Svar: Øge interessen for brystet
13. august 2013
Alder:
6 mdr.
Kære K
Tak for dit brev :)
Jeg har en formodning om, at din dreng vil være mere interesseret i brystet, når du får skruet mængden af hans skemad lidt ned. Lige nu får han ret store portioner skemad og er sandsynligvis rigtig mæt, når du prøver at lægge ham til brystet, så måske vil nedsættelse af skemaden gøre at tingene løser sig af sig selv.
Det vil også være rigtig godt, at du lader tid gå imellem skemad og tilbud om brystet. Det vil ofte passe fint, hvis han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes brystet før han puttes til lur. På den måde kan der godt gå 1-1 ½ time imellem skemad og bryst, og det kan også gøre ham mere interesseret.
Du kan prøve at stimulere dit bryst lidt inden du lægger ham til, så mælken flyder lettere til ham. Du kan presse lidt mælk ud med dine hænder, så han kan smage, at der er noget at komme efter og derfor får mere lyst til at tage fat og die.
Det kan også nogle gange hjælpe at give ham lidt udmalket modermælk eller lidt modermælkserstatning på en lille sprøjte i mundvigen, imens han ligger ved brystet. Også her kan han så smage, at der er noget at komme efter og vil så tage fat og die.
Du kan også prøve at lægge ham til med forskellige ammestillinger, så han får fat og dier forskellige på brystet. Det vil både have betydning for stimulation af mælk og måden han kan arbejde med brystet på. Men det vil også have betydning, at han ikke føler sig presset til brystet. Du skal være opmærksom på at du ikke holder dine hænder på hans baghoved, da det kan gøre at han føler sig presset og kan blive næsten som en flitsbue. Hvis du ligger ned og ammer, så vil du ikke have hænderne på hans hoved og det kan være en idé at forsøge dette. Når du sidder og ammer, så prøv at lade hans hoved hvile på en ammepude eller på din arm :)
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske