Svar: Hvordan trapper jeg bedt ud med amning af min datter?
26. juni 2012
Alder:
11 mdr.
Kære forvirrede mor
Tak for dit brev :)
Det er rigtig fint at du gerne vil amme din datter lidt endnu. Sundhedsstyrelsen anbefaler amning indtil 1 års alderen og derefter kan du amme så længe både du og din datter trives med det.
Det vil i forhold til hendes alder være passende med 1 til max 2 amninger i døgnet og hun skal ikke have sut eller flaske. Med den alder hun har, er der ingen idé i at introducere disse to ting. Flaske bør stoppes i 1 års alderen og hun kan sagtens drikke vand eller mælk af en kop og på den måde få sit væskebehov dækket, hvis og når hun passes af andre.
Amningen handler hos jer meget om tryghed og det er især vigtigt lige nu og du kan godt forvente at din datter naturligt søger brystet lidt ekstra, netop om aftenen når hun skal sove. Hun er startet i vuggestue og oplever derfor lige nu at være adskilt fra dig om dagen. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du går hen og når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene. Det er stadig nyt for hende at pædagogerne tager over og hun har endnu ikke knyttet sig til dem, det er hun først igang med. Hun har heller ingen fornemmelse for tid og ved derfor ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer, hun oplever "bare" at du går.
Så når I er sammen, så vil hun naturligt have ekstra meget brug for dig og for din nærhed, brug for at mærke dig og sikre sig at du stadig er der. Hun vil naturligt søge brystet og have ekstra meget brug for amningen om aftenen, fordi det er rigtig trygt og dejligt, når hun skal slippe dagen og alle oplevelserne.
Derfor vil det være rigtig godt at du ammer hende om aftenen og du må gerne amme hende, så hun næsten falder i søvn. Hun skal ikke lægges vågen i seng og græde sig i søvn, men skal naturligt have den tryghed hun søger. Det er vigtigt at du forsøger at trække brystet lidt til dig, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men stadig lige registrerer at du er der, du beroliger med dine hænder, kærtegn og måske en putteklud.
Det vil være en rigtig god idé at hun får en klud og at du bruger denne når du ammer og lader den følge med fra favnen og ned i sengen, hvor hun skal sove. Kluden vil hun også kunne bruge når hun skal puttes i vuggestuen. Hun har brug for et nyt putteritual, som kan betrygge og berolige hende, når hun passes af andre, uanset om det er i vuggestuen, far eller bedsteforældre der passer hende. Og de fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at tage en putteklud eller puttebamse til sig, så det kan være helt fint at du forsøger at introducere dette nu.
Det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok hele dagen igennem, hvis hun ikke skal søge det om natten og det vil være en rigtig god idé at du erstatter evt. amninger om dagen med mellemmåltider, så hun så vidt muligt kun ammes en gang i døgnet.
En dagsplan ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, sødmælk af kop.
Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud indtil 12 måneders alderen), vand af kop
Puttes til formiddagslur med putteklud
Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med stykker af grøntsager, pasta, ½ hårdkogt æg osv. Eller tilbydes varm middagsmad med kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, kartofler sovs. Vand af kop.
Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.
Aften 18: Familiemad, - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs osv. Mad som I andre spiser, mad der er moset og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.
Kommer i bad, gøres klar til natten. Det vil være rigtig fint at far gør dette, så han naturligt bliver en del af putteritualet.
Tilbydes en godnatgrød - kan også meget fint gives af far.
Ammes og puttes kl ca. 20 og skal her ikke lægges spilvågen i seng, men puttes, når hun er døsig og virker parat til at kunne komme videre i søvnen roligt uden brystet. På sigt erstattes denne amning af lidt mælk af en kop.
Sen aften og i løbet af natten kan hun tilbydes brystet en enkelt gang, hvis det er med til at give lidt ekstra ro lige nu og ikke påvirker hendes appetit om dagen, ellers vil det være rigtig fint at hun får lidt vand, hvis hun er tørstig. Og fremover kan hun fint nøjes med vand.
Som du kan se er der i denne plan mange små måltider hele dagen igennem og derudover har jeg indført et aftenbad og en godnatgrød, som vil hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen. Og netop også være med til at sikre at hun ikke søger brystet mere end nødvendigt er.
Stille og roligt så kan I begynde at indføre en godnatsang, en godnathistorie osv. og amningen om aftenen kan erstattes med lidt mælk af en kop. I skal stadig være der, sidde hos hende, holde lidt i hånden osv. så hun får den nærhed hun viser behov for. Puttekluden og nærheden er det samme som det plejer at være, den eneste forskel er at brystet på sigt erstattes af lidt mælk af en kop.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske