Svar: Kan bryster ammes op?
21. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og alle dine tanker :)
Lad mig lige slå fast at man altså er en ligeså god mor, selvom man ikke ammer. I Danmark har vi ingen problemer med urent drikkevand og børn trives med modermælkserstatning og får de fine michelin-deller vi gerne vil se - og nogle gange så er modermælkserstatning løsningen og det barnet trives med. Når alt kommer til alt, så er det vigtigste jo at barnet trives - at barnet optager næring, tager på og vokser som det skal :)
Og den gode mor sidder ikke i brysterne - hun sidder i hjertet! :)
Børn er forskellige og derfor vil ammeforløb også være forskellige. Fødslen, hvornår barnet kommer til brystet, hvordan barnet dier osv. det har alt sammen betydning for hvordan amningen kommer til at forløbe. Og hos jer lyder det som om at flere ting har spille ind - og ja, din datter har måske ikke været så tålmodig som sin storesøster og har et andet sind - og samtidig, så har du naturligt ikke haft samme ro omkring dig, samme mulighed for hvile og samme overskud med nummer to som du havde med nummer et. Og det kræver stor ro og hvile at amme. Stress kan f.eks. nedsætte mælkemængden nærmest fra den ene dag til den anden ...
Det lyder som om at du har gjort meget undervejs, for at amningen skulle komme til at køre. Du har mallket ud, forsøgt at stimulere til ekstra mælk, lokket med udmalket mælk i mundvigene på din datter osv. Og det er rigtig fint - du har gjort hvad du kunne og det lykkedes for dig at give hende modermælk indtil hun var 4 måneder og det er rigtig godt - skulderklap for det. Og så var flasken nødvendig og modermælkserstatningen tog over - og det skal du have det godt med. Du skal ikke gå og slå dig selv oveni hovedet omkring dette - du har en datter der trives, der er langt mere ro på spisningen og hun tager på. Flasken har også nogle fordele, far kan tage mere over, du får frigivet tid til storesøster osv. og du ved præcist hvad hun indtager af mælk. Det giver en vis ro :)
Og naturligvis skal hun stadig putte hos dig, I skal kæle, kærtegne, have masser af fysisk kontakt og nærhed - men det kan I sagtens have selvom du ikke ammer og selvom hun bedst kan koncentrere sig om at spise, når I ikke er for tætte. Det er helt okay, så er I bare tætte uden for måltiderne :)
At du kun har haft et ammestop på et par måneder mellem hvert barn tænker jeg umiddelbart ikke burde spille ind på din mælkeproduktion, men det at have to børn at skulle tage hensyn til, være mor for osv. kan naturligvis godt stresse på en måde, der gør at dit bryst har svært ved at producere mælk nok og 5 timers søvn om natten og ingen hvile derudover er ikke optimalt for en amning ...
Med hensyn til at kunne amme igen, hvis I får et 3. barn - så ja, det er der stor sandsynlighed for at du vil kunne.
Det er sådan at dannelse af mælk afhænger af hormonet prolaktin. Og det er sådan at du i brystet har det der kaldes prolaktinreceptorer i brystkirtlerne. Antallet af disse receptorer stiger den første tid efter fødslen og afhænger af stimulationen af brystet og de forbliver konstant herefter.
Det betyder at jo flere gange man har ammet, jo flere prolaktinreceptorer vil der være i brystet og mælkeproduktionen afhænger mere af antallet af prolaktinreceptorer end af prolaktinniveauet. Det er blandt andet derfor at flergangs fødende ofte danner hurtigere mælk end førstegangs fødende. Det er blandt andet også derfor at kvinder der har et eller flere dårlige ammeforløb bag sig, pludselig oplever, at de alligevel godt kan amme ...
Derudover så spiller flere ting naturligvis ind på amning, men hvis du er opmærksom fra starten og rigtig gerne vil amningen og får hjælp til at få et evt. 3 barn langt til, får skabt den ro og tid, der er nødvendig, barnet dier med god teknik osv. så er der stor sandsynlighed for at det kan lykkes for dig at amme igen :)
Jeg håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske