Brev:
Amning og søvn - 6 uger
22. november 2013
Alder:
1 mdr.
Amning og søvn - 6 uger
Hej Helen.
Min lille datter på 6 uger (hun er født i uge 36+3), vil ikke overgive sig til søvnen, hverken om dagen, aftenen eller natten.
Jeg ammer hende, og hun falder tit hen ved brystet, men lige så snart jeg tager hende væk vågner hun. Hun giver sjældent selv slip for brystet, når jeg så prøver at tage hende væk begynder hun at sutte igen i ca 5 sek for så igen at falde hen.
Når jeg endelig får taget hende væk, begynder hun at græde enten lige efter eller kort efter.
Jeg har været bange for at det var fordi hun ikke fik nok at spise, men sidst hun blev vejet havde hun taget 260g på på 6 dage, så jeg går ud fra hun får hvad hun skal have, desuden når jeg ofte lægger hende til igen og hun så aktivt sutter i et stykke tid, ender det ofte med en masse gylp.
Vi prøver at give hende sutten og svøbe hende, men ofte bliver hun bare rigtig gal, sparker alt hvad hun kan med benene og skriger. Det ender tit med at vi må gå og vugge med hende i rigtig lang tid, og når hun så endelig falder i søvn, er det næsten tiden til at hun skulle spise igen.
Jeg har desuden haft problemer med amningen. Da vi var indlagt på sygehuset, mente de jeg skulle bruge suttebrikker, da hun ellers ville bruge alle hendes kræfter på at prøve på at få fat, så hun ikke havde kræfter nok til at spise det hun skulle, det fungerede også rigtig fint, men følte da der var gået nogle uger, at min mælke mængde faldt ret meget, lige pludseligt kunne jeg ikke klemme mælk ud, det løb ikke rigtigt som det plejede efter et bad og mine ammeindlæg var helt tørre selv efter en hel dag med dem. Hun har altid spist ca hver 2.-3. time om natten hver 4. time. Før blev hun desuden mæt på et bryst lige pludselig skulle hun spise på begge og virkede stadig sulten.
Så jeg begyndte at malke ud efter en amning, og hver 2. time, dette hjalp lidt. Nu har jeg valgt at tage suttebrikkerne af, men hun får ikke ordentlig fat, hun sutter mine brystvorter helt skæve og det er rigtig smertefuldt. Hun gaber ikke højt inden og krænger ikke underlæben ned inden, for det meste er den når hun sutter og nogle gange må jeg hjælpe den ned, desuden synes jeg ikke hun rigtig lægger hovedet bagover. Hvad kan jeg gøre? Synes snart jeg har prøvet alle ammestillinger.
Med venlig hilsen
Nynnes mor