Svar: Ammenedtrapning

15. november 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Anne Louise

Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med retur:)

De flestet børn har brug for at få mælk sen aften - også selvom de ikke behøver det når de er små, så ændrer dette behov sig. Det skyldes at i takt med at deres indtag af skemad og rigtig mad sættes op i løbet af dagen og amningerne om dagen trappes ud, så er amningen sen aften nødvendig - den sikrer deres væskebehov, som er naturligt stort. Men der er naturligvis ikke regler uden undtagelse og det kan godt være at jeres datter kan undvære den sene aftenamning, det må tiden vise:)

Som det er lige nu, så får hun flaske kl 19.30-20 og ammes så både kl 04 og 06 - og det er helt okay. Faktisk tænker jeg at det vil være rigtig fint at I lige nu bibeholder disse to amninger, fordi hun så så sover lidt længere og samtidig netop får det ekstra ammemåltid. Og det lyder ikke som om at mælkeindtaget tidlig morgen påvirker hendes indtag af morgengrød og så er det fint.

Du må godt slå morgengrøden og formiddagsmåltidet sammen, så hun får grød og også frugt til morgenmad og så ammes kl 9, før hun puttes til formiddagslur. Og når hun så bliver 7 måneder, så vil det være rigtig fint at fjerne formiddagsamningen og i stedet tilbyde hende lidt frugtmos, frisk frugt i hånden osv. her. Så hendes mellemmåltid erstatter altså formiddagsamningen på sigt.

Hun vil sandsynligvis have brug for mælk inden sin middagslur - men det fremgår ikke af din dagsplan - det kan være bryst eller flaske. Hvis hun ikke får mælk her, så er du nødt til at bibeholde amningen om eftermiddagen. Ellers vil det normalt være amningen om eftermiddagen der fjernes og i stedet erstattes med et mellemmåltid.

Jeg anbefaler normalt fire amninger i 7 måneders alderen, og at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så giver de plads til den rigtig mad og derudover er det jævnt fordelt over døgnet, så væskebehov dækkes sufficient. Men hvis dette ikke fungerer hos jer, så ...

Annonce

... kan de også ligge meget tidlig morgen, tidlig morgen, eftermiddag og aften. Du skal gøre det som fungerer og hvis bare hun får sine fire amninger (eller flasker), så hendes behov for væske dækkes den vej igennem + det hun kan drikke af en kop, så er det fint - altså så længe hun også spiser fastere føde og det hele går op i en højere enhed:)

Når hun bliver 8-9 måneder, så vil 3 amninger (eller flasker) ofte være passende og de vil normalt ligge inden middagslur, aften og sen aften. Hos jer vil det måske fungere bedre hvis de er helt væk fra dagen, så hun ammes eller får flaske aften, meget tidlig morgen og tidlig morgen. Inden middagsluren kan hun så tilbydes mælk af en kop...

Og når hun bliver 10 måneder vil 2 amninger (eller flaske) ofte være passende og her kan du så amme eller give flaske aften og meget tidlig morgen :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Mellemmåltiderne skal om dagen erstatte amningerne, så hun ikke er sulten eller tørstig, når hun puttes - og i første omgang altså om formiddagen. Det vil her være en god idé at du sætter hende i barnevognen og triller hende en tur. Lad hende sidde op og kikke på verden og læg hende først ned, når hun er parat :)

Da hun har en sut og er glad for den, så put hende med sutten i løbet af dagen, så den er en naturlig del af hendes putteritual. Koble evt. sutten med en putteklud, som hun bedre kan putte sig med og som virker lidt ligesom, når hun ligger i din favn.

Du kan overveje om hun vil have glæde af en kørepose - en voksi, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Der findes mange forskelligt og i mange forskellige kvaliteter og priser. Det kan måske være en erstatning for både slyngevugge og favn - hun vil stadig føle sig puttet og føle sig omsluttet, men vil naturligt lære at sove i sin barnevogn i sin pose. Og så er det generelt en rigtig god idé at gøre det til en vane at trille hende en tur dagligt, så hun lærer at sove i sin vogn og føler sig helt tryg ved dette :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2