Svar: Amme stop - 6 mdr.

12. november 2012

Kategori:
Alder:
6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Gitte

Tak for dit brev :) Og velkommen til :)

Din datter har brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år. Så hvis du stopper med at amme nu, så skal din datter tilbydes flaske i stedet.

Lige nu er hendes behov for mælk meget højt - hun har sandsynligvis brug for 6 amninger eller flasker i døgnet, for at få sit behov dækket og det er vigtigt at sikre plads til dette. Skemaden må ikke udgøre så stor en del af hendes indtag, at hun ikke har lyst til brystet eller ikke drikker nok.

Derfor er det vigtigt at du holder mængden af skemad nede. Det er således bedre at du giver hende ½-¾ dl. skemad af gangen, vand af kop og følger efter med bryst eller flaske, end at du giver hende 1-1 ½ dl skemad og hun så afviser mælken. Så selvom hun måske virker rigtig interesseret i at spise, åbner munden højt og tager rigtig godt imod skemaden, så er du altså nødt til at holde igen, netop for at sikre hende mælk og dermed også væske nok.

Hun må godt sove fra midnat og til næste morgen uden mælk, når hun er 6 måneder gammel - men behovet for mælk og væske skal dækkes i løbet af dagen og aftenen. Lige nu er det som sagt relevant med 6 amninger eller flasker i døgnet, når hun bliver 7 måneder vil det være passende at amme eller give flaske 4 gange i døgnet. I 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger eller flasker og i 10-12 måneders alderen gives 2 amninger eller flasker dagligt.

Hvis du er glad for at amme og gerne vil bibeholde amningen til din datter er et år, så er det altså en rigtig god idé at blive ved med at amme. Hvis du allerede nu kan mærke på dig selv, at du ikke har lyst til at amme til din datter er et år og du kan fornemme at hun ligeså gerne vil tage imod en flaske, så må du naturligvis meget gerne give hende flaske - men mælken skal hun have.

En ...

Annonce

... plan for dagen til en pige, der netop er 6 måneder gammel kunne se således ud:

Tidlig morgen 05: Ammes (eller flaske) og sover videre i mors seng

Morgen 8: Tilbydes ½ dl grød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur 9-9.30

Frokost 11.30: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, tilbydes rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca kl 13

Eftermiddag 16: Ammes

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Sover evt. en powernap på ½ times tid

Aften 18: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen, der suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende. Vand af kop.

Ammes (eller flaske) og puttes til natten 19.30-20

Sen aften 23: Ammes (eller flaske) og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.

Hvis du beslutter dig for at stoppe amning nu, så bør du give flaske på de tidsupnkter, hvor du normalt ville amme (jvf. planen for dagen). Det vil være en rigtig god idé at du erstatter en amning af gangen, så du på den måde trapper behovet for brystet ned og lader din datter øge sit indtag af mme. På den måde kan hendes mave følge med og på den måde sikrer du også, at du ikke får en brystbetændelse.

Det vil sige at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet og vil give flaske, så kan du amme 5 gange og tilbyde flaske 1 gang, herefter amme 4 gange og tilbyde 2 flasker, så 3 amninger og 3 flasker osv. indtil du på den måde gradvist overgår helt til flaske.

For nogle kvinder lykkes det både at amme og give flaske, hvilket du naturligvis også kan overveje ...:)

Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Præmature allergidisponerede spædbørn

Hos meget små præmature allergidisponerede børn kan der være mere væsentlige ernæringsproblemer end allergiforebyggelse at tage højde for. Derfor må man altid tage individuelle hensyn, hvor det vigtigste er, at barnet kommer i trivsel.

Et præmaturt barn tilbydes samme allergiforebyggende diæt som mature allergidisponerede spædbørn. Modermælk er den bedste ernæring, og hvis dette ikke er muligt tilbydes barnet en special erstatning.

Det vides ikke, hvor længe det er...

Læs mere i Babylex

Vitaminer præmatur

Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:

D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:

Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.

Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Mange tak for dit gode svar - vi har nu fulgt dine anvisninger og det var en overraskende nem proces - 2 nætter tog det af vænne flasken fra vores datter og nu spiser hun som aldrig før - TUSIND TAK for dit lille skub.

Mange hilsener
Vibeke, mor til pige på 21 måneder