Brev:
Baby vil stadig kun ammes og jobstart rykker nærmere og nærmere
9. august 2012
Alder:
5 mdr.
Hej Helen
Velkommen tilbage fra ferie : )
Jeg har skrevet til dig et par gange før om min lille pige på 5 og en halv mdr., som vil ammes ca. hver 2. time døgnet rundt og som ikke vil tage flaske, sut eller spise med ske.
Jeg er efterhånden ret bekymret, for der er ikke sket de store ændringer og min jobstart rykker nærmere og nærmere. Der er nu kun 1 mdr. til min mand overtager pasningen.
Sidst rådede du os til at gøre en indsats for at få hende til at tage flasken. Det har vi gjort og hun vil nu, efter mange forsøg med diverse tidspunkter, flaske-tutter, bedstemødre osv. tage ca. 100 ml. mme hver aften hos far. Nogle aftener kun 80, andre aftener 120. Det har ikke rykket sig i de sidste 2 uger.
Det tager meget lang tid for min mand at få hende til at tage de 100 ml. og hun græder næsten altid undervejs. Til sidst må han opgive og når han har trøstet hende og hun er faldet til ro, kalder han på mig. Jeg lægger hende til, hvor hun spiser og spiser, så hun er bestemt ikke blevet mæt af mme.
Hun sover lidt længere tid af gangen om natten nu. Ca. 3 timer i første stræk og 2 timer herefter, så jeg nu kun ammer ca. 3 gange om natten.
Det står også stille med ske-maden. Hun åbner munden 5-6 gange for skeen, hvorefter hun bliver træt af legen og jeg stopper. Det er dog minimalt, hvad der rent faktisk ender i munden, langt det meste ryger ved siden af eller bliver spyttet ud, selvom det nogle gange ser ud som om, hun prøver at synke. Jeg har altid målt 1/2 deciliter grød af og over 2/3 er tilbage i skålen, når vi er færdige.
Jeg giver hende derefter lidt mme i kop, og det er hun helt vild med og griber ivrigt ud efter og holder om koppen. Her ryger langt det meste dog også ved siden af, og hun får luft i maven af det, synes jeg.
Grød-seancen foregår i en god stemning med masser af smil undervejs, så længe jeg altså stopper, når hun ikke gider mere.
Vi har en enkelt gang prøvet, at jeg simpelthen var væk, ude af huset i 6 timer, hvor far skulle give flaske og putte. Hun faldt i søvn til sædvanlig tid, men vågnede selvfølgelig hurtigt igen, fordi hun ikke var mæt. Græd og græd, tog lidt mere flaske, græd og græd, men lige da han nåede at tænke NU ringer jeg efter mor, faldt hun i søvn i hans favn og sov et par timer til jeg kom hjem. Jeg tror det var af ren og skær udmattelse og sådan skal det jo ikke være.
Til daglig kan han sagtens trøste hende og også putte hende, men der har hun jo også fået mad nok hos mig.
Hun er en trind og glad baby, som er meget opmærksom og er fint med både fin- og grov-motorisk. Hun smiler og ler en masse i løbet af dagen og var helt sund og rask ved sidste læge-tjek. Det i sig selv er jo dejligt og jeg prøver virkelig at nyde de sidste dage af min barsel med min dejlige baby i fulde drag, men åh hvor det dog bekymrer mig, hvordan det skal gå.
Vi tør ikke håbe på, at der sker et mirakel inden for de næste 4 uger, som får hende til at spise løs af flasken, så hvad skal vi dog gøre, når jeg starter på job? Pyyha, jeg kan mærke desperationen komme snigende og det hjælper jo ikke noget.
Håber meget, at du har et godt råd til os.
Mange hilsner fra
Amme-mor