Svar: Hvor mange amninger og hvornår?

17. maj 2012

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives med 3 amninger i døgnet og disse kan ligge f.eks. inden middagslur, aften og sen aften, inden middagslur, aften og en gang i løbet af natten, eller aften, sen aften og tidlig morgen.

Så ja, hvis det passer bedst i jeres rytme, at jeres dreng ammes aften, sen aften og tidlig morgen og ikke længere ammes om dagen, så er det helt fint. Inden middagsluren kan han så få lidt mælk af en kop og evt. en banan, det ligger godt i maven og giver god ro at falde i søvn på, så han stadig sover en god lang middagslure. Når jeg anbefaler amningerne fordelt inden middagslur, aften og sen aften, så er det fordi det ofte giver mulighed for en bedre søvn, en god middagslur og god lyst til morgengrøden, men det behøver ikke være sådan :)

Det er dejligt at far er god til lange monotone taler, det virker rigtig godt! Faktisk er fars dybe stemme ofte mere beroligende og søvndyssende end mors og det er rigtig godt at I har fundet ud af at udnytte dette ... :) Og det er helt perfekt, at I kan fornemme at far kan gøre det mindre og mindre og det virker godt.

Når jeres dreng er 10 måneder, så vil det ofte være passende med to amninger i døgnet og disse vil ofte ligge aften og sen aften eller aften og meget tidlig morgen. Derfor er det normalt enten den sene aftenamning eller amningen ...

Annonce

... tidlig morgen der forsvinder næst, fordi han i 10-12 måneders alderen vil trives med to amninger ...

Hvis du skønner at han i en periode har behov for en ekstra amning, så skal du naturligvis bare give ham dette, det er helt fint. Du skal naturligvis sikre hans behov for mælk/væske, men samtidig holde indtaget på et niveau, hvor det ikke ødelægger hans appetit til anden mad i løbet af dagen.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det anbefales at han bliver ammet til han er et år, og gerne længere, hvis I har det godt med det :) Og den sidste amning der forsvindes vil normalt være amningen inden putning om aftenen. Det er helt naturligt at han har brug for at blive ammet der, det hjælper ham til at koble fra og slippe dagen og overgive sig til søvnen på en tryg måde.

Du skriver at I føler det at svært at han skal falde til ro uden mælk og det er her rigtig vigtigt at sige, at indtil videre skal hans mælkebehov naturligt stilles. I takt med at amningerne så helt ophører, så skal han naturligvis have et andet og ligeså tryghedsgivende og dejligt ritual. Det er ikke et spørgsmål om bare at fjerne den trygge og dejlige amning, men om at få sat noget andet ligeså trygt og dejligt i stedet, som I så kan bruge fremover. Det kan på sigt være en godnatgrød, en kop lun mælk, en historie eller fars dybe monotone stemme :)

Håber dette hjælper videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Drikkevarer til børn

Små børn bør drikke mælk og vand.

½ liter mælkeprodukt om dagen:
Det anbefales, at børn og voksne drikker ca. ½ liter mælkeprodukt om dagen. Til børn i alderen 1-2 år anbefales mælkeprodukter med 1.5% fedtindhold (letmælk), og til børn i alderen 2-3 år anbefales det at drikke og spise mere fedtfattigt - det vil sige skummet-, mini- og kærnemælk og lette surmælksprodukter. Nogle børn kan dog godt have brug for letmælk og letmælksprodukter frem mod 3 års alderen.

Læs mere i Babylex

Brystbetændelse

I daglig tale bruges betegnelsen brystbetændelse om to tilstande i brystet - det der egentlig er tilstoppede mælkegange, som er en ikkeinfektiøs tilstand i brystet og så en infektiøs brystbetændelse.

Tilstoppede mælkegange opstår ofte fordi amninger springes over eller fordi barnet ikke har fået "tømt" brystet tilstrækkeligt, måske fordi barnet dier med forkert teknik.

Infektiøs brystbetændelse opstår ofte, fordi det er gået hul på brystvorten, hvorved der er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor