Svar: Amme hyppighed
28. november 2012
Alder:
4 mdr.
Kære nye mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om at du det sidste stykke tid, har forsøge at amme hyppigere om dagen og tilmed også ammer hyppigt om natten - din mælkemængde burde således være sat godt op og stadig lyder det ikke helt til at være nok - så spørgsmålet er, om ikke du stille og roligt skal begynde med lidt skemad ...
Nu hvor din datter er 4 måneder gammel, så må du gerne starte med skemaden, dog i små mængder. Måske vil hun vise tegn til at kunne spise en større portion, men det er vigtigt at du holder igen, så hun ikke får maveproblemer. Start også om dagen f.eks. til frokost, hvor hun er frisk og parat. Start med 4-5 skefulde og øg hende over nogle dage til max ½ dl. og ikke mere og giv lidt vand af kop/snapseglas sammen med skemaden.
Start med lidt grød, f.eks. ris- og majsgrød. Varier hen af vejen med grød af boghvede, hirse, quinoa og også med lidt frugtmos som topping. Når det går godt med skemaden om dagen, så begynder du med lidt grøntsagsmos til aften - igen i små mænger, fordi hun ikke er ældre.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner med en ekstra amning, når dagen begynder.
Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30
Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - læg evt. en skiftning ind imellem amningen, så hun holdes igang og fyldes ekstra op.
Eftermiddag 16: Ammes
Sover dagens 3. lur
(Aften 18: Her gives på et tidspunkt grøntsagsmos, når skemaden om dagen fungerer) Indtil videre ammes hun efter behov.
Ammes og puttes til natten, måske kl 20, måske langt senere - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun tager
Sen aften 23-24: Ammes
Midt nat 03: Ammes
De fleste børn kan først i 6 måneders alderen sove fra midnat og til næste morgen uden mælk - at sove igennem i 6 måneders alderen er at sove 5-6 timer uden mælk.
En sut kan nogle gange være en god idé, fordi din datter måske ikke har brug for mælken, men i stedet har et suttebehov der skal stilles ...
Og nogle vælger også at supplere amningen med en flaske med modermælkserstatning - både fordi far kan tage over og mor derved få en pause, men også fordi modermælkerstatning ofte mætter lidt mere end modermælk og dermed kan man være heldig at barnet kan sove et lidt længere søvnstræk, før det melder sig igen - nogen garanti er der dog ikke :)
Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter osv. så I kommer igang med skemaden stille og roligt og hvor jeg giver mit forslag til, hvordan I måned for måned kommer igang med familiemaden.
Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske