Svar: Amme stop - 6 mdr.
12. november 2012
Alder:
6 mdr.
Kære Gitte
Tak for dit brev :) Og velkommen til :)
Din datter har brug for enten modermælk eller modermælkserstatning til hun er 1 år. Så hvis du stopper med at amme nu, så skal din datter tilbydes flaske i stedet.
Lige nu er hendes behov for mælk meget højt - hun har sandsynligvis brug for 6 amninger eller flasker i døgnet, for at få sit behov dækket og det er vigtigt at sikre plads til dette. Skemaden må ikke udgøre så stor en del af hendes indtag, at hun ikke har lyst til brystet eller ikke drikker nok.
Derfor er det vigtigt at du holder mængden af skemad nede. Det er således bedre at du giver hende ½-¾ dl. skemad af gangen, vand af kop og følger efter med bryst eller flaske, end at du giver hende 1-1 ½ dl skemad og hun så afviser mælken. Så selvom hun måske virker rigtig interesseret i at spise, åbner munden højt og tager rigtig godt imod skemaden, så er du altså nødt til at holde igen, netop for at sikre hende mælk og dermed også væske nok.
Hun må godt sove fra midnat og til næste morgen uden mælk, når hun er 6 måneder gammel - men behovet for mælk og væske skal dækkes i løbet af dagen og aftenen. Lige nu er det som sagt relevant med 6 amninger eller flasker i døgnet, når hun bliver 7 måneder vil det være passende at amme eller give flaske 4 gange i døgnet. I 8-9 måneders alderen trappes ned til 3 amninger eller flasker og i 10-12 måneders alderen gives 2 amninger eller flasker dagligt.
Hvis du er glad for at amme og gerne vil bibeholde amningen til din datter er et år, så er det altså en rigtig god idé at blive ved med at amme. Hvis du allerede nu kan mærke på dig selv, at du ikke har lyst til at amme til din datter er et år og du kan fornemme at hun ligeså gerne vil tage imod en flaske, så må du naturligvis meget gerne give hende flaske - men mælken skal hun have.
En plan for dagen til en pige, der netop er 6 måneder gammel kunne se således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes (eller flaske) og sover videre i mors seng
Morgen 8: Tilbydes ½ dl grød med frugtmos som topping, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til formiddagslur 9-9.30
Frokost 11.30: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos og stille og roligt begyndes med lidt kød eller fisk i mosen, tilbydes rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til middagslur ca kl 13
Eftermiddag 16: Ammes
Sover evt. en powernap på ½ times tid
Aften 18: Tilbydes ½ dl grøntsagsmos og også her begyndes stille og roligt med lidt kød eller fisk i mosen, der suppleres med agurk, ristede rugbrødsbjælker og lignende. Vand af kop.
Ammes (eller flaske) og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23: Ammes (eller flaske) og begynder herefter at kunne sove uden mælk til næste morgen tidlig.
Hvis du beslutter dig for at stoppe amning nu, så bør du give flaske på de tidsupnkter, hvor du normalt ville amme (jvf. planen for dagen). Det vil være en rigtig god idé at du erstatter en amning af gangen, så du på den måde trapper behovet for brystet ned og lader din datter øge sit indtag af mme. På den måde kan hendes mave følge med og på den måde sikrer du også, at du ikke får en brystbetændelse.
Det vil sige at hvis du lige nu ammer 6 gange i døgnet og vil give flaske, så kan du amme 5 gange og tilbyde flaske 1 gang, herefter amme 4 gange og tilbyde 2 flasker, så 3 amninger og 3 flasker osv. indtil du på den måde gradvist overgår helt til flaske.
For nogle kvinder lykkes det både at amme og give flaske, hvilket du naturligvis også kan overveje ...:)
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske