Svar: Stoppe natamning - 9 mdr. Part II
5. marts 2013
Alder:
9 mdr.
Kære Lotte
Tak for din tilbagemelding :)
Det er en god idé at skelne imellem hvorvidt jeres datter er ulykkelig eller om hun mere protesterer .. Og hos jer lyder det desværre som om at hun er meget ked af det og ulykkelig. Du skriver at hun "falder i søvn af udmattelse" og at hun "græder/skriger selvom hun er i fars trygge favn".
Det er i orden at hun protesterer, - det er helt naturligt at hun kan blive sur og frustreret over ikke at kunne blive ammet hele natten, når hun nu er vant til det. Hun forstår jo ikke klokken og kan ikke forstå, hvorfor hun måtte lige før og pludselig ikke må længere. Far kan tilbyde hende lidt vand, hvis hun er tørstig og være der, betrygge og berolige, men holde fast i at hun ikke behøver mælken ...
Men hun skal ikke være ulykkelig. Hvis hun er oprigtigt ked af det, virker utryg og tydeligt ude af den - så skal hun have lov til at få brystet og så skal du i stedet arbejde på at hun lærer at sove uden ved at afkorte amningerne mere og mere.
Det vil være en rigtig god idé at du indføre en godnatgrød som en fast del af putteritualet, så hun er mættet lidt ekstra inden I går i seng og I er sikre på at hun ikke græder, fordi hun er sulten. Det vil sige at I kan spise aftensmad kl 18, hvor hun nu spiser mad som I andre får - risretter, pastaretter, kød, fisk, grøntsager, sovs osv. Vand af kop. Og derefter kommer hun i bad og gøres klar til natten. Kl. ca 19.30 får hun en godnatgrød det kan være en havregrød eller mysligrød og kl 20 ammes hun og puttes hun.
Når du ammer hende til natten, så er det vigtigt at hun ikke falder i søvn med brystet, men lige når at registere, hvor hun er og uden brystet i munden. Det vil sige at hvis du putter hende i egen seng, så skal hun flyttes fra din favn og ned i sengen lige der hvor hun tydeligt er træt, næsten ikke kan holde øjnene åbne og med dine hænder på sig og din varme og ro kan lulles i søvn i sengen. Hvis du ligger ned og ammer hende i din seng, så skal hun slippe brystet, kikke på dig, smile til dig og trille om på siden og falde i søvn. Altså så hun hele tiden overgiver sig til søvnen uden bryst i munden.
Når hun så vågner og søger dig - så skal du i første omgang vurdere, hvad det handler om. Den ekstra amning hun søger kort efter at være faldet i søvn, kan nogle gange undgås ved at hun får godnatgrød, men andre gange er den et reelt behov. Hun kan altså godt lige nu i kraft at den alder hun har have behov for en ekstra amning f.eks. efter at have sovet 45 minutter og det er okay at du ammer hende der, hvis hun så derefter er i stand til at sove sammenhængende i nogle gode timer.
Men ellers skal skal du forsøge at se om du med din nærhed, hænder, beroligende ord, bare det at hun kan mærke og dufte at du er der, prøve om du kan få hende videre. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Det kan godt komme til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, ammer hende liggende og lader hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, og du lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Denne proces skal du måske gentage 5 gange og det er helt fint. Men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren".
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, så sætter du nogle andre ting i stedet. Det kan f.eks. være en idé at give hende en klud hos sig, du kan holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Det er altså et spørgsmål om at sætte noget andet i stedet for brystet og hvis far lige nu er for stort et spring for hende (selvom han lyder sød og meget omsorgsfuld), så kan det være nødvendigt at trappe ud af amningen stille og roligt og når det så går, så kan far måske komme på banen til lige at få hende vænnet helt fra ...
Håber ovenstående hjælper videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske