Brev:
Ammenedtrapning
15. november 2013
Alder:
6 mdr.
Ammenedtrapning
Hej Helen
Jeg skriver til dig igen for lige at få lidt styr på antal amninger og måltider.
Min datter er nu knap 6 1/2 måned gammel og får 3 måltider mad og lidt frugtmos med frisk banan til eftermiddag.
Jeg er holdt op med at give hende mme tilskud til amningerne, da jeg havde indtrykket af at hun blev for mæt til at spise mad og da jeg egentligt også syntes at jeg havde en del mælk og det virker ikke til at hun er blevet mere sulten af den manglende mme. Vi forsøger desuden at hælde en del vand på hende i dagens løb og hun kan godt drikke omkring 150 ml på en dag - om det er meget eller lidt ved jeg dog ikke...
Mit spørgsmål ift amninger går på hvornår de ligger bedst, da vi ikke helt følger "din plan" fra dine bøger. Som det er nu ser en dag typisk sådan ud:
4-5 ammes
5:30-6:30 vågner men kommer over i sengen og ammes hvis det er for tidligt til et stå op. Her falder hun typisk i søvn og kan så godt sove til ca kl 7 så jeg tænker også at hun har brug for det og at hun ikke vågner fordi hun er frisk
7:30-8:00 grød
9:00/9:30 ammes og puttes til formiddagslur. Sover enten 45 min eller 1 1/2 time
11:30-12:00 frokost. Enten øllebrød eller grøntsagsmos
12:30/13:30 puttes til middagslur ca 2 1/2-3 Timer efter formiddagslur. Sover gerne 35 min hvis hun tog en lang formiddagslur eller 1 1/2 time hvis hun kun sov 45 min formiddagslur
15:30 frugtmos
16:30 ammes og puttes til lur (typisk i favnen). Sover 35-45 min
18:00 aftensmad. Grøntsagsmos med kød eller fisk
19:30 flaske (200 ml) og puttes så hun sover kl 20 +/-. Hun falder selv i søvn i sin seng uden vi er der (vi går dog ind hvis hun græder)
Hun bliver altså ammet/får flaske 5-6 gange i døgnet men bliver ikke ammet sen aften, som du skriver i dine bøger og jeg har ikke meget lyst til at ændre på hendes nattesøvn, da hun normalt sover uafbrudt fra kl 20 og til amning ved 4-5 tiden.
Hvordan vil du foreslå at næste nedtrapning (7 mdr) skal se ud og altså hvornår skal hun have mælk? Og hvad med 8-9 mdr alderen?
Og hvordan skal jeg dog kunne putte hende om dagen uden amning? Som det er nu falder hun i søvn ved amningen men vågner og hyler når jeg fjerner hende. Det stopper dog når hun bliver lagt og får sutten hvorefter hun typisk sover med det samme. Så hun når at registrere at hun bliver lagt men hun er meget dårlig til at falde i søvn i barnevognen uden amningen og kun slyngevuggen duer - men den kan vi jo ikke blive ved med at bruge.
Er det dumt at amme hende ved 6-tiden hvis jeg ikke lige synes vi skal stå op ift plads til morgenmad 7:30-8? Det skal jo nok alligevel ændre sig når barselen er slut, da vi så ikke kan ligge og snue og så skal hun jo have morgenmad noget tidligere, men der er jo lang tid til endnu...
Hvornår vil et mellemmåltid formiddag passe bedst? Jeg synes jeg har svært ved at "nå" det inden hendes lur, da hun ofte er segnefærdig ved 9-tiden og hvis hun kun sover 45 min der ligger det måske også bedre efter luren?
Med venlig hilsen
Anne Louise