Fortsætte amning eller...

28. oktober 2013

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Fortsætte amning eller...

Hej Helen,

Først og fremmest tak for dit sidste råd mht søvn især. Det er blevet meget bedre nu end førhen hvor min dreng ikke rigtig ville sove, men nu har vi et fast putte ritual og sørger for at putte ham inden han bliver overtræt og overstimuleret.

Har et spørgsmål vedrørende amning, da jeg jo ikke kunne amme ham fra starten pga han er født en mdr for tidlig, han fik så flaske den første uges tid ca og startede med at amme med ammebrik og har så stille og roligt udfaset flasken og også smidt ammebrikken.

Det lykkedes mig at holde min mælkeproduktion oppe ved hjælp af udmalkning efter amning, men har aldrig haft meget mælk i brysterne. Jeg kunne nok ca tage 30-40 ml ud af hvert bryst (ved dobbeltudmalkning) og har aldrig brugt ammeindlæg, da det aldrig har været sådan, at mælken er sprøjtet ud.

Efter jeg smed ammebrikkerne havde vi en periode med svamp/trøske hvor jeg dog fortsatte med at amme, selvom det gjorde pokkers ondt.

Her på det sidste er det dog som om, at jeg ikke har mælk nok i brysterne, for når jeg lægger han til sutter han intenst i ca. 10 min og slipper så hele tiden brystet og vrider sig, sparker og trækker hovedet væk og bliver sur og frustreret, så det virker som om der ikke er mere mælk. Jeg skifter så bryst og det samme sker med det andet bryst efter ca 10 min. Han bliver så sur og vrider sig, kan ikke finde ro, begynder at æde sine hænder og sutte på fingrene og virker meget søgende og bliver tilsidst meget ked af det, da han er mere sulten. Jeg laver så en flaske modermælkserstatning til ham og han tager let 120 ml og falder derefter til ro.

Ved ikke hvad jeg skal gøre for at få amningen til at køre og have mælk nok, og hvorfor det lige pludselig er blevet sådan. Jeg har prøvet alt lige fra hud mod hud kontakt, ro omkring amningen, ingen stress, spiser og drikker godt, masseret brysterne inden, prøver at lægge ham til så tit som muligt men svært når han bliver så ked af det og sulten, og nærmest ikke vil tage bryst.

Synes aldrig at amningen har været nemt. Fra starten har jeg kæmpet for at få ham til at tage fat, sutte korrekt, derefter snart to mdr med amning, udmalkning, varme og ordne flasker som var tidskrævende, og så med svampen hvor jeg næsten var ved at opgive amningen da det gjorde pokkers ondt og nu hvor han nærmest afviser brystet fordi der ikke er nok mælk.

Han tager fint på ca 200 gram om ugen men også kun fordi jeg på det sidste har suppleret med flaske efter amning. Hvis jeg ikke gør det falder han ikke til ro men fortsætter med at være urolig, sparke, vride sig og græde samt søge og putte hænderne i munden. Jeg giver ham kun sut for at få han til at sove. Han tager den også kun der. Han sover godt i barnevognen når vi triller en tur og når han er vågen og ellers mæt, er han glad og pludrer, smiler og udvikler sig fint.

Ved ...

Annonce

... ikke om jeg skal prøve at malke ud igen for at sætte mælkeproduktionen op eller om det kan svare sig og er nok. Tidligere da jeg brugte dobbelte brystpumper synes jeg det tog lang tid og var besværligt når man samtidig skulle amme ham og give ham flaske og så er der ikke meget tid til hygge med ham og ellers.

Jeg hviler mig og sover fint, da han når han først er mæt sover godt. Her er hvordan en typisk dag ser ud for os, selvom jeg ved han ikke har rutine endnu, så er dagene
Næsten ens:

Kl 7-9 amning ved skiftevis hvert bryst ca 30 min. indtil han ikke vil mere og bliver ked af det og afviser brysterne, giver han så ca 120 ml flaske, hvorefter han falder i søvn.

Kl 9-12 sover han

Kl 12-15 amning igen som tidligere han "tømmer" begge bryster og søger efter mere mælk Kan ikke gøre andet end at tilbyde ham flaske igen, han tager nemt ca 120 ml

Kl 15-18 sover han

Kl 18-21/22 marathon amning han vil ligge ved brysterne hele tiden, det lader jeg ham gøre men han bliver meget frustreret og ked af det, når han ikke får mere mælk ud lader det til er grunden. Giver ham 120 ml flaske som han sluger hurtigt og falder lidt mere til ro og smiler og pludrer og vi hygger. Lige inden han skal puttes til natten ammer jeg ham fra begge bryster ca 15 min og han falder i søvn.

Kl 22-03/04 han sover alt mellem 3-5 timer i træk for det meste 4 timer.

Kl 3-3.30 ammer ham fra begge bryster og han falder i søvn og sover til kl ca 7 om morgenen igen.

Håber du kan sige hvad jeg kan gøre. Vil rigtig gerne have amningen til at fungere også fordi jeg har kæmpet meget for det og ihvert fald indtil han kan begynde at få noget vælling eller andet føde, men vil heller ikke blive ved med at forsøge for enhver pris. Synes det har været hårdt og stressende at skulle både amme, malke ud og give flaske, da det let kan tage mere end en time og så er der ikke så meget tid til hygge med ham, og synes også det er hårdt at se ham så ked af det og frustreret.

Han har ellers altid elsket at ligge ved brystet, og det samme har jeg. Jeg også nydt disse stunder, og det har også været nemt at maden altid er ved hånden og klar i stedet for flaske som skal renses, steriliseres og varmes etc.

Han vejede 2670 ved fødslen født en mdr for tidlig og vejer nu 5500 gram. Han har ca 6 våde bleer i døgnet. Lige nu er der ikke så meget afføring, der kan godt gå dage imellem, hvor imod førhen havde han flere gange dagligt. Han virker som sagt ellers glad og tilfreds når bare han får mad.

Skal jeg forsøge mig med noget andet, som du tror vil virke f. eks sprayen til næsen
piller eller brystpumpe igen, og tror du at jeg vil kunne få gang i amningen og min mælkeproduktion op igen, og hvad kræves der og er det så det værd altså at blive ved med at kæmpe og forsøge?

Håber meget du kan hjælpe.

Hilsen den fortvivlede

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Ammestillinger

Prøv dig frem med forskellige ammestillinger. Du kommer til at bruge mange timer på at amme og derfor er det vigtigt, at du gør dig det så behageligt som muligt.

Det er godt, hvis du kan hvile dig samtidig med at du ammer barnet og det er vigtigt, at du slapper af og ikke spænder i kroppen, hvis mælken skal løbe frit.

Sørg for god støtte til ryg og arme, når du sidder op, så du ikke får spændinger i skuldrene. Sid i en god stol, brug evt. puder i forskellige...

Læs mere i Babylex

Kolik

Kolik er den betegnelse, man bruger om et barn, der dagligt eller næsten dagligt, er helt utrøsteligt, grædende og skrigende. Den ældre definition af kolik er, at barnet skal græde og være utrøstelig i mere end 3 timer om dagen, mere end 3 dage om ugen og i mere end 3 uger.

Kolik er en udelukkelsesdiagnose. Det betyder, at lægen skal have undersøgt barnet grundigt og have udelukket, at barnet har smerter fra nakke, skuldre, ryg eller andre steder, Ligesom det skal være udelukket,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Endnu engang tak for dit søde, positive og lange svar. Jeg vender tilbage og fortæller om vores videre forløb.

En rigtig god jul til dig og din familie

Hilsen fra os