Svar: Rækkefølge amning, bleskift, leg og søvn?
17. september 2012
Alder:
1 mdr.
Kære nybagte mor
Når man har et lille barn på 6 uger, så vil det ofte være sådan at man både ammer når hun vågner og ammer igen inden hun puttes til næste lur.
Med den alder hun har nu, vil det være vigtigt at hun tilbydes et bryst af gangen, og spiser længerevarende på en side, men efterfølgende kan hun tilbydes toppen af modsatte bryst og derved få en "tørstslukker". Børn i denne alder vil ofte også være så fysisk store, at de har brug for at få sat mælkemængden lidt op og netop ved at amme fra begge bryster mellem hver lur, er du med til at øge mælkemængden lidt igen.
Det vil derfor være rigtig fint at gøre det du gør - hun vågner, er naturligt sulten, du ammer, lader hende spise godt og længe, herefter bøvser hun, I leger osv. og inden hun så skalsove igen, så tilbyder du hende toppen fra modsatte bryst. Det er et tilbud og hun kan spise få minutter, spise længere tid eller måske sige nej tak og det er helt okay og så puttes hun. Næste gang hun så vågner, så starter du der, hvor hun fik tilbuddet sidst og måske kun har taget toppen. Her får hun så lov til at spise i bund, får "tømt" brystet, hun bøvser, I leger, hun skiftes og hun tilbydes modsatte bryst og puttes til næste lur.
Der vil naturligvis være tidspunkter, hvor hun har lavet i bleen og du er nødt til at skifte hende før hun får mad eller undervejs i amningen - hos små børn kan det nogle gange føles som om at der er hul hele vejen igennem. Der vil også være tidspunkter hvor hun bare falder i søvn og sover og slet ikke er i stand til at pludre eller er aktiv og på den måde skal du naturligvis være fleksibel.
Håber du kan bruge dette lidt videre. Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske