Svar: Amning, medicin og koloskopi
9. september 2013
Alder:
10 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder ikke rart med en koloskopi, men det lyder som en god idé at få den foretaget og det er rigtig godt at du har sagt ja til dette - også selvom du jo ammer.
Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad det er du skal indtage af medicin. Normalt burde der ikke være problemer med amning, når man skal have lavet en koloskopi, men det afhænger af, hvad medicin det er du skal drikke, ligesom det beroligende du får før selve undersøgelsen også spiller ind. Det afhænger helt af, hvad det er man giver dig.
Man giver nogle gange Phosphoral, der skal opløses i vand. Når jeg læser om dette præparat, så står der at man ikke bør amme "på grund af manglende viden". Andre gange giver man et præparat der hedder Picoprep og her står under amning "kan om nødvendigt anvendes". Det kan være at de på afdelingen vil give dig noget helt tredje, men under alle omstændigheder vil det være rigtig godt, at du fortæller at du ammer, så du kan få noget medicin, som man ved ikke vil påvirke din dreng via modermælken.
Din mælkemængde kan naturligt godt blive nedsat i løbet af et døgn - både fordi din dreng måske ikke dier ved brystet, men også på grund af den stress du naturligt går igennem. Stress kan faktisk påvirke mælkedannelsen en del. Du kan godt producere mælk, selvom du ikke rigtig får noget at spise. Der er stadig kun tale om et døgn og det er okay.
Om du skal malke ud det efterfølgende døgn afhænger af, hvad medicin du får og om lægerne siger at det vil være i din mælk efter undersøgelsen - og hvor længe efter. Måske vil de sige at du kan amme uden problemer, måske vil de anbefale dig at du malker ud og kasserer mælken på grund af medicinen x antal timer efter undersøgelsen - det afhænger helt af medicinen og hvad du får.
Du behøver ikke malke ud, for at stimulere til mælk igen - det klarer din dreng fint når du atter lægger ham til og han kan stimulere dig langt bedre end en brystpumpe.
Hvis det viser sig, at du ikke må amme på grund af undersøgelsen, så må din dreng få mælk af kop og spise som han plejer. Der sker ikke noget ved at han skal undvære amningen i et døgn, hvis det viser sig nødvendigt. Alternativt kan han få mme i en flaske, det kan måske trøste ham lidt :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med undersøgelsen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske