Svar: Amning - 6 mdr.

11. januar 2013

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære meget trætte mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at din datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og det er super dejligt. Det er her vigtigt at du forsøger at finde balancen mellem at give hende både skemad nok og også stadig sikre plads nok til mælken. Hun er stadig så lille at mælk skal være hendes største indtag og de fleste børn vil i din datters alder drikke ca 800-1000ml af brystet i døgnet. Det er en ret stor del og det betyder at hun ofte vil have behov for 5-6 amninger, for at være dækket ind. Og derudover skal hun jo så have skemad.

Jeg anbefaler at du forsøger at finde en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur, vand af kop (det er også med til at dække væskebehovet) og så giver hende bryst inden hun skal sove igen. På den måde kan der gå tid imellem hver del og dermed bedre plads til begge dele. Jeg anbefaler også at du forsøger at holde mængden af skemad lidt nede, netop for at give plads til mælken. Hvis hun ikke har indtaget mælk nok = væske nok i løbet af dagen, så er hun naturligt nødt til at søge det om natten. Det er således bedre at give hende ¾ dl grød og mos, vand af kop og så efterfølgende amme, end det er at give 1 ½ dl. grød og mos og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok. Og det lyder hos jer som om at hun får en passende mængde skemad - og det er her helt fint, at du ikke giver hende meget mere end nu, selvom hun nogle gange virker til at kunne spise mere, netop for at sikre at hun får mælk nok.

Du beder om en ny dagsplan, hvor du kan se, hvor lang tid der skal gå mellem skemad og putning. Den kommer her:

Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre

Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.

Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30. Amning er her et tilbud, hvis hun vælger amningen fra er det helt okay. Men tilbuddet skal være der.

Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv.

Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 - må gerne ammes fra begge bryster men forsøges puttes før hun falder i søvn ved brystet :)

Eftermiddag 16: Frugtmos med fuldkorn som nu, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Du kan også vælge at amme om eftermiddagen i stedet, netop for at sikre hende et større mælkeindtag her, så hun ikke behøver søge det om natten.

Powernapper evt. eller den springes over.

Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Vand af kop.

Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger af om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.

Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig. ...

Annonce

... At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk :)

Det er også vigtigt at du, med den alder din datter har nu, arbejder på at hun ikke længere falder i søvn ved brystet. Det er vigtigt at hun lærer at sove, uden at have brystet i munden, så hun ikke har denne afhængighed. Hvis hun er afhængig af brystet for at sove, så kan det være årsagen til at hun om natten søger brystet igen og igen og ikke kan falde i søvn uden at du giver hende det.

Derfor er det vigtigt at du ammer hende, men putter hende fra din favn og ned hvor hun skal sove lige inden hun sover helt. Hun skal ikke være vågen, men heller ikke sovende - hu skal lige registrere at hun ligger i sin seng, barnevogn, ved siden af dig i din seng og skal beroliges og lulles i søvn med dine hænder, kærtegn osv. men altså uden at have brystet i munden.

Når og hvis hun vågner og søger brystet om natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Du må sandsynligvis indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.

Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren" :)

Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.

Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Salg af modermælk

Især for tidligt fødte børn har stor glæde af at få modermælk og derfor køber flere børneafdelinger modermælk til disse børn.

Hvis du producerer meget mælk vil det derfor være en rigtig god idé at sælge noget at din mælk.

Da mælken især i de første 2 mdr er meget næringsholdig, er det især denne mælk, som man er interesseret i. Det er også vigtigt at mor ikke er ryger og ikke tager medicin.

Du kan henvende dig til Kvindemælkscentralen på Hvidovre...

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.