Brev:
Middagslure og mad
26. april 2013
Alder:
5 mdr.
Middagslure og mad
Hej Helen
Vi har en søn på knap 5 1/2 måned der overhoveder ikke er enig i, at man skal sove noget særligt i løbet af dagen.
Han vågner efter ca 30-45 min og 9 ud af 10 gange kan vi ikke få ham til at sove mere. Vi har fået din bog og synes vi har prøvet ALT du skriver, men det hjælper ikke:( Han gider ikke sove længere selvom vi vader landevejen tynd og vi kan heller ikke lulle ham i søvn i barnevognen. Da han ikke sover nok medfører det, at han de fleste af sine vågne timer hænger på os eller skal underholdes. Ikke fordi han skal ligge alene hele dagen, men bare det at komme på toilettet eller lave mad til ham er temmelig svært og foregår ikke uden store protester!
Lidt baggrundsinfo:
Han blev født 4 dage før termin ved en sædefødsel (vi vidste først han lå med hovedet op da jeg havde veer) så den planlagte hjemmefødsel blev skiftet ud med en hospitalsfødsel. Den forløb problemfrit og meget hurtigt og han scorede top på apgar scalaen og vi tog hjem efter 5 timer.
Men det med at sove har faktisk været en udfordring fra start af og vi fandt hurtigt ud af vi bestemt ikke havde en baby der sov 20 timer i døgnet - ikke engang tæt på! Både nat og dag blev det kun til meget korte lure og oftest kun på os, for når vi lagde ham vågnede han 5-10 min efter.
Jeg ammede ham fra start og han havde taget på efter den første uge, men så begyndte han at tabe sig fordi han ikke ville spise nok. Derfor fik vi af vide vi skulle supplere med flaske og da han var 2 måneder stoppede jeg med at amme og malke ud, for han gad ikke spise fra mig. Han havde store problemer med maven da vi startede på flaske og det gjorde sindsygt ondt på ham når han skulle af med luften i maven (det holdt ved indtil for 14 dage siden hvor vi var hos en kranio-sakral terapeut). Han spændte op som en flitsbue og skreg og selvom vi bøvsede ham hver gang han spiste, hjalp det ikke det store. Det blev derfor til mange nætter og lure på min mave, for det var det eneste der kunne få ham til at falde til ro. Men det hjalp kortvarigt på at han kunne sov lidt længere af gangen og da han var omkring 2 måneder kunne han enkelte gange sove mellem 4-6 sammenhængende timer om natten og tage to gode lure i barnevognen i løbet af dagen (1 1/2-2 timer af gangen) men det stoppede igen.
Han begyndte at få grød og mos allerede da han var lidt over 3 måneder for han vågnede 10-12 gange om natten og var sulten og kunne ikke falde til ro og det gjorde også at han sov 2x3 timer hver nat - indtil det stoppede:/ så kørte vi max 1 times søvn og 30 min-1 time for at få ham til at sove igen - hele natten igennem. Han stoppede også med at tage længere lure om dagen så ialt sov han ca 10/11 timer i døgnet.
Nattesøvnen er heldigvis blevet meget bedre efter vi har forsøgt os med tipsene fra din bog, men formiddags og middagslur er helt ad H til. Han vågner efter 30-40 min og ligger med store øjne og smiler til mig og selvom jeg ihærdigt prøver at få ham til at sove igen, ender det kun i frustration og skrig og skrål. Hvis jeg tager ham op, har jeg den gladeste lille dreng i 15-20 min og så bliver han sur og tvær og vil INGENTING fordi han stadig er mega træt og det er en kamp at få ham til at sove der og selv der sover han kun max 30 min igen, ofte kun 10-15 min! Jeg aner ikke mine levende råd og ved simpelthen ikke hvad jeg skal gøre.
Jeg synes vi prøver at sørge for han får nok at spise og drikke i løbet af dagen (er faktisk i tvivl om han ikke får for meget, for mængden er langt større end det retningslinjerne siger, men han får når han siger han er sulten/tørstig (han har en bestemt lyd for dette))
Hans dagsrytme ser nogenlunde sådan ud:
6.45 vågner og står op (glad og frisk)
7.00 morgenmad (grød og vand - ca 1 1/2 dl grød!)
ca 8.30 er han træt og bliver puttet i barnevognen - 9 ud af 10 gange sover han max 45 min
kl ca 10.00 får han en flaske mælk på 90 ml
kl 11 spiser vi frokost (mos og vand - igen ca 1 1/2 dl mos)
kl 12 er han træt igen og eftersom han begyndte på kun at sove 1/2 time ude i barnevognen, begyndte han at sove inde i vores seng hvor jeg lå ved siden af til han faldt i søvn og når han så vånede efter 1/2 time-40 min lagde jeg mig der igen og kunne nogle gange få ham til at sove videre og enkelte gange er det blevet til 1 1/2 time ialt.
kl 15 får han et mellemmåltid (ca 1 dl frugtmos + vand eller 60-90 ml mælk)
ca 16.30 sover han en kort aftenlur, ca 30 min - nogle gange kortere
kl 18 spiser vi aftensmad (ca 1 1/2 dl mos + vand)
kl 20 får han 60 ml mælk og kommer i seng
ca kl 23 får han 180 ml mælk
ca kl 4 får han 90 ml
Jeg håber VIRKELIG du kan hjælpe, for jeg er ved at rive håret ud af hovedet og hvis det bare var fordi han ikke havde behov for mere søvn og var frisk og glad, ville det ikke være noget problem, men der er en verden til forskel på hans humør de (få) dage hvor han har sovet nok og de andre dage hvor han sover for lidt og vi kæmper for at få ham til at sove mere.
Du må også meget gerne sige hvis han får for meget mad, men jeg har prøvet med mindre mængder af gangen og det faldt bestemt ikke i god jord og umiddelbart er han heller ikke en lille prop. Han er 74 cm lang og vejer 8,5 kg.
Jeg undskylder for det LANGE brev, men håber det giver dig et overblik over hans/vores hverdag og hvori problemet/problemerne muligvis kan ligge.
På forhånd tak