Svar: Min søn tager ikke 200 g. på pr. uge i vægt
7. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Camilla
Tillykke med den lille dreng og tak for dit brev :)
Når man skal vurdere børns trivsel, så er det naturligvis vigtigt at lægge mærke til hvor meget barnet tager på og vokser, men det er også vigtigt at se på, hvordan barnets almentilstand er. Det betyder at man vurderer barnets fysiske og psykiske velbefindende som helhed.
Man lægger f.eks. vægt på om barnet virker frisk eller sløv, om barnet virker glad eller pylret, måske græder barnet meget, måske sover barnet meget eller er for vågen. Man ser også på om barnet selv melder sig til måltiderne, om barnet vil tage imod og spise. Man ser på om barnets mave og tarmsystem fungerer, om barnet tisser godt og har afføring. Man ser på om barnet udvikler sig alderssvarende og som man ville forvente og om barnet har overskud til at kikke, pludre, undersøge, lege, lære osv. At se på vægten alene er derfor ikke nok.
Men når det er sagt, så skal man naturligvis sikre sig at barnet får den mængde mælk som barnet har behov for og du er bekymret og den bekymring er naturligt vigtig at lytte til ... også selvom det lyder som om at din dreng umiddelbart har det godt, selvom han ikke tager så meget på.
Jeg kan godt forstå at du er begyndt at malke ud. Du har sandsynligvis tænkt at du gerne ville stimulere til ekstra mælk og har måske også gerne ville måle, hvor meget mælk du egentlig havde i brystet. Når man ammer, så ved man jo aldrig helt, hvor meget barnet får og det giver naturligt en vis usikkerhed. Så at malke ud, kan give et billede af om der er mælk til barnet, men dog ikke altid et særligt reelt billede, for der vil ofte være mere mælk end brystpumpen får ud. Det er derudover heller ikke helt uden problemer at malke ud, for det kan også gøre at du overproducerer og at din dreng derfor får for meget af den vandholdige mælk ...
Det lyder dog som om at du er opmærksom på dette og derfor også nogle gange malker ud, hvorefter du så lægger ham til, netop for at han skal have den lidt federe mælk - men det er ofte meget godt at lade ham styre behovet og stimulationen af mælken og ikke stimulere eller udmalke ekstra med brystpumpe. For mælken er jo så præcist sammensat, at den som udgangspunkt vil passe til hans behov. Jeg er derfor lidt tilhænger af at du i din situation, skal prøve at lade ham regulere sit behov ind og du ikke skal stimulere en masse ekstra med brystpumpen ...
Det er rigtig godt at du har været opmærksom på at I i de første uger har haft for meget at se til, det har været for stressende for jer begge og det har naturligt påvirket din mælkedannelse og amningen. Det er rigtig godt at du nu har prioriteret at være mere hjemme og forsøgt at få lidt mere ro på hverdagen for jer begge.
Du spørger om spændinger i hans ryg og nakke kan påvirke amningen og ja det kan det godt. Alt efter hvilken ammestilling du bruger kan han godt have lyst til at die mere eller mindre, fordi et kan være mere behageligt for ham at ligge i en stilling fremfor i en anden.
Hans vægtøgning og hans indtag af mælk - og betydningen for hans udvikling skal ses i et større perspektiv end "kun" mælkeindtag og vægt. For at vurdere ham, er du derfor nødt til at få jeres læge til at kikke på ham og få lægen til at give dig en vurdering af, hvad han som minimum skal tage på.
Du spørger om jeg vil anbefale at han kun får mad hver 3. time og her er svaret umiddelbart nej. Jeg synes ikke du skal amme ham efter faste tidspunkter og lade ham græde, fordi der så går 20 minutter før det er spisetid. Modsat, så synes jeg dog heller ikke at du skal amme ham hver ½ time, som du faktisk fortæller at du gør, ofte er det sådan at du "tilbyder jeg ham brystet ca. hver 30 min. når han kun spiser 5 min. tid af gangen," og det synes jeg du skal holde op med.
Netop fordi mælken består af flere dele og den første del af mælken er meget vandholdig, så slukker den tørsten. Det betyder at din dreng nogle gange derfor vil melde sig og kun die i få minutter, netop for at få slukket tørsten og så er han ikke sulten. Så går der måske 1-1 ½ time og så har han brug for et egentligt måltid og spiser så i længere tid og det vil være rigtig fint. Det kan også være modsat, så han f.eks. vågner af en lur, spiser rigtig godt og længe og naturligt er sulten efter at have sovet og 1 ½ time senere, har han så brug for en "tørstslukker", bliver ammet og falder derefter så måske i søvn igen.
Det vil være en rigtig god idé at du arbejder på at han får mælk inden han skal sove. At det at blive ammet indgår som en fast del af hans putteritual. På den måde sikrer du at han kan sove en længere lur og netop så også er mere parat til at spise, når han så vågner. Og du må derfor godt amme ham af to omgange mellem hver lur, så han både får mælk når han vågner efter en lang lur og tilbydes bryst igen inden han skal sove næste lur.
Nogle gange vil det være hensigtmæssigt at du lægger ham til samme bryst igen, med en skiftning imellem, for på den måde at sikre at han får "den lidt tykkere mælk" med ud. Andre gange vil det være rigtig godt at du ammer ham fra et bryst, når han vågner, leger med ham, pludrer med ham osv. Skifter ham og tilbyder toppen af modsatte bryst, hvor han så får sin tørstslukker før han puttes til lur igen. Og når han så vågner, så starter du på det bryst, hvor han tog toppen sidst, lader ham spise godt på den side, leger pludrer, skifter ham osv. inden du så tilbyder toppen fra modsatte side og putter ham til lur.
Og nogle gange vil han slet ikke have brug for brystet flere gange, men vil have det rigtig fint med kun at amme fra et bryst og det må han naturligvis gerne. Det skal kun være et tilbud om at få en tørstslukker :)
Det kan også være en god idé at amme med forskellige ammestillinger, fordi han stimulerer og "tømmer" brystet forskelligt alt efter hvordan han lægges til.
Hans mave kan naturligvis godt vænne sig til at spise små mængder af gangen, men stille og roligt kan han sagtens lære at spise mere og sandsynligheden for at der er noget galt med han mave er lille. Så ville han højst sandsynligt gylpe, græde osv. og det gør han jo ikke, som jeg forstår det. Men igen - lad jeres læge tjekke ham en ekstra gang, altid hellere en gang for meget :)
Håber du kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske