Svar: Spiser hele natten
19. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Kære søvnige mor
Tak for dit brev og velkommen til :) Hvor dejligt at høre, at du har fulgt med på sidelinjen og nu selv har fået lyst til at skrive :)
Det lyder som om at I er kommet godt igang med skemaden og det er rigtig fint, at du nu øger din datters indtag, så hun får skemad to gange dagligt - morgen og aften.
Det sker desværre nogle gange at det giver ekstra uro, hvis man starter med skemaden om aftenen. De fleste tænker naturligt at hvis barnet får skemad, bliver fyldt godt op med mælk, så vil det naturligt sove bedre efterfølgende - men ofte virker det modsat i denne alder. Din datters mave vil arbejde på højtryk for at bearbejde alt føden, det giver ekstra motorisk uro og hun vil derfor også ofte søge brystet ekstra, fordi det at sutte hjælper til ro og samtidig sætter det gang i tarmperistaltikken, så maden kan blive nedbrudt og komme igennem systemet. Og måske er det netop dette, som er sket hos jer - i hvert fald er det tydeligt at din datter reagerer på frugtmosen, når du giver hende dette og jeg tænker at hun måske har brug for lidt tid, for at hendes mave lige kan følge med.
Hvorom alting er, så er hun nu parat til de to måltider skemad dagligt og det er som sagt rigtig fint, hvis du kan prøve med grød til frokost og grøntsagsmos til aften. Nogle børn reagerer på kartoffel og bliver næste forkvalmede af det, andre børn elsker det - du kan forsøge dig lidt frem. Hun må også gerne få f.eks. gulerod, blomkål, broccoli, squash. I hjemmelavet mad skal tilsættes fedstof og modermælk eller modermælkserstatning. Du kan også købe mos på glas eller frost.
Det er vigtigt at du holder mængden af skemad nede, så det ikke tager pladsen op for mælken. Hvis hun ikke får mælk nok = væske nok i løbet af dagen, så vil hun naturligt søge det ekstra om natten. Det er således bedre at hun spiser 3/4 dl skemad og drikker vand af kop og efterfølgende tager imod brystet, end at hun spiser 1-1.5 dl. skemad og bagefter ikke vil ammes.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, kan se således ud:
Tidlig morgen 06: ammes og sover videre, når dagen starter tilbydes hun evt. en lille ekstra amning.
Formiddag 8.30-9: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes lidt grød, evt. med lidt frugtmos som topping (måske kan hun så bedre kapere det), vand af kop.
Ammes evt. gange to som nu og puttes til middagslur ca 13.30
Eftermiddag 15.30: Ammes efter behov
Sen eftermiddag 16.30: Ammes og puttes til powernap
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos, vand af kop.
Kommer i bad, får nattøj på, gøres klar til natten.
Ammes og puttes ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster
Midt nat 03: Ammes
Jeg vil anbefale at du prøver at amme hende godt sen aften, og at du efter amning her forsøger at lægge hende over i egen seng, så hun ikke ligger tæt på dig. Når hun ligger hos dig, så vil hun naturligt kunne dufte din mælk, og hendes lyst til at die hos dig bliver naturligt større. Hvis hun ligger lidt på afstand, så er der større sandsynlighed for at hun kan finde ro og komme videre i søvnen uden at du behøver tilbyde hende brystet.
Hvis hun kun vil ammes og bliver rigtigt ked af det, så må du prøve at lægge hende til men samtidig forsøge at afkorte amningerne om natten, så hun ikke fyldes med mælk men kun trøstes - det lyder som om at hun om natten spiser en del, da hun gylper meget om morgenen og da hendes appetit om formiddagen ikke er så stor, så prøv om du kan skrue ned for mængden af mælk om natten, ved at afkorte nogle af amningerne lidt. Måske netop ved at forsøge med amning fra begge bryster sen aften og derefter putte hende lidt på afstand - måske vil det hjælpe i sig selv :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske