Svar: Øge interessen for brystet

13. august 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære K

Tak for dit brev :)

Jeg har en formodning om, at din dreng vil være mere interesseret i brystet, når du får skruet mængden af hans skemad lidt ned. Lige nu får han ret store portioner skemad og er sandsynligvis rigtig mæt, når du prøver at lægge ham til brystet, så måske vil nedsættelse af skemaden gøre at tingene løser sig af sig selv.

Det vil også være rigtig godt, at du lader tid gå imellem skemad og tilbud om brystet. Det vil ofte passe fint, hvis han tilbydes skemad, når han vågner, sammen med vand af kop og så tilbydes brystet før han puttes til lur. På den måde kan der godt gå 1-1 ½ time imellem skemad og bryst, og det kan også gøre ham mere interesseret.

Du kan prøve at stimulere dit bryst lidt inden du lægger ham til, så mælken flyder lettere til ham. Du kan presse lidt mælk ud med dine hænder, så han kan smage, at der er noget at komme efter og derfor får mere lyst til at tage fat og die.

Det kan ...

Annonce

... også nogle gange hjælpe at give ham lidt udmalket modermælk eller lidt modermælkserstatning på en lille sprøjte i mundvigen, imens han ligger ved brystet. Også her kan han så smage, at der er noget at komme efter og vil så tage fat og die.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Du kan også prøve at lægge ham til med forskellige ammestillinger, så han får fat og dier forskellige på brystet. Det vil både have betydning for stimulation af mælk og måden han kan arbejde med brystet på. Men det vil også have betydning, at han ikke føler sig presset til brystet. Du skal være opmærksom på at du ikke holder dine hænder på hans baghoved, da det kan gøre at han føler sig presset og kan blive næsten som en flitsbue. Hvis du ligger ned og ammer, så vil du ikke have hænderne på hans hoved og det kan være en idé at forsøge dette. Når du sidder og ammer, så prøv at lade hans hoved hvile på en ammepude eller på din arm :)

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Faderskab

Et barn, der er født i Danmark, skal som udgangspunkt have registreret en far. Det er vigtigt, fordi barnet har ret til at kende sin biologiske baggrund, og fordi faderskabet giver både barnet og faren en række rettigheder og pligter.

Hvis I forældre er gift, så får faderen automatisk faderskabet. Hvis I forældre ikke er gift, så skal du ansøge om faderskabet - og det skal du gøre i forbindelse med barnets fødsel og inden for 4 uger. Hvis I ikke har anmeldt faderskabet inden for...

Læs mere i Babylex

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst så tusind tak for din fantastiske brevkasse. Jeg har fulgt den på sidelinjen i et par måneder og er meget imponerede over dine gode råd og vejledninger

Mor til Sille 7 måneder