Svar: Antal amninger?
4. februar 2013
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
Med den alder din datter har nu, vil det være en rigtig god idé at du forsøger at tilbyde skemad, når hun vågne af en lur, giver hende vand af kop sammen med, som slukker hendes tørst - og så ammer hende inden hun skal sove igen. På den måde giver du bedst plads i maven til både skemad og mælk.
Der vil ofte gå 1-1.5 time imellem at hun tilbydes først skemad og derefter bryst. Trods dette, så vil det være godt at du holder mængden af skemad nede. Du skriver at hun "spiser en god portion" og jeg kan ikke se, hvor meget det er. Men det er en god idé at du ikke giver mere end f.eks. 3/4-1 dl. skemad af gangen, netop fordi der stadig skal være plads til mælken. Hvis du giver hende f.eks. 1.5 dl skemad eller mere, så kan du risikere at hun ikke får drukket nok mælk hos dig og derfor naturligt er nødt til at søge det om natten. Derfor anbefaler jeg at du prøver at finde den balance, som både giver hende skemad nok men også sikrer at hun drikker nok hos dig.
De fleste børn vil i 6 måneders alderen stadig have brug for rigtig meget mælk, ofte ligger deres indtag på mellem 800-1000 ml mælk i døgnet, ved siden af det vand de kan drikke af en kop og det mælk, der naturligt indgår i skemaden. Og størstedelen af deres væskeindtag skal dækkes via bryst eller flaske og det betyder ofte at de har brug for 5-6 amninger i døgnet. Disse amninger ligger ofte tidlig morgen, inden formiddagslur, inden middagslur, eftermiddag, aften og sen aften. Det er altså ofte amningen om natten der forsvinder først.
I 7 måneders alderen vil mange børn kunne spise flere skemåltider, og antallet af amninger skrues ned. Ofte vil det være passende med 4 amninger i døgnet og disse vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er således amningerne om formiddagen og om eftermiddagen der forsvinder her. I den alder vil en større del af væskebehovet også kunne stilles via kop og stadig gives vand til alle måltider.
Du skal naturligvis holde øje med hendes bleer og sikre dig at hun tisser nok - hvis der kommer nok ind, så kommer der også noget ud :) Hendes urin skal være klar og ikke gul og må ikke lugte dårligt :)
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske