnevognen, hvis hun er puttet der, så du på den måde luller hende i søvn.

Du skal være opmærksom på brug af sut - for så længe din amning ikke fungere hundrede procent, så kan det være en dårlig idé med sutten. Det er vigtigt at hendes suttebehov stilles ved brystet og at sutteteknikken ikke forstyrres af en sut - modsat, så afhænger det dog lidt af, hvordan hun sutter og hvis hun har tendens til at tage tungen op i ganen og nogle gange sutte på sin tunge, så kan det faktisk være en god idé at give hende en sut. Det kan hjælpe hende med at holde tungen nede og finde ud af at der skal noget ind mellem tunge og gange og dermed hjælpe hende til at finde ud af at die bedre ved brystet. Det afhænger altså helt af hvordan hendes sutteteknik er. Hvis hun får en sut, så er det også meget vigtigt at den gives, når hun har fået mælk og lige før hun skal sove :)

Din sundhedsplejeske kan være med til at vurdere din datters behov for sut:)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke - og glæder mig til at følge jer:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Fedtcreme - fedtprocent

Der findes rigtig mange forskellige cremer på markedet, og til behandling af børneeksem er det en god idé at vælge fedtcreme. Jo højere fedtprocent cremen har, jo mere fedtet og klistret vil den ofte være - og dermed også for mange mere ubehagelig. Derfor er det en god idé at vælge så fed en creme som muligt, som samtidig virker behagelig - og til behandling af børneeksem i ansigtet er det ofte en god idé at vælge en creme med en fedtprocent omkring 30-40%. Det er ofte også en god idé at...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dit svar til min ældste søn og hans spørgsmål om ’bierne og blomsterne’. Vi har læst et par bøger sammen, han grinede rigtig meget … men fik stillet sin nysgerrighed!

Det var en rigtig god idé at læse bøger sammen, for du har jo fuldstændig ret: Det kan være grænseoverskridende for både barn og voksen af snakke om den slags sammen, mens en bog oplyser nøgternt og godt. Intimsfæren bevares intakt, genialt!