Brev:
Min søn tager ikke 200 g. på pr. uge i vægt
7. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Min søn tager ikke 200 g. på pr. uge i vægt
Kære Helen,
Jeg har en søn på nu 9 uger og 2 dage i dag. Han er meget skøn og dejlig, men han tager ikke nok på i vægt, hvilket efterhånden er ved at drive mig til vanvid. Jeg skriver til dig, da jeg har en god sundhedsplejerske og har godt netværk, men jeg føler stadig ikke at jeg har fået en "klar" forklaring på, hvad årsagen kan være og hvad jeg kan gøre/ændre.
Min søn vejede 4 kg. ved fødslen og var 55 cm. lang. Han tabte sig næste ikke i starten, vejede 3880 g. tre dage efter hans fødsel og var en meget sulten baby. 8 dage efter hans fødsel vejede han 4180 g. og tog dermed meget fint på. Ved næste sundhedsplejerskebesøg (da han var 3 uger) vejede han 4400 g. Men derefter har han ikke taget nok på i vægt.
Jeg tog ham til åbent hus, da jeg ikke syntes at han så ud til at have taget på og havde faktisk kun taget 60 g. på, på en uge. Det var d. 3. maj. Ugen efter var vægtstigningen 120 g. og for to uger siden havde han taget 160 g. på, på dage (hvilket jo var ok), men så igen - i går var sundhedsplejersken her og han har nu, på 2 uger kun taget 240 g. på.
Jeg ammer min søn, har masser af mælk og jeg må understrege at min søn, Hugo, er aldeles smilende og grinende, pludrene, snakkende og giver tydeligt udtryk for det, hvis han er utilfreds og vi kan have øjenkontakt med ham længe. Ligeledes er han meget nysgerrig og kigger og lytter meget. Dette er ikke kun os selv der har beærket dette, men også Hugos læge, var meget imponeret:o) Det er bare for at sige, at han virker ikke "sløv".
Jeg ved at jeg i starten havde Hugo for meget med ude. Og ofte måtte amme ham på gaden på en bænk, i bussen, i busstoppestedet og andre useje steder og blev selv stresset af dette, men vi har ændret dette fuldstændigt og jeg er hjemme med ham de fleste dage, dog er vi i mødregruppe og har gået til efterfødselskursus m.m. Tænker at dette "ude-liv" i starten, kan have stresset ham fordi jeg var stresset og dermed vænnede han sig til korte måltider.
Lige nu ammer jeg ham på et bryst, prøver at malke det første mælk ud, da jeg har meget og for at undgå at han kun får det tynde mælk og han siger ca. ml. 5 min -12 min pr. måltid. Han spiser nok ml. 8-10 gange pr. dag, hvilket jeg synes er meget, synes du også det og sjældent har jeg følelse af at han er virkelig mæt. Men jeg prøver ihærdigt at "tvinge" ham til at spise længere, med at bøvse ham af, skifte ble m.m. og så ligge ham til igen, men ofte gider han simpelthen ikke spise mere og bliver ofte meget gal og vrider sig.
Han har været til kiropraktiker pga. hold i nakken, som er velbehandlet, men er tvivl om spændinger i nakken/ryggen kan gøre at han ikke gider ligge så længe ved brystet...
Vi har de sidste tre uger tilbudt ham flaske med mit mælk eller modermælkserstatning efter et måltid, for at se om han ville det, og det vil han nogle gange, men tager ikke mere end 20-30 ml. max. Dertil kommer at jeg er ved at være træt af at alt inde i mit hovede handler om at malke ud, amme ham, varme flaske... mit hovedfokus er at vi har en søn der ikke er tyk, lige som alle andre babyer er, at han nok ikke får nok næring og kan ikke lade være med at tænke at jeg ikke gør det godt nok som mor. Ved godt at det jo er noget jeg selv bygger oven på, men det hele kommer til at fylde enormt meget og jeg overser fuldstændig alle de fantastiske ting der er ved min søn, som at han smiler, er glad, kan ligge og lege på aktivitetstæppe, pludre, kan holde hovedet selv m.m.
Ved det er en laaang mail, men overordnet er mine spørgsmål:
1) Hvad tænker du om hans manglende vægt-øgening ?
2) Hvor stor betydning har det for hans udvikling ?
3) Vil du anbefale at prøve at trække måltiderne længere, så der går ca. 3 timer i mellem hvert måltid?
4) Nu tilbyder jeg ham brystet ca. hver 30 min. når han kun spiser 5 min. tid af gangen, og nogle gange spiser han lidt efterfølgende, men ofte gider han ikke spise mere... skal jeg fortsætte med at tilbyde ?
5) kan der været noget i vejen med hans mavesæk, som gør at han ikke kan rumme så meget mad af gangen ?
Til sidst må jeg sige at han har tunge tissebleer og har afføring ca. 2-4 gange pr. uge.
Mange kærlige Hilsner fra
Camilla.