Svar: Hjælp, han afviser brystet

6. september 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære lidt triste mor

Tak for dit brev :)

Rigtig mange børn siger fra overfor brystet i 9 måneders alderen og det er okay :)
Du må netop gerne begynde at give ham mere komælk nu og han kan fint få sit behov for mælk dækket på anden vis.

Det kan, som du skriver, føles lidt trist, når amningen næsten stopper fra den ene dag til den anden, modsat, så tænker jeg også at det er vigtigt at lytte til de signaler barnet sender. Din dreng nyder at få brystet om aftenen inden putning og den amning synes jeg du skal bibeholde, men de to øvrige amninger skal I springe over.

At gøre det på denne måde vil gøre at din krop også får mulighed for at følge med så du ikke pludselig får en brystbetændelse og du kan stille og roligt indstille dig på at amningen på et tidspunkt stopper helt. Samtidig sikrer du ham lidt ekstra væske og næring og stadig også tryghed via aftenamningen og det er godt.

Du kan godt blive ved med at tilbyde brystet i løbet af dagen eller tidlig morgen og gør du det, så kan du også godt opnå at han igen tager brystet. Men det vil ofte give den udfordring, at han så ikke senere siger fra. Så er det dig der skal træffe beslutningen om at amningen skal stoppe og det ofte på et tidspunkt, hvor det vil være sværere fordi han vil være langt mere bevidst - og derfor kan det være ekstra svært at stoppe for både mor og barn. Det er altid lettest at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det - og ellers er det ofte ...

Annonce

... lettest, hvis man som i jeres tillfælde følger barnets nedtrapning.

Du kan bruge sødmælk i grød og mos, du kan også bruge modermælkserstatning. Du kan give sødmælk af kop og du kan tilbyde ham A38, neutral sødmælksyoghurt eller lignende. Du kan give ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Du kan lave sovs til jeres mad osv. Og på den måde kan hans behov for mælk stadig blive dækket ind. Den aftenamning han får giver ham sandsynligvis en ret stor mængde. Jeg kunne godt forestille mig at han drikker 200 ml hos dig, måske mere. Det betyder at han vil skulle have ca. 300 ml dækket via kosten og lidt mælk af kop og det kan han sagtens få - et glas mælk morgen og aften og en portion tykmælk og lidt ost, så er han dækket rigtig fint ind :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at du holder fast i at han også stadig skal drikke vand af kop. Planen for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud :)

Det er vigtigt at du ikke føler at han afviser dig - for det gør han ikke - det er ikke dig, men brystet han afviser. Han er så gammel nu at han er udmærket klar over at det er to forskellige ting - du ser det også når han dier og pludselig bider dig. Han er her helt bevidst om at han får en reaktion, når han sætter tænderne i dig. Så brystet er noget andet end mor og det ved han godt. Husk på at den gode mor sidder i hjertet og ikke i brysterne - og nyd så aftenamningen så længe I begge er glade for den:)

Rigtig meget held og lykke fortsat :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Menstruation - efter fødsel

Det er meget forskelligt, hvornår menstruationen begynder igen efter en fødsel. Hos nogle kvinder kommer menstruationen allerede efter ca. 8 uger, men det er også helt normalt, at menstruationen først kommer et år efter, at du har født.

Hvis du ammer, vil det ofte udskyde din menstruation, så menstruationen først vender tilbage, når du begynder at trappe ned i antallet af amninger eller helt er stoppet. Men menstruationen kan vende tilbage på forskelligt tidspunkt, uanset om du...

Læs mere i Babylex

Børneeksem

Børneeksem hedder også atopisk eksem eller dermatitis. Barnet får meget tør hud og hos de små børn kan eksemet sidde over alt på kroppen. Hos de lidt større børn sidder eksemen ofte i albuebøjninger og knæhaser.

Atopisk eksem kaldes børneeksem fordi det stort set kun rammer børn og ofte starter indenfor det første leveår. Hvis barnet har meget eksem og er generet af dette, vil det altid være en god idé at få barnet undersøgt, for at afklare om eksemen skulle hænge sammen med...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Helen har på alle mulige måder været en super støtte for mig i de første fire måneder med min søn Lucas.

Camilla Martin