Svar: Overgangen fra amning til flaske

30. juni 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Helle

Tak for dit brev :)

Det lyder som den rigtige beslutning hos jer at gå over til flaske med modermælkserstatning. Jeres datter har taget fint imod flasken før, og det håber vi at hun bliver ved med :)

Og det er ganske rigtigt, at det vil være godt, hvis du kan trappe over til flaske stille og roligt, så din mælkeproduktion nedsættes langsomt og så hun også vænner sig til at få modermælkserstatning i stedet.

Det lyder meget fint og alderssvarende med 7 amninger i døgnet lige nu, og når hun bliver 6 måneder, vil det ofte være fint med 6 amninger - det er her amningen midt nat, der trappes ud først. I 7 måneders alderen vil de fleste børn trives med 4 amninger (eller flasker) og i 8-9 måneders alderen 3 amninger (eller flasker) og I 10-12 måneders alderen 2 amninger (eller flasker). Antallet af amninger eller flasker trappes altså naturligt ned i takt med at hun bliver ældre og spiser mere og mere rigtig mad.

Når du trapper ud, så vil det være fint at erstatte en amning af gangen. Det vil sige at lige nu, hvor du ammer 7 gange, så vil det være godt at du ammer 6 gange og giver flaske 1 gang. Herefter går du over til at amme 5 gange og give 2 flasker og når hun bliver 6 måneder, så vil det sandsynligvis passe at du ammer 3 gange og giver 3 flasker. Og stille og roligt erstattes hver amning således med en flaske.

Den første amning du skal helt ud af er altså amningen midt nat. Og det kan her måske hjælpe dig at give flaske sen aften, fordi modermælkserstatning ...

Annonce

... ofte vil mætte hende mere, og dermed gøre at hun på en flaske sover et længere stræk. Det kan derfor være et forsøg værd at introducere en fast flaske sen aften.

De to amninger der forvinder i 7 måneders alderen vil være amningerne formiddag og eftermiddag. Det vil sige at hun skal ammes eller have flaske tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften og hun skal således ikke have hverken bryst eller flaske formiddag og eftermiddag. Jeg tænker at det vil være dejligt, hvis du ammer tidlig morgen, så du ikke behøver stå op for at give hende mælk der. Og du kan så overveje at udskifte amningen inden middagsluren med en flaske, vælge at amme hende inden putning om aftenen og så give flaske sen aften. Stille og roligt kan I så begynde at give flaske inden putning om aftenen og til sidst kan amningen tidlig morgen trappes helt ud.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

De fleste børn vil i din datters alder have brug for en del mælk - de fleste drikker 1000 ml i døgnet eller mere. I 7 måneders alderen vil hun måske have brug for 150-200 ml i hver flaske. Derudover skal hun naturligvis have skemad og vand af kop og stille og roligt igang med mere rigtig mad.

Jeg vil anbefale dig min bog "Helens bog om børn og mad". Den giver dig et rimeligt godt overblik over døgnet hver måned, hvornår hun skal have mælk (amning eller flaske), mad osv. så hun er dækket ind. Derudover er der masser af opskrifter, du kan læse om forskellige fødevarer, mælkebehov osv. :)

Håber dette hjælper videre på vej, fortsat held og lykke:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Vugge - vugning, bevægelse

At blive vugget, vippet og bevæget er med til at stimulere det lille barns vestibulærsans, også kaldet labyrintsans. Denne sans udvikles tidligt i graviditeten, og det ufødte barn får stimuleret denne sans, når moderen bevæger sig rundt. Når den gravide mor går omkring, så bliver barnet naturligt vugget og bevæget i livmoderen.

Det indre øre består af to dele: Balanceorganet og sneglen (Cochlea). Disse to dele kaldes med en fællesbetegnelse for labyrinten. Balanceorganet består...

Læs mere i Babylex

Ærter

Fra 6 måneders alderen må barnet gerne få ærter. Ærter kan her koges til ærtemos og det samme kan gøres med andre bælgfrugter, som brune og hvide bønner, kigærter og linser.

Barnet optager bedst næring fra ærter og andre grøntsager, hvis de koges.

Fra 9-10 måneders alderen vil mange børn have stor glæde af at spise ærter, det er god træning for at øve pincetgreb og ærter kan fint gives sammen med rugbrød til frokost.

Ærter indeholder protein, samt...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid yderst brugbare svar. Det er en fantastisk service at kunne skrive til dig og få din kyndige vejledning igen og igen.

- Tak fra tvillingernes mor