Svar: Nedtrapning af amning - 9 mdr.

24. april 2012

Kategori:
Alder:
9 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Vivi

Tak for dit brev :)

Vilhelm vil, når du begynder på arbejde og far overtager barslen være ca 10 måneder gammel. Det betyder at han i den alder vil trives med 2 amninger eller flasker dagligt, svarende til ca 400ml. Og du kan naturligvis overveje om du vil stoppe amningen helt eller om du vil bibeholde en amning og så lade far give mme eller vælling, når du ikke er hjemme.

At du har skiftende vagter behøver ikke betyde noget, nogle børn vil fint acceptere at blive ammet, når mor er hjemme og så få en flaske, når mor ikke er. Det kan også være at han vil foretrække flasken eller bare vil drikke af en kop, og derfor af sig selv fravælge amningen - og så må det være sådan. Hvis han selv begynder at sige fra overfor brystet, så er det jo en fin måde at stoppe på, fordi han så er klar og ikke bliver for ked af det og ulykkelig.

Så når du er hjemme i dagtimerne, så kan du give ham lidt mælk af en kop inden han puttes til middagsluren eller vælge at amme ham. Og når du er hjemme om aftenen, så kan du amme ham inden han skal sove, og far kan give ham vælling, når du ikke er ...

Annonce

... der.

I kan også vælge at give ham mælk af kop inden middagslur, flaske at blive puttet på og så kan du amme ham om natten, hvis han vågner og har behov. Hvis du ikke er hjemme om natten, må far berolige med en tår vand af kop og stille og roligt vil det være rigtig fint at trappe helt ud af amningen kl 03, så I alle får jeres nattesøvn.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis han søger brystet midt nat og du kan mærke at han virkelig har brug for det, så må du give ham brystet, men forsøge at amme ham kortvarigt, så han trøstes, men ikke fylder sig med mælk. Stille og roligt lirke brystvorten ud af munden på ham og forsøge at sætte kærtegn, nærhed osv. i stedet, så han stille og roligt lærer at sove uden at have brystet i munden. Det kan godt være at han, i den overgangsfase, hvor du er mindre hjemme og far tager over, vil søge dig ekstra meget og derfor have brugt for brystet midt nat og det skal der naturligvis være plads til. Men stille og roligt, vil det være rigtig fint at arbejde på at gøre natamningen kortere og kortere, for tilsidst helt at kunne undværes.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Appetit

Børns appetit varierer meget. Nogle gange spiser barnet meget i løbet af en dag og andre gange betydeligt mindre.

Det er helt i orden, så længe barnet trives, er aktivt og hverken bliver for tyk eller tynd. Og som udgangspunkt må du tro på at dit barn har en naturlig evne til at spise, når de tilbydes mad og til at sige fra, hvis det ikke har behov for mere.

Når man ammer ved man aldrig hvor meget barnet egentlig får og her må man tro på at hvis der kommer noget ud...

Læs mere i Babylex

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder