Svar: Slut med natamning - 11 mdr.
21. juni 2012
Alder:
11 mdr.
Kære Rikke
Tak for dit brev :)
Det er godt at høre at det går stille og roligt fremad med putningen. To skridt frem og et tilbage, er stadig frem ... :)
Det er rigtig fint at du gerne vil stoppe amningen og trappe ud, nu hvor din dreng nærmer sig et års alderen og det er rigtig dejligt at far er indstillet på at hjælpe og give jeres dreng den nærhed osv. som han kan have brug for, når brystet ikke længere er en mulighed. Far kan jo trøste osv. ligeså godt som mor, dog ikke give bryst, men i stedet tilbyde lidt vand, nærhed osv.
Jeg kan godt se din idé med at fjerne aftenamningen først og så bibeholde den tidlige morgenamning lidt endnu. Nogle gange er det også denne løsning der er den bedste og I kan godt forsøge dette. Ulempen ved at beholde morgenamningen eller som du foreslår at skubbe morgenamningen til kl 07, er dog at den godt kan tage pladsen og lysten væk fra morgengrøden, så jeres dreng ikke spiser nok, når han så står op - men det må vurderes individuelt. Det vil være rigtig godt at han får morgengrød, som mætter ham og sikrer ham energi nok til at møde dagen og udfordringerne i vuggestuen.
Nogle gange er det også en mulighed at fjerne begge amninger på en gang, så jeres dreng ikke bliver forvirret over hvorfor han nogle gange får lov og andre gange ikke. Han kender jo ikke klokken og kan derfor ikke altid forholde sig til dette.
At skulle stoppe amning er et samarbejde og hvor både mor og barn skal være enige om at det er tid og I skal begge være parate til det. Derfor afhænger stoppetidspunktet og måden I vælger at stoppe på helt af hvordan I begge vil trives bedst med det. Så måske vil det hos jer være rigtig godt at du trapper ned til kun at amme en gang i døgnet lige nu og så stopper helt ved 12 måneders alderen eller måske vil det passe bedre at stoppe på en gang. Der er desværre ikke nogen faste regler her :)
Håber dog du kan bruge mine tanker lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske