Svar: Amning - hvornår når jeg starter arbejde
3. september 2012
Alder:
8 mdr.
Kære Julie
Tak for dit brev :)
Det lyder dejligt at far skal overtage barslen nu - det bliver nogle dejlige måneder for de to og det er guld værd senere hen :)
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have brug for 3 amninger og de tre amninger kan ligge inden middagslur, aften og sen aften eller tidlig morgen. De kan dog også være væk fra dagtimerne, netop fordi mor arbejder og kan således ligge aften, sen aften og tidlig morgen.
Når jeres datter bliver 10 måneder vil du normalt kunne skære ned, så hun ammes 2 gange dagligt og de to amninger vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det kunne hos jer være enten amningen kl 01 eller amningen kl 05 der blev fjernet - du kan tage den væk som du umiddelbart fornemme hun bedst vil kunne undvære.
Jeg tænker at jeres datter i overgangsperioden, hvor mor starter arbejde og far tager over, naturligt godt kan søge dig lidt ekstra og at det derfor kan være svært for hende, hvis du allerede skærer ned til to amninger nu eller når hun bliver 9 måneder. Hun må godt få større mængder af komælk fra 9 måneders alderen og man kan således godt rent mælkeernæringsmæssigt dække hendes behov for mælk med to amninger og f.eks. lidt sødmælk eller en portion tykmælk eller lignende, men det kan godt tænkes at hun har brug for amningen fordi det er trygt og dejligt for hende, netop fordi I er adskilt i løbet af dagen ...
Så ja - i forhold til at dække hendes behov for mælk, så må du godt skære ned til 2 amninger, når hun er 9 måneder - men være opmærksom på at hun måske af andre grunde søger dig og har brug for den ekstra amning lidt længere :)
En plan for dagen, når far tager over i 9 måneders alderen, og hvor hun ammes to gange i døgnet, kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.
Tilbydes en kop lun sødmælk og en banan og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten
Tilbydes evt. godnatgrød og ammes og puttes ca 19.30
Først på natten 01: Ammes og sover derefter uden yderligere mælk og starter så dagen med morgengrød.
Håber du kan bruge dette lidt videre - og flaske behøver hun ikke at få :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske