Svar: Natamninger
26. april 2013
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig dejligt at din datter og også du selv er så glad for amning - det lyder som om at I trives med at amme, og selvom din datter også er glad for skemad, så lyder det som om at du nu skal prøve at få lidt mere rigtig mad på banen og skal lære din datter at undvære brystet lidt - og faktisk ikke kun om natten, men også om dagen.
Det er en rigtig svær balance at finde, for hun skal naturligt have mælk nok dagen igennem, for ikke at behøve søge det om natten. Men hun skal også lære at sove uden at blive ammet og uden af have afhængighed af brystet og det skal hun lære om dagen, så hun skal altså stille og roligt lærer at sove uden brystet om dagen inden formiddagsluren og derefter lærer at sove uden brystet om natten.
Det vil normalt være nok med 4 amninger i døgnet i 7 måneders alderen og jeg vil anbefale at disse ligger tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. På den måde sikres din datter mælk fordelt over hele døgnet og samtidig giver det plads i maven til mere rigtig mad.
Det er rigtig godt at hun trods sine amninger spiser godt og er glad for familiemad - det er super og det må du gerne fortsætte med. Jeg vil anbefale at du begynder at give hende et mellemmåltid formiddag, så hun stille og roligt begynder at kunne undvære amningen lidt mere. Hvis hun har brug for ekstra amning om dagen, kan det være godt at amme eftermiddag i stedet ...
En plan for dagen ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Havregrød som nu, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop
Puttes til formiddagslur uden amning
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med ristede rugbrødsbjælker at gumle på, må også meget gerne som nu få lidt små brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg - men hun skal stadig også have grøntsagsmos. Det kan være rester fra aftensmaden eller det kan være mos fra glas eller frost. Vand af kop.
Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og puttes til middagslur som nu
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes flerkornsgrød med frugtmos som topping, vand af kop og frisk frugt i hånden. Du kan godt i en overgang vælge at tilbyde brystet eftermiddag, for at se om hun så kan undvære bedre om natten, men det er vigtigt på sigt at hun ikke får brystet her - og lige nu, lyder det som om at du faktisk springer amning her over og det er fint at holde fast i den rytme.
Aftetn 18: Udgangspunktet er jeres mad, det kan nu være f.eks. forskellige risretter med sovs - en ret som boller i karry er god. Det er også godt at give hende kogte blomkål eller broccolibuketter i hånden, en kartoffelbåd fra ovnen eller lignende. Hun skal have mos med grøntsager, kød og fisk. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt - gerne fra begge bryster og skal herefter sove uden yderligere amning til næste morgen tidlig. Det vil sige at sove 5-6 timer uden at få mælk.
Det er helt naturligt at hun i en overgangsperiode kan have brug for en ekstra amning om natten - da du lige nu ammer hende 3-4 gange hver nat, så vil hun sandsynligvis ikke acceptere, hvis du fjerner brystet helt fra den ene dag til den anden og det skal du heller ikke, tiden skal også arbejde lidt for jer.
Men det vil være godt, hvis du kunne prøve at vænne hende til ikke at få brystet og i stedet finde ro med stillingsskift og beroligende hænder og således hjælpe hende videre i søvnen uden at tage hende for meget op og uden at lægge hende til brystet. Det kan være en rigtig god idé at I ikke sover sammen, men at hun ligger i sin egen seng, for når hun ligger tæt ved dig, så dufter hun din mælk og vil naturligt die mere hyppigt. Derfor kan det være en idé at I sover lidt på afstand af hinanden.
Det kan også være en god idé at du sover med en t-shirt eller lignende på, som skærmer og som gør at hun ikke selv kan søge brystet i søvne. Det er dig der styrer, hvornår hun kan få mælk og mælkebaren er ikke frit tilgængelig.
Når hun vågner og søger brystet, så kan du give hende det, men du skal gøre det kortvarigt. Altså lade hende die, men forsøge at lirke brystet ud af munden på hende. I starten søger hun det igen, og det får hun, dier igen, falder til ro og du lirker det atter ud. Det skal du måske gøre 5 gange og det er helt okay.
Samtidig med at du gør dette, så beroliger du hende ved at holde hende i hånden, kærtegne hende, holde din hånd på hendes hofte, når hun ligger ved siden af dig, så hun lulles lidt, beroliges lidt og stille og roligt skal hun så lære at komme videre i søvnen netop med disse kærtegn og uden at du behøver give brystet. Brystet lirkes altså ud, og erstattes af de andre ting og stille og roligt kan brystet helt undværes og natamningerne derved udtrappes.
Du er nødt til at holde dig lidt vågen om natten, når du ammer hende - så hun får spist godt, taget godt fra og derefter skal du putte hende i egen seng, hvor hun så sover til hun atter har brug for dig:)
Jeg håber du kan bruge disse tanker lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske