Svar: Amme hyppighed

28. november 2012

Kategori:
Alder:
4 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære nye mor

Tak for dit brev :)

Det lyder som om at du det sidste stykke tid, har forsøge at amme hyppigere om dagen og tilmed også ammer hyppigt om natten - din mælkemængde burde således være sat godt op og stadig lyder det ikke helt til at være nok - så spørgsmålet er, om ikke du stille og roligt skal begynde med lidt skemad ...

Nu hvor din datter er 4 måneder gammel, så må du gerne starte med skemaden, dog i små mængder. Måske vil hun vise tegn til at kunne spise en større portion, men det er vigtigt at du holder igen, så hun ikke får maveproblemer. Start også om dagen f.eks. til frokost, hvor hun er frisk og parat. Start med 4-5 skefulde og øg hende over nogle dage til max ½ dl. og ikke mere og giv lidt vand af kop/snapseglas sammen med skemaden.

Start med lidt grød, f.eks. ris- og majsgrød. Varier hen af vejen med grød af boghvede, hirse, quinoa og også med lidt frugtmos som topping. Når det går godt med skemaden om dagen, så begynder du med lidt grøntsagsmos til aften - igen i små mænger, fordi hun ikke er ældre.

En plan for dagen kan se således ud:

Tidlig morgen 06: Ammes og sover videre, vågner med en ekstra amning, når dagen begynder.

Ammes og puttes til formiddagslur ca 9-9.30

Frokost 11.30: Tilbydes smagsprøver af lidt grød, vand af kop.

Ammes og puttes til middagslur ca kl 13 - læg evt. en skiftning ind imellem ...

Annonce

... amningen, så hun holdes igang og fyldes ekstra op.

Eftermiddag 16: Ammes

Sover dagens 3. lur

(Aften 18: Her gives på et tidspunkt grøntsagsmos, når skemaden om dagen fungerer) Indtil videre ammes hun efter behov.

Ammes og puttes til natten, måske kl 20, måske langt senere - tidspunktet varierer efter hvor lang og hvor sen en 3. lur hun tager

Sen aften 23-24: Ammes

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Midt nat 03: Ammes

De fleste børn kan først i 6 måneders alderen sove fra midnat og til næste morgen uden mælk - at sove igennem i 6 måneders alderen er at sove 5-6 timer uden mælk.

En sut kan nogle gange være en god idé, fordi din datter måske ikke har brug for mælken, men i stedet har et suttebehov der skal stilles ...

Og nogle vælger også at supplere amningen med en flaske med modermælkserstatning - både fordi far kan tage over og mor derved få en pause, men også fordi modermælkerstatning ofte mætter lidt mere end modermælk og dermed kan man være heldig at barnet kan sove et lidt længere søvnstræk, før det melder sig igen - nogen garanti er der dog ikke :)

Jeg vil anbefale dig at købe min bog "Helens bog om børn og mad", hvori du finder dagsplaner, opskrifter osv. så I kommer igang med skemaden stille og roligt og hvor jeg giver mit forslag til, hvordan I måned for måned kommer igang med familiemaden.

Jeg håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Sprog

Allerede når det lille barn ligger i dine arme for første gang og du snakker med det, dannes grundlaget for at lære at tale. Babyen nyder at lytte til din stemme, som den også kender fra livet inde i maven, og den forbinder det med noget rart, at du taler. Det giver tryghed, nærhed og kontakt.

At synge eller spille musik virker også sprogligt stimulerende på barnet. Efterhånden som barnet bliver ældre så fortæl det, hvad du gør, - skifter bleen, vasker maven, vasker armene,...

Læs mere i Babylex

Rød numse

De fleste børn får ind imellem en rød numse fordi urin og afføring irriterer huden. Nogle børn mere end andre.

For at forebygge rød numse, er det vigtigt at skifte bleen tit og brug af salver og cremer bør altid holdes på et minimum. Lad barnets hud lufttørre og brug kun mild sæbe, når der er afføring ellers vil rent vand de fleste gange være nok.

Tør numsen grundigt også i folderne og brug f.eks. en føntørrer til at lufttørre huden med, men pas på den ikke bliver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når jeg føler mig dum, så skriver jeg til dig, hvor saglighed, oplysthed og empati mødes på det smukkeste. Tak for det!

Hilsen
Mor på 39