Svar: Amning - hvornår når jeg starter arbejde

3. september 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Julie

Tak for dit brev :)

Det lyder dejligt at far skal overtage barslen nu - det bliver nogle dejlige måneder for de to og det er guld værd senere hen :)

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen have brug for 3 amninger og de tre amninger kan ligge inden middagslur, aften og sen aften eller tidlig morgen. De kan dog også være væk fra dagtimerne, netop fordi mor arbejder og kan således ligge aften, sen aften og tidlig morgen.

Når jeres datter bliver 10 måneder vil du normalt kunne skære ned, så hun ammes 2 gange dagligt og de to amninger vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Det kunne hos jer være enten amningen kl 01 eller amningen kl 05 der blev fjernet - du kan tage den væk som du umiddelbart fornemme hun bedst vil kunne undvære.

Jeg tænker at jeres datter i overgangsperioden, hvor mor starter arbejde og far tager over, naturligt godt kan søge dig lidt ekstra og at det derfor kan være svært for hende, hvis du allerede skærer ned til to amninger nu eller når hun bliver 9 måneder. Hun må godt få større mængder af komælk fra 9 måneders alderen og man kan således godt rent mælkeernæringsmæssigt dække hendes behov for mælk med to amninger og f.eks. lidt sødmælk eller en portion tykmælk eller lignende, men det kan godt tænkes at hun har brug for amningen fordi det er trygt og dejligt for hende, netop fordi I er adskilt ...

Annonce

... i løbet af dagen ...

Så ja - i forhold til at dække hendes behov for mælk, så må du godt skære ned til 2 amninger, når hun er 9 måneder - men være opmærksom på at hun måske af andre grunde søger dig og har brug for den ekstra amning lidt længere :)

En plan for dagen, når far tager over i 9 måneders alderen, og hvor hun ammes to gange i døgnet, kunne se således ud:

Morgen 7.30: Havregrød, sødmælk af kop.

Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt og frugtmos (jerntilskud), vand af kop.

Puttes til formiddagslur

Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk. Det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Vand af kop.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Tilbydes en kop lun sødmælk og en banan og puttes til middagslur

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En lille portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, almindelige børnevenlige retter med kød, fisk, grøntsager, kartofler, ris, pasta, sovs. Der skal være mad i stykker og også moset mad. Vand af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten

Tilbydes evt. godnatgrød og ammes og puttes ca 19.30

Først på natten 01: Ammes og sover derefter uden yderligere mælk og starter så dagen med morgengrød.

Håber du kan bruge dette lidt videre - og flaske behøver hun ikke at få :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Spinat

Når børn er 6 mdr gamle må de gerne begynde at få lidt spinat.

Du skal dog være opmærksom på, at spinat indeholder Nitrat, og det bør derfor ikke fylde mere end 1/10 af portionen eller alternativt kun gives med 14 dages mellemrum.

Læs mere i min bog Helens bog om børn og mad

Læs mere i Babylex

Sidde

De fleste børn kan i 6 mdr´s alderen sidde med let støtte f.eks. i en høj stol eller i barnevognen.

7 mdr gamle kan de fleste børn sidde kortvarrigt, dvs et par minutter, for så at falde til siden, for- eller bagover.

8 mdr gamle kan det fleste børn sidde i lidt længere tid og begynder også at tage hænderne ud og støde fra ved siden. Balancen bliver bedre og bedre.

Når barnet begynder at kunne sidde selv og holde et stykke legetøj i hånden er det...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for dine altid velovervejede og medfølende svar. Som førstegangsmor henter jeg megen støtte i din brevkasse.

Mor S - mor til pige på 6 måneder