Svar: Hvordan trapper jeg bedt ud med amning af min datter?

26. juni 2012

Kategori:
Alder:
11 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære forvirrede mor

Tak for dit brev :)

Det er rigtig fint at du gerne vil amme din datter lidt endnu. Sundhedsstyrelsen anbefaler amning indtil 1 års alderen og derefter kan du amme så længe både du og din datter trives med det.

Det vil i forhold til hendes alder være passende med 1 til max 2 amninger i døgnet og hun skal ikke have sut eller flaske. Med den alder hun har, er der ingen idé i at introducere disse to ting. Flaske bør stoppes i 1 års alderen og hun kan sagtens drikke vand eller mælk af en kop og på den måde få sit væskebehov dækket, hvis og når hun passes af andre.

Amningen handler hos jer meget om tryghed og det er især vigtigt lige nu og du kan godt forvente at din datter naturligt søger brystet lidt ekstra, netop om aftenen når hun skal sove. Hun er startet i vuggestue og oplever derfor lige nu at være adskilt fra dig om dagen. Hun er stadig så lille at hun ikke forstår hvor du går hen og når hun ikke kan se dig, så føler hun sig forladt og alene. Det er stadig nyt for hende at pædagogerne tager over og hun har endnu ikke knyttet sig til dem, det er hun først igang med. Hun har heller ingen fornemmelse for tid og ved derfor ikke om du er væk i 5 minutter eller i 5 timer, hun oplever "bare" at du går.

Så når I er sammen, så vil hun naturligt have ekstra meget brug for dig og for din nærhed, brug for at mærke dig og sikre sig at du stadig er der. Hun vil naturligt søge brystet og have ekstra meget brug for amningen om aftenen, fordi det er rigtig trygt og dejligt, når hun skal slippe dagen og alle oplevelserne.

Derfor vil det være rigtig godt at du ammer hende om aftenen og du må gerne amme hende, så hun næsten falder i søvn. Hun skal ikke lægges vågen i seng og græde sig i søvn, men skal naturligt have den tryghed hun søger. Det er vigtigt at du forsøger at trække brystet lidt til dig, så hun ikke falder i søvn med brystet i munden, men stadig lige registrerer at du er der, du beroliger med dine hænder, kærtegn og måske en putteklud.

Det vil være en rigtig god idé at hun får en klud og at du bruger denne når du ammer og lader den følge med fra favnen og ned i sengen, hvor hun skal sove. Kluden vil hun også kunne bruge når hun skal puttes i vuggestuen. Hun har brug for et nyt putteritual, som kan betrygge og berolige hende, når hun passes af andre, uanset om det er i vuggestuen, far eller bedsteforældre der passer hende. Og de fleste børn vil i 12-18 måneders alderen begynde at tage en putteklud eller puttebamse til sig, så det kan være helt fint at du forsøger ...

Annonce

... at introducere dette nu.

Det er vigtigt at hun får både mad og mælk nok hele dagen igennem, hvis hun ikke skal søge det om natten og det vil være en rigtig god idé at du erstatter evt. amninger om dagen med mellemmåltider, så hun så vidt muligt kun ammes en gang i døgnet.

En dagsplan ser således ud:

Morgen 7: Havregrød, sødmælk af kop.

Formiddag 9: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, frugtmos (jerntilskud indtil 12 måneders alderen), vand af kop

Puttes til formiddagslur med putteklud

Frokost 11.30: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg og suppleres med stykker af grøntsager, pasta, ½ hårdkogt æg osv. Eller tilbydes varm middagsmad med kød, fisk, grøntsager, ris, pasta, kartofler sovs. Vand af kop.

Tilbydes en banan og en kop lun mælk og puttes til middagslur

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, rugbrødsdrys eller lignende. Vand af kop.

Aften 18: Familiemad, - kød, fisk, kartofler, ris, pasta, grøntsager, sovs osv. Mad som I andre spiser, mad der er moset og mad i stykker. Vand eller sødmælk af kop.

Kommer i bad, gøres klar til natten. Det vil være rigtig fint at far gør dette, så han naturligt bliver en del af putteritualet.

Tilbydes en godnatgrød - kan også meget fint gives af far.

Ammes og puttes kl ca. 20 og skal her ikke lægges spilvågen i seng, men puttes, når hun er døsig og virker parat til at kunne komme videre i søvnen roligt uden brystet. På sigt erstattes denne amning af lidt mælk af en kop.

Sen aften og i løbet af natten kan hun tilbydes brystet en enkelt gang, hvis det er med til at give lidt ekstra ro lige nu og ikke påvirker hendes appetit om dagen, ellers vil det være rigtig fint at hun får lidt vand, hvis hun er tørstig. Og fremover kan hun fint nøjes med vand.

Som du kan se er der i denne plan mange små måltider hele dagen igennem og derudover har jeg indført et aftenbad og en godnatgrød, som vil hjælpe hende til bedre at overgive sig til søvnen. Og netop også være med til at sikre at hun ikke søger brystet mere end nødvendigt er.

Stille og roligt så kan I begynde at indføre en godnatsang, en godnathistorie osv. og amningen om aftenen kan erstattes med lidt mælk af en kop. I skal stadig være der, sidde hos hende, holde lidt i hånden osv. så hun får den nærhed hun viser behov for. Puttekluden og nærheden er det samme som det plejer at være, den eneste forskel er at brystet på sigt erstattes af lidt mælk af en kop.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Regnslag

Du bør vælge regnslag der har Varefakta mærke. Det betyder at regnslaget er godkendt med hensyn til at kunne sikre barnet luft nok.

Du bør jævnligt sikre at elastikken i regnslaget er i orden. Er den for løs, kan selv et lille barn trække regnslaget ind i barnevognen og blive kvalt.

Regnslag bør kun anvendes, når man går tur i regnvejr og bør således ikke være på vognen, hvis det ikke regner.

Stil barnevognen under et halvtag, hvis det regner, når...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Mange tak for dit svar. Vi brugte alle dine råd i går, og Oscar endte med at sove fra 23, hvor han selv vågnede for mad og helt indtil 04.45, så jeg er lykkelig! Nu må vi bare blive ved, og så skal det forhåbentlig nok gå ...

Tak fra Maja
Mor til Oscar på 7 måneder