Svar: Trappe ud af amning inden middagslur
4. juli 2013
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Det vil være en rigtig god idé, hvis du ca en uge (måske 7-10 dage) før din dreng starter i dagpleje, begynder at erstatte amningen inden middagsluren med en kop mælk og evt. en banan i stedet. På den måde får du trappet din mælkemængde ned, og hvis du en dag er nødt til at lægge ham til fordi din brystspænding bliver for stor, så kan du gøre det, men de fleste dage kan du give ham mælk af kop i stedet.
Dagplejer vil på samme måde kunne tilbyde mælk af kop og banan inden middagluren og vil således kunne have samme ritual, som du har indført derhjemme. Det at der er genkendelighed, vil give tryghed.
Han må sammen med amningerne gerne få en putteklud og evt. en sut. Dagplejer kan putte ham med dette og det vil på samme måde give lidt tryghed. Selvom han ikke bevidst vil bruge kluden endnu, så kan den give lidt tryghed og hvis den samtidig dufter lidt af dig, så vil det hjælpe ham, når han skal sove. Det er vigtigt ikke bare at fjerne brystet fra barnet, men at sætte noget andet mindst ligeså dejligt og godt i stedet:)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske