Svar: Suttebrik - hvordan kommer man af med denne?
4. juni 2012
Alder:
2 mdr.
Kære Mie
For nogle kvinder fungerer det rigtig fint at amme med brik og det giver ingen problemer. Sutte- eller ammebrikken er det der får amningen til at lykkes og barnet trives, tager på og amningen fungerer. Så brikken behøver ikke nødvendigvis altid at komme af, det afhænger helt af situationen.
Når man ammer med brik, så vil det ofte kræve ekstra kræfter for barnet at die ved brystet, og der er en risiko for at brystet ikke bliver stimuleret helt på samme måde, som hvis barnet kunne die uden brik. Derfor er man meget opmærksom på at det kan være en god idé at få brikken af og barnet direkte på brystet, fordi det bliver lettere for barnet at spise og fordi mors mælkeproduktion stimuleres bedre og sandsynligheden for at amningen bibeholdes er derfor større.
Jeg kan ikke ud af dit brev se hvordan din dreng tager på og om han trives. Hvis han spiser fint og tager fint på selvom du bruger ammebrik, så er der ikke nogen grund til at kæmpe med ham om at få den af. Det kan sagtens være at du og han vil have glæde af den lidt endnu, måske i længere tid. Måske vil han selv sige fra en dag og pludselig tage fat uden, måske vil han ikke. Hvor meget du skal gøre ud af det, afhænger helt af hvordan han trives og hvad der kan fungere.
Hvis du gerne vil væk fra brikken, så vil det være en god idé at du starter med at lægge din dreng til brystet med brikken, så han ikke skal starte måltidet med at blive ked af det og frustreret, men får mælk og oplever amningen som noget rart. På den måde får han også trukket din brystvorte frem og får stimuleret din nedløbsrefleks og så er det lettere bagefter at få ham direkte på brystet. Hvis han således slipper undervejs i amningen, så prøv at få ham på uden brikken.
Det kan også være en god idé at du malker lidt ud på brystet med f.eks. en brystpumpe. Den trækker også brystvorten frem og får mælken til at løbe, så han med det samme kan mærke at der er noget at komme efter og således tager fat. Du kan altså stimulere og malke lidt ud og når brystvorten er fremme og mælken løber, så lægge ham til med det samme.
Det kan generelt være en god idé lige at aftørre brystet med en stofble kortvarigt før du lægger til. Hvis der er mælk på brystet, så er brystvorten glattere og sværere for ham at få fat på.
Nogle gange kan det hjælpe at lægge sig i dobbeltsengen sammen med ham uden BH og bare lade ham dufte, smage og fornemme dig, brystet og mælken. Og så vil han måske pludselig af sig selv tage fat.
Nogle kvinder har held med at amme uden brik om natten, fordi amningen der ofte foregår mere eller mindre i søvne og både mor og barn er mere afslappede - så det kan også være et forsøg værd. For andre fungerer det dog ikke, så er det bedre at prøve om dagen.
Og igen - nogle gange fungerer det fint med brikken og man behøver ikke kæmpe en masse for at få det ændret :) Nogle gange går det helt af sig selv, måske vi han om nogle uger, pludselig være mere parat til at slippe brikken.
Håber du kan bruge dette videre og at det giver lidt ro med på vejen :)
Fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske