Svar: Søvn og evt ammestop fem mdr

4. april 2013

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Mia

Tak for dit brev :)

Det er ganske rigtigt at Frida naturligt er igang med at øve sin stemme og det er rigtig dejligt - også selvom du nogle gange synes det bliver til for høje råb :)

Hun skal øve mange lyde - høje og skingre toner, dybe lyde, svælg lyde, læbelyde. Og faktisk kan det være en rigtig god idé at du pludrer med og nogle gange prøver at motivere hende til at lave forskellige lyde. Hvis hun har tendens til at skrige højt og skingert, så må du gerne sige f.eks. "ih, hvor du kan skrige, kan du også sige brr-bbrr?" eller lignende, netop for at få hende til også at lave andre lyde, som du måske bedre kan klare at høre på ...

Det er dejligt at hun nu tager imod en flaske, da jeg ved at det har været et ønske hos jer, at hun ville være glad for dette :) Og det kan naturligvis ikke udelukkes, at hun kommer til at foretrække flasken, fordi det er lettere at spise af den. Når hun ligger ved brystet, så skal hun have tålmodighed til at die, vente på at nedløbsrefleksen starter, synke den mælk der kommer, sutte igen og vente på at nedløbsrefleksen igen går igang, synke, die osv. Og sådan er det ikke på flasken, her vil mælken komme med det samme, det går hurtigere og lettere ...

Hvis man gerne vil kombinere amning og flaske, så vil nogle have glæde af at bruge Calma flasken fra Medela. Når barnet sutter på denne flaske, så skal barnet skabe et undertryk for at få mælken til at flyde. Når barnet holder pause, stopper mælken med at løbe, ligesom ved amning, og når barnet sutter igen, løber mælken igen.

Det er også sådan at jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil ...

Annonce

... du selv producere og jo mere din mælk nedsættes, jo større sandsynlighed er der for at din datter vil foretrække flasken. Det kan ofte godt lade sig gøre at amme og derudover give flaske en gang i døgnet, uden at mælkemængden påvirkes - men jo mere flaske erstatter amning, jo mindre din datter kommer til dit bryst, jo større sandsynlighed vil der være for at amningen stopper og overtages af flaske.

Jeg kan ikke helt ud af dit brev tyde, hvad du mest har lyst til. Men hvis du gerne vil amme, så er der intet i vejen for at du fortsat ammer og lægger til. Du kan øge din mælkemængde ved at lægge hyppigt til - jo hyppigere din datter dier, jo mere mælk vil du producere. Det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time. Det giver ikke på samme måde mere mælk at amme i 40 minutter i stedet for i 20 minutter ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Din mælk er som udgangspunkt god og indeholder det din datter har behov for. Der er ingen grund til at tro, at din datter ikke kan trives på din mælk. At din datter er begyndt at vågne hyppigere om natten kan sagtens skyldes at hun om dagen ikke dier så hyppigt og koncentreret om brystet, som tidligere - det hænger sammen med alder og udvikling. Det kan også skyldes at hun søger at øge din mælkemængde, for netop amning om natten er også med til at øge mælkeproduktionen, fordi du der producere mere prolaktin, der er mælkestimulerende hormon. Og så kan det naturligvis også være tegn på at hun begynder at have behov for noget lidt mere mættende og måske stille og roligt skal igang med lidt skemad ...

Jeg håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Gylp

Når barnet spiser, sluger det ofte lidt luft, eller kommer til at spise for meget eller for hurtigt. Det resulterer i, at barnet ofte gylper efter et måltid, og det er helt normalt. Ofte er det, når barnet bøvser, at der kommer lidt mælk med op.

Hvis dit barn får flaske, kan du forsøge med en anden type flaskesut. Hvis hullet er for stort, så løber mælken for hurtigt. Du kan også forsøge at ændre spisestillingen, så dit barn sidder mere lodret, når det får mad.

Læs mere i Babylex

Steriltvandspapler

Steriltvandspapler bruges som smertestillende til fødende kvinder. Det er små indsprøjtninger af helt rent vand, som man lægger ind under huden i lænden.

Det svier, når de lægges ind og der lægges i alt 4 små steriltvandspapler ind. Når de først er lagt, oplever de fleste at de har god smertelindring. Virkningen kommer af, at stikkene afleder smerteimpulser, som netop er høje i lænden, når man har veer.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for din uddybning – det var rart med et par konkrete forslag, og I aftes lykkedes det faktisk at sidde uden skrigeri… :)

Jeg tror at små skridt er den helt rigtige løsning, som du foreslog…

Dine svar hjælper altid UTROLIGT meget!

Tak, fra os i Tyskland