Svar: Fortsætte amning eller...
28. oktober 2013
Alder:
2 mdr.
Kære fortvivlede
Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad du har gjort og hvad du tænker:)
Det er ingen tvivl om at amningen fra starten har givet dig ekstra udfordringer, og jeg synes det er rigtig flot, at du har kæmpet så længe. Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med på vejen :)
Du fortæller at din dreng tager 200 gram på om ugen, men kun fordi du supplerer med en flaske. Jeg kan læse at du har gjort en masse for at stimulere til mælk, du har malket ud med dobbeltaggregat, du sørger for at få den hvile osv. som du har brug for. Du har brugt ammebrik, og arbejdet for at komme væk fra denne. Oveni det hele har du haft en svampeinfektion, smerter osv. og alligevel har du kæmpet dig igennem. Du fortæller at du har brugt så meget tid på udmalkning, mælkestimulering, amning i det hele taget - og efterfølgende supplement på flaske, så "der er ikke meget tid til hygge med ham ellers"... Og jeg tænker at du nok er ved at være der, hvor du skal sige, at tiden også skal bruges på hygge :)
Hen vejer nu 5500 gram og det betyder at hans døgnbehov er ca 920 ml i døgnet og i takt med at han vejer mere, så stiger hans behov naturligt. Hvis dette skal fordeles på 6-8 måltider i døgnet, så skal han have mellem 115-155 ml til hvert måltid. Og du fortæller her at han ofte dier ved brystet i ca 30 minutter og herefter spiser han så ca 120 ml af en flaske, selvom mælken ofte flyder lettere til ham via flaske, så lyder det som om at størstedelen af hans behov lige nu dækkes af modermælkserstatning.
Når han får flaske, så falder han i søvn og sover umiddelbart godt. Han trives med at få både modermælk og modermælkserstatning og har ingen umiddelbare problemer med at kapere modermælkserstatningen, og jeg synes du skal gøre op med dig selv, hvor meget du fortsat vil kæmpe. Det vigtigste må være at han trives - og ikke om det er på den ene eller anden type mælk, og så er det vigtigt at have en mor, som har overskud, og hvor alt ikke går op i bryster og brystpumper, men hvor der også er tid til at nyde hinanden og nyde tiden på barsel.
Der er naturligvis flere ting du stadig kan gøre - du kan godt få medicin, der kan være med til at øge din mælkemængde, du kan også bruge næsespray, der kan hjælpe på din nedløbsrefleks, du kan godt begynde at malke ud for at stimulere til ekstra mælk osv. og jeg vil naturligvis gerne støtte dig i at gøre alt dette, hvis det virkelig er vigtigt for dig - men jeg synes I jeres tilfælde at du allerede har gjort rigtig meget, og den mælk han har fået fra dig er super og stort skulderklap for, at du har kæmpet - men det skal ikke være amning for enhver pris. Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet :)
Jeg ved dog, at det for mange kvinder er en stor sorg, når amningen ikke fungerer og at det kan være rigtig vigtigt for at acceptere dette, at man føler at man har gjort alt. Og derfor skal du gøre op med dig selv, hvad du har lyst til og hvad du er parat til - og hvad du oplever er fordele og ulemper ved både amning og flaske. Tal også med din mand om det, så det bliver en beslutning, som I støtter hinanden i.
Hvis du vælger at stoppe amning, så kan du gøre det ved langsomt at trappe ud - og hvor længe du så vil og kan amme bare 1-2 gange i døgnet,- ja det må tiden vise. Det kan nogle gange godt lykkes at holde lidt gang i mælkeproduktionen, så du f.eks. stadig kan amme ham sen aften, hvis I hygger jer med dette og det er helt fint, ligesom nogle kvinder også kan lægge til, hvis I er ude og han pludselig bliver ked af det. For nogle fungerer amningen som en "trøstetår" i en periode. Stille og roligt vil amningen ofte naturligt stoppe, jo mere flasken tager over, fordi brystet jo ikke bliver stimuleret og så er det sådan og det er okay :)
Du spørger om "det er det værd?" og det er jo i sidste ende kun dig, der kan svare på dette spørgsmål. Lyt til hvad du selv er parat til og har lyst til, og hvad du inderst inde føler vil være det rigtige for jer begge i denne situation :)
Stort knus fra mig til dig!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske