Svar: Fortsætte amning eller...

28. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære fortvivlede

Tak for dit brev og fine beskrivelse af, hvad du har gjort og hvad du tænker:)

Det er ingen tvivl om at amningen fra starten har givet dig ekstra udfordringer, og jeg synes det er rigtig flot, at du har kæmpet så længe. Jeg vil naturligvis gerne give dig lidt tanker med på vejen :)

Du fortæller at din dreng tager 200 gram på om ugen, men kun fordi du supplerer med en flaske. Jeg kan læse at du har gjort en masse for at stimulere til mælk, du har malket ud med dobbeltaggregat, du sørger for at få den hvile osv. som du har brug for. Du har brugt ammebrik, og arbejdet for at komme væk fra denne. Oveni det hele har du haft en svampeinfektion, smerter osv. og alligevel har du kæmpet dig igennem. Du fortæller at du har brugt så meget tid på udmalkning, mælkestimulering, amning i det hele taget - og efterfølgende supplement på flaske, så "der er ikke meget tid til hygge med ham ellers"... Og jeg tænker at du nok er ved at være der, hvor du skal sige, at tiden også skal bruges på hygge :)

Hen vejer nu 5500 gram og det betyder at hans døgnbehov er ca 920 ml i døgnet og i takt med at han vejer mere, så stiger hans behov naturligt. Hvis dette skal fordeles på 6-8 måltider i døgnet, så skal han have mellem 115-155 ml til hvert måltid. Og du fortæller her at han ofte dier ved brystet i ca 30 minutter og herefter spiser han så ca 120 ml af en flaske, selvom mælken ofte flyder lettere til ham via flaske, så lyder det som om at størstedelen af hans behov lige nu dækkes af modermælkserstatning.

Når han får flaske, så falder han i søvn og sover umiddelbart godt. Han trives med at få både modermælk og modermælkserstatning og har ingen umiddelbare problemer med at kapere modermælkserstatningen, og jeg synes du skal gøre op med dig selv, hvor meget du fortsat vil kæmpe. Det vigtigste må være at han trives - og ikke om det er på den ene eller anden type mælk, og så er det vigtigt at have en mor, som har overskud, og hvor alt ikke går op i bryster og brystpumper, men hvor ...

Annonce

... der også er tid til at nyde hinanden og nyde tiden på barsel.

Der er naturligvis flere ting du stadig kan gøre - du kan godt få medicin, der kan være med til at øge din mælkemængde, du kan også bruge næsespray, der kan hjælpe på din nedløbsrefleks, du kan godt begynde at malke ud for at stimulere til ekstra mælk osv. og jeg vil naturligvis gerne støtte dig i at gøre alt dette, hvis det virkelig er vigtigt for dig - men jeg synes I jeres tilfælde at du allerede har gjort rigtig meget, og den mælk han har fået fra dig er super og stort skulderklap for, at du har kæmpet - men det skal ikke være amning for enhver pris. Den gode mor sidder ikke i brysterne men i hjertet :)

Jeg ved dog, at det for mange kvinder er en stor sorg, når amningen ikke fungerer og at det kan være rigtig vigtigt for at acceptere dette, at man føler at man har gjort alt. Og derfor skal du gøre op med dig selv, hvad du har lyst til og hvad du er parat til - og hvad du oplever er fordele og ulemper ved både amning og flaske. Tal også med din mand om det, så det bliver en beslutning, som I støtter hinanden i.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du vælger at stoppe amning, så kan du gøre det ved langsomt at trappe ud - og hvor længe du så vil og kan amme bare 1-2 gange i døgnet,- ja det må tiden vise. Det kan nogle gange godt lykkes at holde lidt gang i mælkeproduktionen, så du f.eks. stadig kan amme ham sen aften, hvis I hygger jer med dette og det er helt fint, ligesom nogle kvinder også kan lægge til, hvis I er ude og han pludselig bliver ked af det. For nogle fungerer amningen som en "trøstetår" i en periode. Stille og roligt vil amningen ofte naturligt stoppe, jo mere flasken tager over, fordi brystet jo ikke bliver stimuleret og så er det sådan og det er okay :)

Du spørger om "det er det værd?" og det er jo i sidste ende kun dig, der kan svare på dette spørgsmål. Lyt til hvad du selv er parat til og har lyst til, og hvad du inderst inde føler vil være det rigtige for jer begge i denne situation :)

Stort knus fra mig til dig!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Autostol

Til transport i bil skal barnet sidde i en godkendt autostol. Det lille barn skal helst sidde fastspændt med ryggen mod kørselsretningen.

Autostole skal være godkendt efter ECE (R)-44-03 eller 44-04. Der skal være et E-mærke på stolen, og den lange talrække under eller efter E-mærket skal starte med enten 03 eller 04.

For fastmonterede autostole hedder godkendelsen ECE (R) 44-05.

Autostole med andre mærkninger skal også være E-mærket, for at de er...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dit råd om uld til min søn, det var nok det bedste råd jeg nogensinde har fået :) Der blev godt nok kigget mærkeligt på mig, da jeg begyndte at lede efter uld i butikkerne, så det måtte hentes hjem fra Danmark til sidst.

Hilsen mor fra udlandet