Svar: Gråd ifm. amning
8. april 2013
Alder:
2 mdr.
Kære Maria
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du gør rigtig mange gode ting og det lyder faktisk også som om at du har godt med mælk. Det flyder fint til ham og måske bliver han irriteret på brystet, fordi det nogle gange går lidt for stærkt ... :) Det kan naturligvis ikke udelukkes at han andre gange kan blive sur, fordi det tager lidt tid for nedløbsrefleksen at gå igang .. Det kan godt varierer lidt fra amning til amning. Ofte har du mest mælk først på dagen og sidst på dagen skal han måske arbejde lidt mere for det ...
Hvis han kun drikker 30 ml på flaske efterfølgende, så lyder det ikke som om at han er voldsomt sulten og det kunne godt lyde som om at det nogle gange er hans måde at sige tak for mad på ...
Det kan dog være en god idé at du giver ham en lille pause, tager ham op, hjælper ham med at bøvse, evt. skifter ham og derefter kan du så prøve at lægge ham til igen. Enten til samme bryst i en anden stilling eller til modsatte bryst.
Du skal være opmærksom på hvordan du holder dine hænder på hans hoved. Det er vigtigt at du ikke har din hånd på hans baghoved, for så vil han kunne føle sig presset mod brystet, og det bryder han sig ikke om. Det kan gøre at han afviser og bliver som en flitsbue. Prøv derfor at lade ammepuden støtte hans hoved eller læg dig ned og am ham liggende, så presset fra hovedet dermed forsvinder. Skal du støtte hans hoved, så gør det helt nede i nakken.
Det kan også være at din mælk ændrer lidt smag i øjeblikket, hvis det er det tidspunkt, hvor du normalt skulle have din menstruation, så kan det give nogle hormonændringer, som gør at mælken smager anderledes - det er der nogle børn som protesterer lidt over. Efter et par dage, så plejer amningen dog at forløbe helt fint igen.
Hvis du har ændret dit indtag af mad og drikke, hvis du er begyndt at indtage medicin, begyndt at dyrke sport eller lignende, så kan det også påvirke smagen af din mælk og dermed amningen.
Og så er din dreng også i en alder lige nu, hvor han begynder at være lidt mere bevidst. Han smiler bevidst til dig og reagerer naturligt på hvad der sker i hverdagen. Han får flere stimuli og kan af den grund også få lidt sværere ved at koncentrere sig om brystet. Det kan være derfor at amningen om natten går lettere end om dagen, fordi der om natten er helt ro på, ingen forstyrrelser. Derfor kan det nogle gange hjælpe netop at lægge sig med ham om dagen også - nedrullede gardiner, frisk luft i soveværelset, køligt rum og så lægge sig med ham i dobbeltsengen :)
Du skal også lige holde øje med om han kan have svamp i munden. Hvis han har det, skal både han og du behandles.
Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske