Amning, medicin og koloskopi

9. september 2013

Kategori:
Alder:
10 mdr.

Amning, medicin og koloskopi

Kære Helen,

Tak for dine altid brugbare svar :-)

Jeg skriver nu igen til dig. Denne gang om et helt andet emne.

På torsdag skal have foretaget en fuld koloskopi. Jeg skal have rådført mig på klinikken om, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til amning. Men, nu spørger jeg dig til råds også. Der er nemlig et amme-mælke-spørgsmål, som jeg tror, at du bedre kan svare mig på, end de kan:

24 timer inden undersøgelsen skal jeg være fastende. Jeg må drikke klare væsker i de 24 timer, og desuden skal jeg drikke en frygtelig masse vand, samt indtage noget "afførende" væske. Men jeg må INTET spise, andet end klar suppe uden "klumper", hvilket jo ikke er det mest nærende.

Jeg ved ikke, om jeg må amme, når jeg drikker denne afførende væske? Såfremt jeg må det, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om min mælkeproduktion ikke bliver sat totalt ud af spil, når jeg intet mad får i 24 timer?? Kan jeg da overhovedet producerer mælk?

Ved undersøgelsen vil jeg modtage noget beroligende medicin, samt modtage ...

Annonce

... smertestillende (jeg ved ikke hvilket præperat) i drop, såfremt at undersøgelsen bliver for ubehagelig.
Jeg går ud fra (såfremt jeg kan amme ovenpå 24 fastrende timer), at jeg skal malke ud, det efterfølgende døgn?

For nogle måneder siden forsøgte jeg at udmalke, men der kom næsten ingenting - det til trods for, at jeg har fint med mælk.
Kan jeg overhovedet bibeholde min mælkeproduktion, hvis ikke jeg kan malke noget ud?

Min dreng er nu 10 måneder, og jeg ammer ham stadig 3 gange i døgnet. For tiden er han meget forkølet, hvorfor han faktisk får en ekstra gang i løbet af dagen.

Jeg er nødt til at få foretaget denne koloskopi, men jeg ville være rigtig ked af, om den skulle sætte en stopper for amningen af min søn.
Ammestunderne er nogle stunder, som for os ikke kun handler om "mælk", men ligeså meget om nærvær og hygge. Nogle studer jeg ikke havde tænkt mig skulle stoppe, før vi var klar til det, men kan det ikke være anderledes, må det jo være sådan.
Det ville dog ærger mig brændende.

Med Venlig Hilsen,
Maria

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

27. marts 2024 | Udvikling | 11 mdr.

Rykker hår ud af hovedet

Hej Helen Min dreng bliver et år i april og han virker umiddelbar til at...

12. marts 2024 | Sovevaner | 8 mdr.

Lære at sove uden bryst

Kære Helen Jeg skriver til dig med en bekymring i forbindelse med at jeg...

Annonce

Viden om børn:

Efterfødselsreaktion

Både mænd og kvinder kan få en efterfødselsreaktion - i Danmark rammes ca. 10-15% af nybagte mødre af en fødselsdepression, og ca. 7% af mændene får en depression i forbindelse med at blive far. Faktisk mener man at tallet for fædre kan være betydeligt højere, måske endda højere end antallet af kvinder der rammes.

Nogle af symptomerne kan være ens for både mænd og kvinder - begge køn kan f.eks. føle skyld, selvbebrejdelse, håbløshed og en følelse af ikke at være en god nok...

Læs mere i Babylex

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)