Svar: Baby vil stadig kun ammes og jobstart rykker nærmere og nærmere
9. august 2012
Alder:
5 mdr.
Kære Amme-mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig dejligt at I forældre har valgt at dele barsel og at far skal gå hjemme sammen med jeres datter. Det bliver sandsynligvis godt for dem begge, for jer alle tre, på sigt - men det giver naturligt ekstra store udfordringer, når man har en datter der er meget bevidst om brystet og foretrækker dette. Hun er jo så lille at hun "bare" følger sit naturlige behov og vælger det hun synes bedst om, hvilket man ikke kan fortænke hende i. Hun ved heller ikke hvad fremtiden bringer og aner ikke at hun om kun en måned skal tage flaske, hvis hun vil have mælk ...
Du og far er naturligt bekymret, for I vil hende jo det bedste og det er naturligt meget frustrerende for jer alle tre, når hun græder ulykkeligt og I ved at løsningen på hendes gråd er brystet - og hun så ikke får det.
Men hvad skal I så gøre ...
En mulighed er naturligvis at I vælger at du ikke starter arbejde, men prioriterer at være hjemme, så du kan amme hende, når hun viser behov for det. Men den mulighed er nok ikke løsningen hos jer ... :)
En anden mulighed er at far giver flaske og her er det jo positivt at hun faktisk nu acceptere flasken om aftenen. Selvom hun kun drikker 80-100 ml og det giver lidt gråd undervejs, så tager hun trods alt imod. Hun kan altså godt drikke af en flaske.
I fortæller også at hun godt kan lide smagen af mme, når hun drikker det at kop og det giver naturligvis endnu en mulighed, - at far sikrer hendes behov via en kop i løbet af dagen. Hvis hun får lidt på kop og også får lidt på en flaske, så kan hun godt klare sig uden brystet til du kommer hjem og kan amme hende igen.
Nogen vælger at far og datter besøger mors arbejdsplads, så mor kan amme og derefter kan lillepigen blive puttet. En amning inden middagsluren kunne her være en mulighed, så kan du måske amme i din frokostpause ...
Andre vælger at mor dækker behovet for mælk i aften og nattetimerne - og om dagen må far så give lidt mælk, som det nu kan lade sig gøre via flaske eller kop eller sikre lidt af væskebehovet ved at give vand ...
Heldigvis så falder antallet af amninger måned for måned, så jeres datter får mindre og mindre brug for mors bryst dagen igennem og far får naturligt lettere ved at sætte andet i stedet. Hun bliver bedre til at spise større mængder skemad og også bedre til at drikke af kop og kan således stille og roligt og helt naturligt få sit behov for mad og væske dækket uden at få bryst i løbet af dagen.
I 6 måneders alderen vil 6 amninger i døgnet ofte være nødvendigt og far må her forsøge at få det mælk og væske i hende som han kan, når mor ikke er der. Og så må du amme hende så meget som muligt, når du er hjemme og I er sammen.
I 7 måneders alderen vil amningerne ofte skrues ned til 4 i døgnet og de vil ofte ligge tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften. Det er altså amningen inden middagsluren som far skal forsøge at erstatte og her enten med flaske eller kop eller ved at besøge dig i din frokostpause og så må du igen amme når hun er hjemme. Evt bibeholde amningen om eftermiddagen, når du kommer hjem ...
I 8-9 måneders alderen vil det ofte være passende at amme 3 gange i døgnet og disse tre amninger kan godt ligge aften, sen aften og tidlig morgen. Inden middagsluren kan far give lidt mælk af en kop og en banan ...
I 10-12 måneders alderen vil 2 amninger i døgnet ofre være passende og de vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen ...
Så stille og roligt skrues amningerne altså ned og behovet for mors bryst om dagen kan nedsættes - og far får lettere ved at tage over. Der er altså især lige den første måned eller to, hvor det kan være lidt svært og hvor I så må forsøge jer frem og finde ud af, hvordan I kan gøre det bedst muligt for jer alle tre :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke til jer alle :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske