Svar: Vil ikke tage flaske og vil ammes hele aftenen
10. maj 2013
Alder:
7 mdr.
Kære C
Tak for dit brev og alle dine spørgsmål - jeg vil gerne svare på dem alle, men mit svar i dag, vil tage udgangspunkt i hvor I er nu og hvad du skal arbejde på fremover og ikke så meget på, hvordan de sidste måneder har været ...:)
Det er helt okay at du har forsøgt og stadig forsøger at holde fast i en dagsrytme, hvor din datter sover to lure dagligt og sover en mængde søvn, der sikrer hendes søvnbehov - men som samtidig også sikrer at hun får mad og mælk nok dagen igennem og at hun ikke sover så meget om dagen, at hun ikke sover nok om natten. Det er korrekt at man som udgangspunkt ikke skal vække børn, men med den alder jeres datter har nu, så er det vigtigt at hun hjælpes til en rytme, der får det hele til at gå op i en højere enhed.
Det vil være rigtig godt at du nu arbejder på at lære hende at sove uden at få brystet hver gang. Det vil i første omgang være amningen inden formiddagsluren, som du skal forsøge at fjerne og så vil det være rigtig godt at du arbejder på at hun ikke falder i søvn i din favn og med dit bryst i munden, men lærer at overgive sig til søvnen uden denne afhængighed.
Det gør i princippet ikke nogen forskel om det er bryst eller flaske, - hun kan være ligeså uhensigtsmæssig afhængig af flasken, som af brystet. Det lyder som om at din datter er afhængig af brystet, for at kunne sove og at hun derfor har det, som jeg kalder for et søvnassociationsproblem.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. Du læser måske en bog inden du går i seng og har et ritual på denne måde og for små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Der er gode søvnassociationer:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
Der er mindre gode søvnassociationer:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne. Hvis din datter er afhængig af bryst eller afhængig af at være i din favn og blive vugget for at kunne sove, så er det en uhensigtsmæssig søvnassociation. Så vil man nemlig kunne komme ind i den problemstilling der ligger i at din datter ikke er i stand til at komme videre i søvnen uden at du tilbyder hende bryst eller vugger hende ... igen og igen.
Det vil være passende at hun får bryst fire gange i døgnet og jeg vil anbefale at disse fire amninger ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det betyder at hun ikke længere skal ammes formiddag og eftermiddagen og hun skal heller ikke længere ammes i løbet af natten. Det er naturligt at hun stadig har brug for at få bryst inden hun puttes om aftenen, men det er vigtigt at du nu begynder at lære hende at sove, uden at hun har brystet i munden.
Som sagt er det ikke nødvendigvis en løsning at erstatte brystet med flaske - I har forsøgt flere gange og med mange flasketyper uden held og det er ikke sikkert det lykkes med den alder hun har. Hun foretrækker den ægte være og det kan man naturligvis ikke fortænke hende i. I kan godt blive ved med at forsøge, men nogen garanti for at det lykkes der der ikke. Og så må det være sådan. Antallet af amninger skæres stille og roligt ned, så i 8-9 måneders alderen vil det være fint at amme hende 3 gange i døgnet og i 10-12 måneders alderen kan hun få 2 amninger. Og når hun skal passes, så kan hun godt få mælk af kop, lidt yoghurt osv. og ellers drikke vand - det er ikke noget problem, at hun ikke ammes det døgn.
Når hun begynder at kunne sove uden brystet om formiddagen og kan puttes til lur uden der - og når hun begynder at kunne blive ammet og falde i søvn til sin middagslur uden brystet i munden - så kan du overføre disse ritualer til om aftenen. Hun skal som sagt ammes inden putning, men ikke falde i søvn med brystet i munden. Du kan vælge at du lægger dig med hende i dobbeltsengen, så hun får din kontakt og nærhed, så du kan holde hende i hånden, berolige og kærtegne osv. Give hende masser af nærhed og omsorg - men uden at amme hende i søvn. Du skal meget gerne nå dertil hvor hun ammes, slipper brystet, triller om på siden og falder i søvn. Her kan du så lade hende ligge, naturligvis sikre at hun ikke kan trille på gulvet og inden du så selv går i seng, så ammer du hende igen, hvorefter hun så puttes til natten i egen seng.
Hun skal altså lære at sove videre med dine kærtegn og beroligende ord, med din nærhed og uden brystet. Hvis hun kun vil brystet og er helt ulykkelig, så kan det være nødvendigt at du lægger hende til, men det er vigtigt at du afkorter amningen så hun ikke får lov til at fylde sig me d mælk og at du hele tiden forsøger at berolige og betrygge og få hende videre i søvnen uden brystet. Så brystet fylder mindre og mindre og nye ting sættes i stedet :)
Samlet vil de fleste børn i denne alder have behov for at sove ca. 14.5 time i døgnet. Det kan f.eks. være fordelt sådan at barnet sover 4.5 time i løbet af dagen, fordelt på 2 lure og sover 10 timer om natten. Det kunne hos jer være sådan, at hun f.eks. sover 2 timer om formiddagen og 2.5 time om eftermiddagen og da hun ofte vågner af sig selv kl 6.30 om morgenen, så vil det passe med et puttetidspunkt om aftenen omkring kl 20.30.
Mit forslag til en dagsplan ser derfor således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre og dagen starter ca 6.30
Morgen 7-7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Puttes til formiddagslur ca 9.30 uden at blive ammet først.
Frokost 12: Grøntssagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Tilbydes lidt frugtmos og frisk frugt i hånden som lille ekstra mellemmåltid.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 14 - det vil være rigtig godt, hvis du kan putte hende i barnevognen og trille hende, når storesøster skal hentes i børnehave. Hun burde kunne sove, selvom børnene leger og hun har brug for at få sin søvn på dette tidspunkt og må her som sagt meget gerne sovet et par timer, hvis hun kan.
Eftermiddag 16.30: Tilbydes vand af kop og evt. lidt frugt, når hun vågner, hvis hun virker sulten må hun også meget gerne få lidt flerkornsgrød med frugtmos som topping som mellemmåltid her.
Aften 18.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad - hun kan godt nu begynde med f.eks. lidt risretter :) Vand af kop.
Kommer i bad og gøres klar til natten. Badet bør ligge 1-1.5 time før hun puttes og det er for tidligt med godnatgrød. Denne introduceres ofte bedst i 8-9 måneders alderen.
Ammes og puttes ca 20-20.30
Sen aften 23-24: Ammes og sover derefter til næste morgen tidlig i egen seng.
I forhold til at stoppe med amning og gå over til flaske, så synes jeg du skal gøre meget op med dig selv, hvad der kan lade sig gøre og hvad bedst vil fungere hos jer. I kan naturligvis sagtens blive ved med at forsøge men lillepigen er jo rigtig glad for brystet og det lyder som om at du har fint med mælk - og som sagt nedsættes antallet af amninger naturligt de næste måneder. Når I prøver med flaske, så kan det være en god idé at prøve på samme tidspunkt hver dag, så I forsøger at skab en ny rytme netop med flasken. Den kan f.eks. gives inden middagslur eller sen aften, som en del af hendes nye ritual. Det må anbefales at amningen trappes stille og roligt ned og at man ikke stopper fra den ene dag til den anden - både fordi du kan få en brystbetændelse, hvis du stopper brat, men din datters mave vil også have godt af en gradvis overgang til flaske. Og derudover så synes jeg, som du selv, at det er synd at nægte hende brystet og mælk fra dig, når hun nu er så glad for det og du har valgt at amme...
Jeg tror som sagt ikke at hun vågner fordi hun er afhængig af mælken og derfor tror jeg ikke at flaske som udgangspunkt vil ændre så meget - jeg tror det handler mere om at hun er afhængig af dit bryst og din favn for at sove og at det er hendes søvnassociation, som I skal arbejde på at få ændret.
Jeg vil anbefale dig at læse min bog "Helens bog om børn og søvn", - fortsat held og lykke med det hele :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske