Svar: Kan bryster ammes op?

21. januar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Tak for dit brev og alle dine tanker :)

Lad mig lige slå fast at man altså er en ligeså god mor, selvom man ikke ammer. I Danmark har vi ingen problemer med urent drikkevand og børn trives med modermælkserstatning og får de fine michelin-deller vi gerne vil se - og nogle gange så er modermælkserstatning løsningen og det barnet trives med. Når alt kommer til alt, så er det vigtigste jo at barnet trives - at barnet optager næring, tager på og vokser som det skal :)

Og den gode mor sidder ikke i brysterne - hun sidder i hjertet! :)

Børn er forskellige og derfor vil ammeforløb også være forskellige. Fødslen, hvornår barnet kommer til brystet, hvordan barnet dier osv. det har alt sammen betydning for hvordan amningen kommer til at forløbe. Og hos jer lyder det som om at flere ting har spille ind - og ja, din datter har måske ikke været så tålmodig som sin storesøster og har et andet sind - og samtidig, så har du naturligt ikke haft samme ro omkring dig, samme mulighed for hvile og samme overskud med nummer to som du havde med nummer et. Og det kræver stor ro og hvile at amme. Stress kan f.eks. nedsætte mælkemængden nærmest fra den ene dag til den anden ...

Det lyder som om at du har gjort meget undervejs, for at amningen skulle komme til at køre. Du har mallket ud, forsøgt at stimulere til ekstra mælk, lokket med udmalket mælk i mundvigene på din datter osv. Og det er rigtig fint - du har gjort hvad du kunne og det lykkedes for dig at give hende modermælk indtil hun var 4 måneder og det er rigtig godt - skulderklap for det. Og så var flasken nødvendig og modermælkserstatningen tog over - og det skal du have det godt med. Du skal ikke gå og slå dig selv oveni hovedet omkring dette - du har en datter der trives, der er langt mere ro på spisningen og hun tager på. Flasken har også nogle fordele, far kan tage mere over, du får frigivet tid til storesøster osv. og du ved præcist hvad hun indtager af mælk. Det giver en ...

Annonce

... vis ro :)

Og naturligvis skal hun stadig putte hos dig, I skal kæle, kærtegne, have masser af fysisk kontakt og nærhed - men det kan I sagtens have selvom du ikke ammer og selvom hun bedst kan koncentrere sig om at spise, når I ikke er for tætte. Det er helt okay, så er I bare tætte uden for måltiderne :)

At du kun har haft et ammestop på et par måneder mellem hvert barn tænker jeg umiddelbart ikke burde spille ind på din mælkeproduktion, men det at have to børn at skulle tage hensyn til, være mor for osv. kan naturligvis godt stresse på en måde, der gør at dit bryst har svært ved at producere mælk nok og 5 timers søvn om natten og ingen hvile derudover er ikke optimalt for en amning ...

Med hensyn til at kunne amme igen, hvis I får et 3. barn - så ja, det er der stor sandsynlighed for at du vil kunne.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det er sådan at dannelse af mælk afhænger af hormonet prolaktin. Og det er sådan at du i brystet har det der kaldes prolaktinreceptorer i brystkirtlerne. Antallet af disse receptorer stiger den første tid efter fødslen og afhænger af stimulationen af brystet og de forbliver konstant herefter.

Det betyder at jo flere gange man har ammet, jo flere prolaktinreceptorer vil der være i brystet og mælkeproduktionen afhænger mere af antallet af prolaktinreceptorer end af prolaktinniveauet. Det er blandt andet derfor at flergangs fødende ofte danner hurtigere mælk end førstegangs fødende. Det er blandt andet også derfor at kvinder der har et eller flere dårlige ammeforløb bag sig, pludselig oplever, at de alligevel godt kan amme ...

Derudover så spiller flere ting naturligvis ind på amning, men hvis du er opmærksom fra starten og rigtig gerne vil amningen og får hjælp til at få et evt. 3 barn langt til, får skabt den ro og tid, der er nødvendig, barnet dier med god teknik osv. så er der stor sandsynlighed for at det kan lykkes for dig at amme igen :)

Jeg håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Søskende

Det er helt normalt at der kan opstå jalousi, når der pludselig kommer en lille ny, som kræver at få noget af den opmærksomhed, der tidligere var forbeholdt storesøster eller storebror. Her er lidt råd til hvordan du kan imødegå nogle af de problemer der kan opstå:

- Husk at give den store opmærksomhed. Vær opmærksom på at den store har savnet dig imens du har været indlagt med den lille ny. Gør familien opmærksom på at de gerne må komme med gaver til den lille, men det er næsten...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dit svar sidst. Jeg sprang ned og købte din bog "Sådan får du dit barn til at sove!" Den har virkelig hjulpet mig på rette vej. Det er en fantastisk bog.

Jeg kan virkelig mærke et meget større overskud ved at have forstået, at min søn bare mangler den tryghed i at være tæt på mig og mærke de vuggende bevægelser. Det hang mig langt ud af halsen før bare at tænke på det var puttetid. Nu glæder jeg mig faktisk, ved tanken om at min søn jo elsker at lægge i mine arme og putte, og at jeg kan lægge ham fra mig UDEN han sover, og han bare falder i søvn :)

Elias har trods kolik aldrig haft en nat hvor han ikke har sovet, så det gik lige op for mig at de søvnproblemer jeg troede han havde, slet ikke er så slemme. Hvis der da overhovedet er et problem!

Hilsen mor til Elias, 4 måneder.