Svar: Amning, medicin og koloskopi

9. september 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Maria

Tak for dit brev :)

Det lyder ikke rart med en koloskopi, men det lyder som en god idé at få den foretaget og det er rigtig godt at du har sagt ja til dette - også selvom du jo ammer.

Jeg kan ikke ud af dit brev se, hvad det er du skal indtage af medicin. Normalt burde der ikke være problemer med amning, når man skal have lavet en koloskopi, men det afhænger af, hvad medicin det er du skal drikke, ligesom det beroligende du får før selve undersøgelsen også spiller ind. Det afhænger helt af, hvad det er man giver dig.

Man giver nogle gange Phosphoral, der skal opløses i vand. Når jeg læser om dette præparat, så står der at man ikke bør amme "på grund af manglende viden". Andre gange giver man et præparat der hedder Picoprep og her står under amning "kan om nødvendigt anvendes". Det kan være at de på afdelingen vil give dig noget helt tredje, men under alle omstændigheder vil det være rigtig godt, at du fortæller at du ammer, så du kan få noget medicin, som man ved ikke vil påvirke din dreng via modermælken.

Din mælkemængde kan naturligt godt blive nedsat i løbet af et døgn - både fordi din dreng måske ikke dier ved ...

Annonce

... brystet, men også på grund af den stress du naturligt går igennem. Stress kan faktisk påvirke mælkedannelsen en del. Du kan godt producere mælk, selvom du ikke rigtig får noget at spise. Der er stadig kun tale om et døgn og det er okay.

Om du skal malke ud det efterfølgende døgn afhænger af, hvad medicin du får og om lægerne siger at det vil være i din mælk efter undersøgelsen - og hvor længe efter. Måske vil de sige at du kan amme uden problemer, måske vil de anbefale dig at du malker ud og kasserer mælken på grund af medicinen x antal timer efter undersøgelsen - det afhænger helt af medicinen og hvad du får.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du behøver ikke malke ud, for at stimulere til mælk igen - det klarer din dreng fint når du atter lægger ham til og han kan stimulere dig langt bedre end en brystpumpe.

Hvis det viser sig, at du ikke må amme på grund af undersøgelsen, så må din dreng få mælk af kop og spise som han plejer. Der sker ikke noget ved at han skal undvære amningen i et døgn, hvis det viser sig nødvendigt. Alternativt kan han få mme i en flaske, det kan måske trøste ham lidt :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, rigtig meget held og lykke med undersøgelsen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Min mand og jeg har så ofte talt om, at vi burde skrive til dig og fortælle, hvor fantastisk din brevkasse er.
Vi har aldrig selv skrevet til dig, men har fundet svar på så mange spørgsmål via dine svar til andre i lignende situationer.

Jeg beundrer dine evne til at formidle, og jeg elsker din tilgang til børn og forældre og alle de ting man sammen kommer igennem!
Dine svar stemmer så utrolig fint overens med præcis den måde, vi forsøger at være forældre på. Som førstegangs-forældre betyder det helt utrolig meget, at finde opbakning et sted man har tillid til og kan identificere sig med. Og det kan vi hos dig!

Det er så rart at have dine ord med i bagagen, hvis noget er svært eller andre synes, vi f.eks. burde skælde ud, når vores søn et par gange har haft det, du beskriver som fortvivlelses-anfald - er det så rart at kunne sige, at vi ikke er de eneste, der mener, det skal tackles helt anderledes.

Så kære Helen, tusind tak for dine altid inspirerende og varme svar - Tak for dig! Det er fantastisk at kunne søge råd og vejledning på alle tider af døgnet i din brevkasse!

De varmeste hilsner med ønsket om en rigtig god dag - uden tvivl også fra min mand.

Familien S