Ammenedtrapning

15. november 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

Ammenedtrapning

Hej Helen

Jeg skriver til dig igen for lige at få lidt styr på antal amninger og måltider.

Min datter er nu knap 6 1/2 måned gammel og får 3 måltider mad og lidt frugtmos med frisk banan til eftermiddag.
Jeg er holdt op med at give hende mme tilskud til amningerne, da jeg havde indtrykket af at hun blev for mæt til at spise mad og da jeg egentligt også syntes at jeg havde en del mælk og det virker ikke til at hun er blevet mere sulten af den manglende mme. Vi forsøger desuden at hælde en del vand på hende i dagens løb og hun kan godt drikke omkring 150 ml på en dag - om det er meget eller lidt ved jeg dog ikke...

Mit spørgsmål ift amninger går på hvornår de ligger bedst, da vi ikke helt følger "din plan" fra dine bøger. Som det er nu ser en dag typisk sådan ud:

4-5 ammes
5:30-6:30 vågner men kommer over i sengen og ammes hvis det er for tidligt til et stå op. Her falder hun typisk i søvn og kan så godt sove til ca kl 7 så jeg tænker også at hun har brug for det og at hun ikke vågner fordi hun er frisk
7:30-8:00 grød
9:00/9:30 ammes og puttes til formiddagslur. Sover enten 45 min eller 1 1/2 time
11:30-12:00 frokost. Enten øllebrød eller grøntsagsmos
12:30/13:30 puttes til middagslur ca 2 1/2-3 Timer efter formiddagslur. Sover gerne 35 min hvis hun tog en lang formiddagslur eller 1 1/2 time hvis hun kun sov 45 min formiddagslur
15:30 frugtmos
16:30 ammes og puttes til lur (typisk i favnen). Sover 35-45 min
18:00 aftensmad. Grøntsagsmos med kød eller ...

Annonce

... fisk
19:30 flaske (200 ml) og puttes så hun sover kl 20 +/-. Hun falder selv i søvn i sin seng uden vi er der (vi går dog ind hvis hun græder)

Hun bliver altså ammet/får flaske 5-6 gange i døgnet men bliver ikke ammet sen aften, som du skriver i dine bøger og jeg har ikke meget lyst til at ændre på hendes nattesøvn, da hun normalt sover uafbrudt fra kl 20 og til amning ved 4-5 tiden.

Hvordan vil du foreslå at næste nedtrapning (7 mdr) skal se ud og altså hvornår skal hun have mælk? Og hvad med 8-9 mdr alderen?

Og hvordan skal jeg dog kunne putte hende om dagen uden amning? Som det er nu falder hun i søvn ved amningen men vågner og hyler når jeg fjerner hende. Det stopper dog når hun bliver lagt og får sutten hvorefter hun typisk sover med det samme. Så hun når at registrere at hun bliver lagt men hun er meget dårlig til at falde i søvn i barnevognen uden amningen og kun slyngevuggen duer - men den kan vi jo ikke blive ved med at bruge.

Er det dumt at amme hende ved 6-tiden hvis jeg ikke lige synes vi skal stå op ift plads til morgenmad 7:30-8? Det skal jo nok alligevel ændre sig når barselen er slut, da vi så ikke kan ligge og snue og så skal hun jo have morgenmad noget tidligere, men der er jo lang tid til endnu...

Hvornår vil et mellemmåltid formiddag passe bedst? Jeg synes jeg har svært ved at "nå" det inden hendes lur, da hun ofte er segnefærdig ved 9-tiden og hvis hun kun sover 45 min der ligger det måske også bedre efter luren?

Med venlig hilsen
Anne Louise

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

24. marts 2024 | Sovevaner | 5 mdr.

Sove på maven - 5 måneder

Hej Helen Jeg skriver, fordi vores datter er begyndt at trille om på maven,...

18. marts 2024 | Udvikling | 5 mdr.

Baby støtter ikke på benene?

Kære Helen Min dreng er nu 5 måneder gammel og jeg undrer mig over, at han...

Annonce

Viden om børn:

Lægeundersøgelser baby og børn

I Danmark er det fastlagt ved lov, at alle børn skal tilbydes forebyggende helbredsundersøgelser ved egen læge. Det anbefales at bestille tid hos lægen, når barnet er henholdsvis 5 uger, 3 mdr., 5 mdr., 1 år, 15 mdr., 2 år, 3 år, 4 år, 5 år og 12 år.

Undersøgelserne indeholder også vaccinationer og en samtale med lægen, hvor I taler om barnets trivsel, og om barnet udvikler sig som forventet. Lægen vil måle og veje barnet og her se, om barnet følger sin vækstkurve. Barnets...

Læs mere i Babylex

Brok (hernie)

Et barn der buler lidt ud ved navlen, har sandsynligvis navlebrok. Udposningen er typisk på størrelse med en hasselnød, men den kan også blive stor som en valnød.

Navlebrok er ikke farligt, og det forsvinder ofte før barnet er blevet 2 år. Det giver sjældent gener, men det kan sætte sig fast og give smerter - i disse tilfælde skal brokket skubbes på plads enten af forældrene eller af lægen.

Hvis navlebrokket ikke forsvinder af sig selv, vil man ofte vælge at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de gode smid-sutten-lidt-væk-råd. Det er gået over al forventning. Barnet har nu kun sut om natten og i yderste fortvivlelses-tilfælde - og det accepterer han faktisk. Godt du findes! Vi manglede lige det der bløde spark i måsen :)

Tak fra en glad mor