Svar: Nedtrapning af amning
29. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Louise
Tak for dit brev :)
Det fungerer sådan, at jo mindre du ammer og jo mere flaske du giver, jo mindre mælk vil du producere. I takt med at din dreng får mere og mere flaske, jo mere vil din amning naturligt gå i stå ...
Det er rigtigt at hvis du malker ud med brystpumpe, så vil du naturligt stadig producere mælk, men en brystpumpe vil ikke kunne stimulere brystet på samme måde som din dreng kan og du kan derfor ikke opretholde en mælkemængde alene ved at malke ud - han skal til brystet, hvis du vil bibeholde amningen.
Som jeg læser dit brev, så vil du gerne bibeholde amningen om natten lidt endnu og det er rigtig fint, det kan du gøre så længe både han og du synes det fungerer godt for jer :) Om dagen kan du give flaske, - det fungerer også - og så må du malke ud, når brystet er for spændt, netop for at du ikke får ondt og ikke får en brystbetændelse. Det er her godt, hvis der går f.eks. 4 timer imellem at du malker ud, for jo længere tid der kan gå imellem hver amning/udmalkning, jo mindre mælk vil du producere. Det stimulerer altså til mere mælk, hvis du malker ud hver anden time i stedet for hver 4 time ...
Det er derfor en god idé at amme aften, sen aften og tidlig morgen, da du gerne vil bibeholde disse amninger og i løbet af dagen kan du så lige nu malke ud f.eks. 2 gange og stille og roligt gå ned til at malke ud en gang, så måske en gang hver anden dag og så tilsidst helt forsøge at undvære udmalkning om dagen. Stille og roligt, vil det sandsynligvis også blive sådan, at amningen kl 03 trappes ud, så du kun ammer aften og tidlig morgen ... Hvor længe du vil kunne gøre dette må tiden vise - for nogle fungerer det rigtig godt, hos andre, vælger barnet brystet fra fordi mælkemængden bliver for meget nedsat - hos jer må du tage en dag af gangen og se hvordan det går :)
Men start med at fjerne en amning af gangen og lige nu, hvor brystet spænder rigtig meget til, så malk ud i stedet for at amme - men stræk tiden mellem udmalkningerne / amningerne, så meget du kan, uden at få ondt og uden at få brystbetændelse :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske