Svært ved at falde til ro om aftenen - 3 mdr.

6. september 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

Svært ved at falde til ro om aftenen - 3 mdr.

Kære Helen.

Tak for en fantastisk brevkasse, er imponeret over din viden om børn og din måde at vejlede os forældre på.

Denne gang er det lillesøsters (3 måneder) sovevaner/dagsrytme, der giver lidt udfordringer (netop som storebror på 3 år er blevet meget nem at putte om aftenen).

Hun trives fint, ammes og udvikler sig alderssvarende, pludrer, smiler og er interesseret i verden omkring hende. Jeg har de sidste par dage holdt lidt øje med hendes vaner for at blive lidt klogere på hende, fordi jeg sidst på dagen står med en baby jeg har svært ved at finde ud af hvad jeg skal gøre med og det har stået på i flere uger.

Samlet set er hun vågen 5-6 timer om dagen, dertil kan komme 0-2 timer hvor hun er ked af det og har svært ved at falde til ro sidst på dagen. Hun er en rigtig glad morgen-pige, vågner ved 6-tiden og er her vågen cirka 2 timer, resten af dagen kan hun max holde sig vågen 1 – 1½ time, hvis jeg ikke lige fanger hende på det rigtige tidspunkt ender det med hun bliver meget sur inden hun falder i søvn og jeg synes det er svært at afkode hvornår det sker, oplever også at det kommer efter blot ½ time vågen. Hun sover en lang lur i løbet af dagen - enten tidligt om morgenen eller hen over frokost og 2 kortere lure. Kan se du netop har vejledt en med et barn på 3 måneder til at vågnetiden helst skal være 2-3 timer i løbet af dagen, det forekommer mig som ret umuligt med mit barn i øjeblikket.

Nogen gange falder hun i søvn under amning, andre gange ender det med meget hysterisk skrigeri som er svært at stoppe og hun får ikke spist meget (hun er nok mere træt end sulten). Om dagen falder hun hurtigt til ro, men når hun skal puttes til natten (mellem 18-20 afhængig af hvordan hun ellers har sovet) tager det meget lang tid førend hun falder i søvn. Om dagen sover hun fortrinsvis i barnevognen udenfor, jeg ...

Annonce

... går nogle gange lidt frem og tilbage for at få hende til at falde til ro, men hun kan også godt falde i søvn mens barnevognen står stille (især hvis jeg er startet med en glad baby ved putningen).

Når det er tid til at putte hende til natten har jeg størst succes med liften, den skal så helst gynges for at få ro og der går mindst en halv time førend hun sover – idet hun bliver stille og lidt efter skriger hvorefter hun igen er stille osv. Nogle dage er hendes skrigeri meget hysterisk og det er svært at trøste hende. Nogen gange prøver jeg at amme hende igen, hvis der er gået mere end 1 time efter sidste måltid, hvorefter det kan have den effekt at hun så hurtigere falder til ro derefter. Har også sutteklud og sut, men det er ikke noget jeg har stor gavn af – oftest kan det bare give anledning til mere vrede når det ikke lige er til at holde i munden. Om natten sover hun oftest i vores seng. Det hjælper som regel ikke at ligge i sengen og amme om aftenen, hun falder ikke rigtig i søvn. Og tager jeg hende op – måske hun slet ikke er træt?- er hun kun tilfreds hvis hun bliver båret rundt, hvor hun så ”hænger” og ser træt ud.

Jeg er også lidt i tvivl om hvor meget jeg skal amme i løbet af dagen, jeg gør det sådan lidt efter hvad jeg fornemmer. Men ammes hun ikke inden en lur sover hun oftest kortere og vågner evt. for at spise og så bare sove videre. Skal jeg gøre det til en vane altid at amme inden en lur? Synes det kan virke som lidt meget, hvis hun kun er vågen 1 time og er blevet ammet lige efter hun vågnede. Og hvad med når hun vågner fra en lur? Nogle gange bliver hun jo for træt til at spise inden en lur, og hvis hun så ikke spiste da hun vågnede så har jeg virkelig balladen. Først på natten sover hun gerne op mod 4-6 timer, derefter ammer jeg ca hver 2. time, men det er lidt forskelligt fra nat til nat.

Hilsen

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

9. maj 2024 | Sygdom | 2 mdr.

Født med bule i hovedet

Kære Helen. Vi har en datter, som er født den 14. marts, efter en langvarig...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Fødsel

En graviditet varer normalt 40 uger, men naturen er ikke altid sådan, og nogle gange går fødslen igang før, andre gange senere. Føder du mellem uge 37+0 og 41+6 siger man, at du har født til tiden.

Mange kvinder oplever plukveer i graviditeten. Det er sammentræninger af musklerne i livmoderen, og det er måden, at livmoderen forbereder sig til fødslen på. I starten er disse sammetræninger uregelmæssige, men i takt med at fødslen nærmer sig, bliver sammentrækningerne mere...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Først og fremmest tak for at du er til.

Det føles som en dejlig livline at have dig og din hjemmeside, når man er usikker på ting og sager. Man vil jo så gerne gøre alt godt for sit barn:-)

Mor til dreng på 5 måneder