Svar: Hjælp, han afviser brystet
6. september 2012
Alder:
9 mdr.
Kære lidt triste mor
Tak for dit brev :)
Rigtig mange børn siger fra overfor brystet i 9 måneders alderen og det er okay :)
Du må netop gerne begynde at give ham mere komælk nu og han kan fint få sit behov for mælk dækket på anden vis.
Det kan, som du skriver, føles lidt trist, når amningen næsten stopper fra den ene dag til den anden, modsat, så tænker jeg også at det er vigtigt at lytte til de signaler barnet sender. Din dreng nyder at få brystet om aftenen inden putning og den amning synes jeg du skal bibeholde, men de to øvrige amninger skal I springe over.
At gøre det på denne måde vil gøre at din krop også får mulighed for at følge med så du ikke pludselig får en brystbetændelse og du kan stille og roligt indstille dig på at amningen på et tidspunkt stopper helt. Samtidig sikrer du ham lidt ekstra væske og næring og stadig også tryghed via aftenamningen og det er godt.
Du kan godt blive ved med at tilbyde brystet i løbet af dagen eller tidlig morgen og gør du det, så kan du også godt opnå at han igen tager brystet. Men det vil ofte give den udfordring, at han så ikke senere siger fra. Så er det dig der skal træffe beslutningen om at amningen skal stoppe og det ofte på et tidspunkt, hvor det vil være sværere fordi han vil være langt mere bevidst - og derfor kan det være ekstra svært at stoppe for både mor og barn. Det er altid lettest at stoppe, hvis både mor og barn er enige om det - og ellers er det ofte lettest, hvis man som i jeres tillfælde følger barnets nedtrapning.
Du kan bruge sødmælk i grød og mos, du kan også bruge modermælkserstatning. Du kan give sødmælk af kop og du kan tilbyde ham A38, neutral sødmælksyoghurt eller lignende. Du kan give ham ost, som også er en vigtig kilde til kalk. Du kan lave sovs til jeres mad osv. Og på den måde kan hans behov for mælk stadig blive dækket ind. Den aftenamning han får giver ham sandsynligvis en ret stor mængde. Jeg kunne godt forestille mig at han drikker 200 ml hos dig, måske mere. Det betyder at han vil skulle have ca. 300 ml dækket via kosten og lidt mælk af kop og det kan han sagtens få - et glas mælk morgen og aften og en portion tykmælk og lidt ost, så er han dækket rigtig fint ind :)
Vand er den bedste tørstslukker og det er vigtigt at du holder fast i at han også stadig skal drikke vand af kop. Planen for dagen ser i øvrigt rigtig fin ud :)
Det er vigtigt at du ikke føler at han afviser dig - for det gør han ikke - det er ikke dig, men brystet han afviser. Han er så gammel nu at han er udmærket klar over at det er to forskellige ting - du ser det også når han dier og pludselig bider dig. Han er her helt bevidst om at han får en reaktion, når han sætter tænderne i dig. Så brystet er noget andet end mor og det ved han godt. Husk på at den gode mor sidder i hjertet og ikke i brysterne - og nyd så aftenamningen så længe I begge er glade for den:)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske