Svar: Ammenedtrapning
15. november 2013
Alder:
6 mdr.
Kære Anne Louise
Tak for dit brev og alle dine tanker - jeg vil naturligvis meget gerne give dig lidt tanker med retur:)
De flestet børn har brug for at få mælk sen aften - også selvom de ikke behøver det når de er små, så ændrer dette behov sig. Det skyldes at i takt med at deres indtag af skemad og rigtig mad sættes op i løbet af dagen og amningerne om dagen trappes ud, så er amningen sen aften nødvendig - den sikrer deres væskebehov, som er naturligt stort. Men der er naturligvis ikke regler uden undtagelse og det kan godt være at jeres datter kan undvære den sene aftenamning, det må tiden vise:)
Som det er lige nu, så får hun flaske kl 19.30-20 og ammes så både kl 04 og 06 - og det er helt okay. Faktisk tænker jeg at det vil være rigtig fint at I lige nu bibeholder disse to amninger, fordi hun så så sover lidt længere og samtidig netop får det ekstra ammemåltid. Og det lyder ikke som om at mælkeindtaget tidlig morgen påvirker hendes indtag af morgengrød og så er det fint.
Du må godt slå morgengrøden og formiddagsmåltidet sammen, så hun får grød og også frugt til morgenmad og så ammes kl 9, før hun puttes til formiddagslur. Og når hun så bliver 7 måneder, så vil det være rigtig fint at fjerne formiddagsamningen og i stedet tilbyde hende lidt frugtmos, frisk frugt i hånden osv. her. Så hendes mellemmåltid erstatter altså formiddagsamningen på sigt.
Hun vil sandsynligvis have brug for mælk inden sin middagslur - men det fremgår ikke af din dagsplan - det kan være bryst eller flaske. Hvis hun ikke får mælk her, så er du nødt til at bibeholde amningen om eftermiddagen. Ellers vil det normalt være amningen om eftermiddagen der fjernes og i stedet erstattes med et mellemmåltid.
Jeg anbefaler normalt fire amninger i 7 måneders alderen, og at de ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Når de ligger her, så giver de plads til den rigtig mad og derudover er det jævnt fordelt over døgnet, så væskebehov dækkes sufficient. Men hvis dette ikke fungerer hos jer, så kan de også ligge meget tidlig morgen, tidlig morgen, eftermiddag og aften. Du skal gøre det som fungerer og hvis bare hun får sine fire amninger (eller flasker), så hendes behov for væske dækkes den vej igennem + det hun kan drikke af en kop, så er det fint - altså så længe hun også spiser fastere føde og det hele går op i en højere enhed:)
Når hun bliver 8-9 måneder, så vil 3 amninger (eller flasker) ofte være passende og de vil normalt ligge inden middagslur, aften og sen aften. Hos jer vil det måske fungere bedre hvis de er helt væk fra dagen, så hun ammes eller får flaske aften, meget tidlig morgen og tidlig morgen. Inden middagsluren kan hun så tilbydes mælk af en kop...
Og når hun bliver 10 måneder vil 2 amninger (eller flaske) ofte være passende og her kan du så amme eller give flaske aften og meget tidlig morgen :)
Mellemmåltiderne skal om dagen erstatte amningerne, så hun ikke er sulten eller tørstig, når hun puttes - og i første omgang altså om formiddagen. Det vil her være en god idé at du sætter hende i barnevognen og triller hende en tur. Lad hende sidde op og kikke på verden og læg hende først ned, når hun er parat :)
Da hun har en sut og er glad for den, så put hende med sutten i løbet af dagen, så den er en naturlig del af hendes putteritual. Koble evt. sutten med en putteklud, som hun bedre kan putte sig med og som virker lidt ligesom, når hun ligger i din favn.
Du kan overveje om hun vil have glæde af en kørepose - en voksi, duni-duo, slee-bee, drømmepose og hvad de nu alle sammen hedder. Der findes mange forskelligt og i mange forskellige kvaliteter og priser. Det kan måske være en erstatning for både slyngevugge og favn - hun vil stadig føle sig puttet og føle sig omsluttet, men vil naturligt lære at sove i sin barnevogn i sin pose. Og så er det generelt en rigtig god idé at gøre det til en vane at trille hende en tur dagligt, så hun lærer at sove i sin vogn og føler sig helt tryg ved dette :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske