Svar: Amning - 6 mdr.
11. januar 2013
Alder:
6 mdr.
Kære meget trætte mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at din datter er kommet rigtig godt igang med skemaden og det er super dejligt. Det er her vigtigt at du forsøger at finde balancen mellem at give hende både skemad nok og også stadig sikre plads nok til mælken. Hun er stadig så lille at mælk skal være hendes største indtag og de fleste børn vil i din datters alder drikke ca 800-1000ml af brystet i døgnet. Det er en ret stor del og det betyder at hun ofte vil have behov for 5-6 amninger, for at være dækket ind. Og derudover skal hun jo så have skemad.
Jeg anbefaler at du forsøger at finde en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur, vand af kop (det er også med til at dække væskebehovet) og så giver hende bryst inden hun skal sove igen. På den måde kan der gå tid imellem hver del og dermed bedre plads til begge dele. Jeg anbefaler også at du forsøger at holde mængden af skemad lidt nede, netop for at give plads til mælken. Hvis hun ikke har indtaget mælk nok = væske nok i løbet af dagen, så er hun naturligt nødt til at søge det om natten. Det er således bedre at give hende ¾ dl grød og mos, vand af kop og så efterfølgende amme, end det er at give 1 ½ dl. grød og mos og hun så afviser brystet eller ikke drikker nok. Og det lyder hos jer som om at hun får en passende mængde skemad - og det er her helt fint, at du ikke giver hende meget mere end nu, selvom hun nogle gange virker til at kunne spise mere, netop for at sikre at hun får mælk nok.
Du beder om en ny dagsplan, hvor du kan se, hvor lang tid der skal gå mellem skemad og putning. Den kommer her:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9: Frugtmos (jerntilskud), frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9.30. Amning er her et tilbud, hvis hun vælger amningen fra er det helt okay. Men tilbuddet skal være der.
Frokost 11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende at gumle på selv.
Ammes og puttes til middagslur ca 13.30 - må gerne ammes fra begge bryster men forsøges puttes før hun falder i søvn ved brystet :)
Eftermiddag 16: Frugtmos med fuldkorn som nu, frisk frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop. Du kan også vælge at amme om eftermiddagen i stedet, netop for at sikre hende et større mælkeindtag her, så hun ikke behøver søge det om natten.
Powernapper evt. eller den springes over.
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk og suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker eller lignende. Vand af kop.
Ammes og puttes til natten 19.30-20 - tidspunktet afhænger af om hun har sovet 2 eller 3 lure i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt fra begge bryster og skal herefter lære at sove uden mælk til næste morgen tidlig. At sove igennem i denne alder er at sove 5-6 timer uden at få mælk :)
Det er også vigtigt at du, med den alder din datter har nu, arbejder på at hun ikke længere falder i søvn ved brystet. Det er vigtigt at hun lærer at sove, uden at have brystet i munden, så hun ikke har denne afhængighed. Hvis hun er afhængig af brystet for at sove, så kan det være årsagen til at hun om natten søger brystet igen og igen og ikke kan falde i søvn uden at du giver hende det.
Derfor er det vigtigt at du ammer hende, men putter hende fra din favn og ned hvor hun skal sove lige inden hun sover helt. Hun skal ikke være vågen, men heller ikke sovende - hu skal lige registrere at hun ligger i sin seng, barnevogn, ved siden af dig i din seng og skal beroliges og lulles i søvn med dine hænder, kærtegn osv. men altså uden at have brystet i munden.
Når og hvis hun vågner og søger brystet om natten, så skal du i første omgang overveje om det ikke vil være nok at hjælpe hende med stillingsskift, beroligende hænder og bare lade hende mærke at du er der. Hvis hun tydeligt har brug for brystet, så skal du naturligvis give hende det, men det er her vigtigt at du gør det kortvarigt, så hun ikke fyldes med mælk, men kun får den trøst hun har brug for.
Du må sandsynligvis indstille dig på at det kommer til at kræve lidt afbrudt nattesøvn i en periode, at få hende vænnet fra brystet om natten. Når hun vågner og søger brystet, så tager du hende ind til dig/over til dig, am hende liggende og lad hende sutte et par minutter. Herefter forsøger du så at lirke brystvorten ud af munden på hende. Til at begynde med vil hun blive irriteret og søge efter brystet igen, så giver du det til hende igen, lader hende atter sutte lidt, men lirker så brystvorten ud af munden igen.
Det kan i starten godt være nødvendigt at gentage processen måske 5 gange og det er helt fint, men stille og roligt vil hun acceptere at hun ikke behøver brystet i munden for at sove og så vil du opleve at hun slipper, triller om på siden og sover videre der. Og her vil det være en rigtig god idé at du flytter hende over i hendes egen seng, hvor hun så skal sove, fordi hun så kommer på afstand af dig og dermed lidt væk fra "mælkebaren" :)
Samtidig med at du arbejder på at lirke brystvorten forsigtigt ud af hendes mund, vil det være en god idé at sætte en klud i stedet, eller holde hende i hånden, kærtegne hendes hår osv. så når hun efterfølgende vågner og søger dig, så vil du kunne berolige hende med disse kærtegn og altså uden brystet. I starten vil hun have behov for lige at komme over til dig, for at sove videre - uden brystet - men stille og roligt vil hun kunne blive i sin seng og du vil kunne berolige hende med samme klud, kærtegn osv. imens hun ligger, hvor hun fra starten er puttet.
Jeg håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske