Min søn tager ikke 200 g. på pr. uge i vægt

7. juni 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Min søn tager ikke 200 g. på pr. uge i vægt

Kære Helen,

Jeg har en søn på nu 9 uger og 2 dage i dag. Han er meget skøn og dejlig, men han tager ikke nok på i vægt, hvilket efterhånden er ved at drive mig til vanvid. Jeg skriver til dig, da jeg har en god sundhedsplejerske og har godt netværk, men jeg føler stadig ikke at jeg har fået en "klar" forklaring på, hvad årsagen kan være og hvad jeg kan gøre/ændre.

Min søn vejede 4 kg. ved fødslen og var 55 cm. lang. Han tabte sig næste ikke i starten, vejede 3880 g. tre dage efter hans fødsel og var en meget sulten baby. 8 dage efter hans fødsel vejede han 4180 g. og tog dermed meget fint på. Ved næste sundhedsplejerskebesøg (da han var 3 uger) vejede han 4400 g. Men derefter har han ikke taget nok på i vægt.

Jeg tog ham til åbent hus, da jeg ikke syntes at han så ud til at have taget på og havde faktisk kun taget 60 g. på, på en uge. Det var d. 3. maj. Ugen efter var vægtstigningen 120 g. og for to uger siden havde han taget 160 g. på, på dage (hvilket jo var ok), men så igen - i går var sundhedsplejersken her og han har nu, på 2 uger kun taget 240 g. på.

Jeg ammer min søn, har masser af mælk og jeg må understrege at min søn, Hugo, er aldeles smilende og grinende, pludrene, snakkende og giver tydeligt udtryk for det, hvis han er utilfreds og vi kan have øjenkontakt med ham længe. Ligeledes er han meget nysgerrig og kigger og lytter meget. Dette er ikke kun os selv der har beærket dette, men også Hugos læge, var meget imponeret:o) Det er bare for at sige, at han virker ikke "sløv".

Jeg ved at jeg i starten havde Hugo for meget med ude. Og ofte måtte amme ham på gaden på en bænk, i bussen, i busstoppestedet og andre useje steder og blev selv stresset af dette, men vi har ændret dette fuldstændigt og jeg er hjemme med ham de fleste dage, dog er vi i mødregruppe og har gået til efterfødselskursus m.m. Tænker at dette "ude-liv" i starten, kan have stresset ham fordi jeg var stresset og dermed vænnede han sig til korte måltider.

Lige nu ammer jeg ham på et bryst, prøver at malke det første mælk ud, da jeg har meget og for at undgå at han ...

Annonce

... kun får det tynde mælk og han siger ca. ml. 5 min -12 min pr. måltid. Han spiser nok ml. 8-10 gange pr. dag, hvilket jeg synes er meget, synes du også det og sjældent har jeg følelse af at han er virkelig mæt. Men jeg prøver ihærdigt at "tvinge" ham til at spise længere, med at bøvse ham af, skifte ble m.m. og så ligge ham til igen, men ofte gider han simpelthen ikke spise mere og bliver ofte meget gal og vrider sig.

Han har været til kiropraktiker pga. hold i nakken, som er velbehandlet, men er tvivl om spændinger i nakken/ryggen kan gøre at han ikke gider ligge så længe ved brystet...

Vi har de sidste tre uger tilbudt ham flaske med mit mælk eller modermælkserstatning efter et måltid, for at se om han ville det, og det vil han nogle gange, men tager ikke mere end 20-30 ml. max. Dertil kommer at jeg er ved at være træt af at alt inde i mit hovede handler om at malke ud, amme ham, varme flaske... mit hovedfokus er at vi har en søn der ikke er tyk, lige som alle andre babyer er, at han nok ikke får nok næring og kan ikke lade være med at tænke at jeg ikke gør det godt nok som mor. Ved godt at det jo er noget jeg selv bygger oven på, men det hele kommer til at fylde enormt meget og jeg overser fuldstændig alle de fantastiske ting der er ved min søn, som at han smiler, er glad, kan ligge og lege på aktivitetstæppe, pludre, kan holde hovedet selv m.m.

Ved det er en laaang mail, men overordnet er mine spørgsmål:

1) Hvad tænker du om hans manglende vægt-øgening ?
2) Hvor stor betydning har det for hans udvikling ?
3) Vil du anbefale at prøve at trække måltiderne længere, så der går ca. 3 timer i mellem hvert måltid?
4) Nu tilbyder jeg ham brystet ca. hver 30 min. når han kun spiser 5 min. tid af gangen, og nogle gange spiser han lidt efterfølgende, men ofte gider han ikke spise mere... skal jeg fortsætte med at tilbyde ?
5) kan der været noget i vejen med hans mavesæk, som gør at han ikke kan rumme så meget mad af gangen ?

Til sidst må jeg sige at han har tunge tissebleer og har afføring ca. 2-4 gange pr. uge.

Mange kærlige Hilsner fra
Camilla.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Bleer

Det må anbefales at bruge engangsbleer, da dette er både nemt og rart for mor og barn. Bleerne bliver bedre og bedre kvalitet og det er muligt at købe svanemærkede bleer, så man både skåner barn og miljø. Det er normalt ikke mere miljøbelastende at bruge engangsbleer, end stofbleer der skal vaskes, koges og tumbles.

Dit barn skal i starten skiftes 6-10 gange i døgnet og barnet vil ofte bruge ble til det er 2 ½ - 3 år gammelt. Efter 3 års alderen bruger mange stadig ble om...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tak for de altid fine og uddybende svar. De giver os ro på :)

Tak, fra en mor til 2