Brev:
Spiser hele natten
19. oktober 2013
Alder:
5 mdr.
Spiser hele natten
Hej Helen
Nu har jeg fulgt din hjemmeside længe og fundet mange brevene utrolig brugbare. Nu er jeg så nået dertil, hvor jeg selv har brug for lidt hjælp.
Jeg har en skøn lille pige på snart 5 måneder. Om dagen er hun den dejligste og gladeste pige og sover rigtg godt. Problemerne kommer når vi når til aftenen og natten. Hun sover i vores seng, ved siden af mig og barnesengen. Jeg får hende til at falde i søvn ved at ligge mig helt tæt op af hende, sutten i munden og holde let om hende. Nogle gode falder hun hurtig i søvn, andre gange går der noge tid og jeg ender med selv at falde i søvn og blive liggende med hende, da jeg selv er så træt. Nogle gange starter hun med at sove 3-4 time hvilket er rigtig fint, men det sker desværre ikke så tit. Ellers vil hun spise hver til hveranden time om natten.
Synes jeg har prøvet rigtig meget. Ligge mig lidt væk fra hende og afvente om hun selv falder i søvn, gå lidt rundt med hende og vug, op på skulderen om de kommer en bøvs. Det gør der nogen gange og også nogle gange noget gylp. Men ellers kan jeg kun få hende til at falde til ro og i søvn, når hun spiser. Jeg ligger ned og ammer hende og får hende ikke op og bøvse af fordi vi begge falder i søvn. Burde jeg måske prøve holde mig vågen og få hende op og bøvse af? Synes bare jeg kommer til at vække hende mere... om morgenen når vi står op gylper hun rigtig meget. Så er nogen gange i tvivl om hun får spist for meget i løbet af natten og når hun vågner at det mere er fordi hun har spist for meget og jeg så mistolker det.. men det er svært når man er træt og hun falder til ro med brystet i munden. Har nogen gange også prøvet at liste brystet ud og give hende sutten, men så bliver hun sur, som om hun reelt er sulten.
Min SP har tjekket hende og hun vokser rigtig fint som hun skal og er som sagt en glad og tilfreds pige. Vi begyndte på tynd majsgrød til aften da hun blev 4 måneder i håbet om at det kunne hjælpe. Det spiser hun med med velbehag og efter en 14 dage efter råd fra SP begyndte vi med grød til middag også. Det går også fint. Så snart vil jeg i gang med kartoffelmos til aften og majsgrød til middag.
De sidste to dage har jeg prøvet med lidt frugtmos, sveske og pæremos. Men det har givet to nætter med ekstra uro og to gange ble skift med afføring. Så tror jeg holder igen med den frugtmos.
Jeg ammer fuldt og er først begyndt med mme i grød nu her da jeg havde mælk i fryseren til de første par uger.
En lille plan over vores dag: ca. tider
07.00 står vi op
08.30 ammer og bliver puttet til formiddagslur.
Her sover hun som regel 3 timer
12.00 grød og evt. bryst bagefter hvis hun virker mere sulten
13.00-13.30 ammes og puttes til middagslur
Her sover hun ca. 2 timer
15.30 ammes
16.30-17.00 ammes lidt og puttes til sidste lur og her en hun 1/2 til 1 time
17.30-18.00 grød
Hveranden aften giver vi bad
I nattøj og lidt mavemassage
Ammes
19.30 bliver hun puttet til aften
Og herefter er det så hveranden time indtil vi står op. Først på morgen virker hun mere urolig
Hun spiser godt når jeg ligger hende til, undtagen inden formiddagslur, der virker hun mæt fra natten.
Hun sover ude i sin barnevogn om dagen og hun bliver bedre og bedre til selv at falde i søvn uden man vugger med den. Nogle gange skal hun lige køres lidt frem og tilbage, men falder hurtig i søvn. Vil også meget gerne snart ligge hende i hendes egen seng om natten, men har bare ikke energi til det om aftenen efter sådanne nogle nætter. Hver gang jeg prøver at liste hende fra vores seng til hendes egen, vågner hun op og bliver ulykkelig. Har ellers prøvet at købe bed rockers til hendes seng.
Tænker hun måske også bliver mere sulten når hun ligger lige ved siden af madkammeret..
Hov lige en sidste ting, de første 3 måneder sov hun 6-7 time hvorefter hun spise og sov yderligere 2-3 timer.
Håber du kan hjælpe med lidt gode råd.
Hilsen den søvnige mor.