Svar: Hvor mange amninger og hvornår?
17. maj 2012
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og disse kan ligge f.eks. inden middagslur, aften og sen aften, inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten, eller aften, sen aften og tidlig morgen.
Så ja, hvis det passer bedst i jeres rytme, at jeres dreng ammes aften, sen aften og tidlig morgen og ikke længere ammes om dagen, så er det helt fint. Inden middagsluren kan han så få lidt mælk af en kop og evt. en banan, det ligger godt i maven og giver god ro at falde i søvn på, så han stadig sover en god lang middagslure. Når jeg anbefaler amningerne fordelt inden middagslur, aften og sen aften, så er det fordi det ofte giver mulighed for en bedre søvn, en god middagslur og god lyst til morgengrøden, men det behøver ikke være sådan :)
Det er dejligt at far er god til lange monotone taler, det virker rigtig godt! Faktisk er fars dybe stemme ofte mere beroligende og søvndyssende end mors og det er rigtig godt at I har fundet ud af at udnytte dette ... :) Og det er helt perfekt, at I kan fornemme at far kan gøre det mindre og mindre og det virker godt.
Når jeres dreng er 10 måneder, så vil det ofte være passende med to amninger i døgnet og disse vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Derfor er det normalt enten den sene aftenamning eller amningen tidlig morgen der forsvinder næst, fordi han i 10-12 måneders alderen vil trives med to amninger ...
Hvis du skønner at han i en periode har behov for en ekstra amning, så skal du naturligvis bare give ham dette, det er helt fint. Du skal naturligvis sikre hans behov for mælk/væske, men samtidig holde indtaget på et niveau, hvor det ikke ødelægger hans appetit til anden mad i løbet af dagen.
Det anbefales at han bliver ammet til han er et år, og gerne længere, hvis I har det godt med det :) Og den sidste amning der forsvindes vil normalt være amningen inden putning om aftenen. Det er helt naturligt at han har brug for at blive ammet der, det hjælper ham til at koble fra og slippe dagen og overgive sig til søvnen på en tryg måde.
Du skriver at I føler det at svært at han skal falde til ro uden mælk og det er her rigtig vigtigt at sige, at indtil videre skal hans mælkebehov naturligt stilles. I takt med at amningerne så helt ophører, så skal han naturligvis have et andet og ligeså tryghedsgivende og dejligt ritual. Det er ikke et spørgsmål om bare at fjerne den trygge og dejlige amning, men om at få sat noget andet ligeså trygt og dejligt i stedet, som I så kan bruge fremover. Det kan på sigt være en godnatgrød, en kop lun mælk, en historie eller fars dybe monotone stemme :)
Håber dette hjælper videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske