Svar: Nedtrapning af amning - 9 mdr.
24. april 2012
Alder:
9 mdr.
Kære Vivi
Tak for dit brev :)
Vilhelm vil, når du begynder på arbejde og far overtager barslen være ca 10 måneder gammel. Det betyder at han i den alder vil trives med 2 amninger eller flasker dagligt, svarende til ca 400ml. Og du kan naturligvis overveje om du vil stoppe amningen helt eller om du vil bibeholde en amning og så lade far give mme eller vælling, når du ikke er hjemme.
At du har skiftende vagter behøver ikke betyde noget, nogle børn vil fint acceptere at blive ammet, når mor er hjemme og så få en flaske, når mor ikke er. Det kan også være at han vil foretrække flasken eller bare vil drikke af en kop, og derfor af sig selv fravælge amningen - og så må det være sådan. Hvis han selv begynder at sige fra overfor brystet, så er det jo en fin måde at stoppe på, fordi han så er klar og ikke bliver for ked af det og ulykkelig.
Så når du er hjemme i dagtimerne, så kan du give ham lidt mælk af en kop inden han puttes til middagsluren eller vælge at amme ham. Og når du er hjemme om aftenen, så kan du amme ham inden han skal sove, og far kan give ham vælling, når du ikke er der.
I kan også vælge at give ham mælk af kop inden middagslur, flaske at blive puttet på og så kan du amme ham om natten, hvis han vågner og har behov. Hvis du ikke er hjemme om natten, må far berolige med en tår vand af kop og stille og roligt vil det være rigtig fint at trappe helt ud af amningen kl 03, så I alle får jeres nattesøvn.
Hvis han søger brystet midt nat og du kan mærke at han virkelig har brug for det, så må du give ham brystet, men forsøge at amme ham kortvarigt, så han trøstes, men ikke fylder sig med mælk. Stille og roligt lirke brystvorten ud af munden på ham og forsøge at sætte kærtegn, nærhed osv. i stedet, så han stille og roligt lærer at sove uden at have brystet i munden. Det kan godt være at han, i den overgangsfase, hvor du er mindre hjemme og far tager over, vil søge dig ekstra meget og derfor have brugt for brystet midt nat og det skal der naturligvis være plads til. Men stille og roligt, vil det være rigtig fint at arbejde på at gøre natamningen kortere og kortere, for tilsidst helt at kunne undværes.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske