Brev:
Amning, medicin og koloskopi
9. september 2013
Alder:
10 mdr.
Amning, medicin og koloskopi
Kære Helen,
Tak for dine altid brugbare svar :-)
Jeg skriver nu igen til dig. Denne gang om et helt andet emne.
På torsdag skal have foretaget en fuld koloskopi. Jeg skal have rådført mig på klinikken om, hvordan jeg skal forholde mig i forhold til amning. Men, nu spørger jeg dig til råds også. Der er nemlig et amme-mælke-spørgsmål, som jeg tror, at du bedre kan svare mig på, end de kan:
24 timer inden undersøgelsen skal jeg være fastende. Jeg må drikke klare væsker i de 24 timer, og desuden skal jeg drikke en frygtelig masse vand, samt indtage noget "afførende" væske. Men jeg må INTET spise, andet end klar suppe uden "klumper", hvilket jo ikke er det mest nærende.
Jeg ved ikke, om jeg må amme, når jeg drikker denne afførende væske? Såfremt jeg må det, så kan jeg ikke lade være med at tænke på, om min mælkeproduktion ikke bliver sat totalt ud af spil, når jeg intet mad får i 24 timer?? Kan jeg da overhovedet producerer mælk?
Ved undersøgelsen vil jeg modtage noget beroligende medicin, samt modtage smertestillende (jeg ved ikke hvilket præperat) i drop, såfremt at undersøgelsen bliver for ubehagelig.
Jeg går ud fra (såfremt jeg kan amme ovenpå 24 fastrende timer), at jeg skal malke ud, det efterfølgende døgn?
For nogle måneder siden forsøgte jeg at udmalke, men der kom næsten ingenting - det til trods for, at jeg har fint med mælk.
Kan jeg overhovedet bibeholde min mælkeproduktion, hvis ikke jeg kan malke noget ud?
Min dreng er nu 10 måneder, og jeg ammer ham stadig 3 gange i døgnet. For tiden er han meget forkølet, hvorfor han faktisk får en ekstra gang i løbet af dagen.
Jeg er nødt til at få foretaget denne koloskopi, men jeg ville være rigtig ked af, om den skulle sætte en stopper for amningen af min søn.
Ammestunderne er nogle stunder, som for os ikke kun handler om "mælk", men ligeså meget om nærvær og hygge. Nogle studer jeg ikke havde tænkt mig skulle stoppe, før vi var klar til det, men kan det ikke være anderledes, må det jo være sådan.
Det ville dog ærger mig brændende.
Med Venlig Hilsen,
Maria