Svar: Amning om dagen - hvor ofte
17. marts 2012
Alder:
2 mdr.
Hej med dig
Børn der ammes behøver ikke have afføring dagligt. Nogle børn optager al næringen i mælken og der er ingen affaldsstoffer at udskille.
Der må gerne gå op til en uge eller 10 dage imellem afføringerne hos ammebørn. Det kan dog nogle gange give ekstra mavekneb, hvis der går meget lang tid og børn der ammes kan faktisk godt have forstoppelse, hvor det tydeligt gør rigtig rigtig ondt på dem, når de skal af med deres afføring og hvor man kan se at afføringen er mørk, når den kommer ud. Oplever man det kan det være en god idé at give barnet laktulose, for at holde gang i maven. Hos jer lyder det som om at lillepigen trives og ikke er besværet af at der går længere tid mellem afføringerne.
Det er sådan at modermælk består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig. Det betyder at den er særlig egnet til at slukke tørsten og det er super praktisk fordi barnet så nogle gange kan melde sig, die kortvarigt og netop derved få noget at drikke. Andre gange har barnet brug for et længere måltid, spiser længere tid og mere effektivt og her er der tale om et "hovedmåltid" og ikke en tørstslukker. Så nogle gange, når din datter dier kortvarigt hos dig og ikke vil have mere, så er det måske fordi hun lige der havde brug for lidt at drikke og ikke var rigtigt sulten og det er vigtigt at hun får lov til at stille dette behov :)
I starten, når amningen skal etableres, så er det vigtigt at man lægger barnet hyppigt og lige meget til begge sider, fordi man skal sikre at der skal stimuleres til lige stor mælkeproduktion både både venstre og højre bryst. Men nu hvor amningen er etableret og mælkeproduktionen er godt igang, så er det vigtigt at du hjælper din datter til at spise så længe på et bryst som muligt. Det er godt, fordi hun derved ikke får for meget af den vandholdige mælk, men får mere af den federe mælk, der ligger sidst i brystet. Det der også kaldes fløden. Hvis barnet får for meget af den vandholdige mælk, så er der en risiko for at barnet får ekstra meget mavekneb. De lidt federe mælk giver derimod mere ro i maven ...
Du har ret i at det naturligvis vil være rigtig dejligt, hvis hun spiser mere i dagtimerne end om natten og du må gerne arbejde på dette. Det kan nogle gange hjælpe at lægge en skiftning ind mellem amningerne. Du kan f.eks. amme fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lege, pludre osv. og så skifte hende og lægge til modsatte bryst inden hun så skal sove, hvor hun så kan tage toppen, og så kan du starte med at give hende fra det bryst, næste gang du igen lægger til. Du kan også nogle gange vælge at amme hende og når hun så slipper og virker lidt irriteret, så skifter du hende og så lægge hende til samme bryst igen, men i en ny ammestilling. På den måde får du hende til at tage en større mængde mælk fra samme bryst.
Du skal være opmærksom på, hvordan du holder hendes hoved, når du ammer. Hvis du støtter hendes hoved med din hånd, så pas på at du ikke holder på hendes baghoved. Det kan hun føle som et pres mod brystet og det kan gøre at hun bliver ked af det og skubber sig væk fra brystet. Prøv nogle gange at lægge dig med hende og am hende liggende, fordi hun i liggende stilling ikke presses til brystet og måske derfor hellere vil tage fat .. Skal hendes hoved støttes, så prøv at holde i hendes nakke og ikke på selve hovedet :)
Hvis din nedløbsrefleks er meget hurtig, så kan det også hjælpe nogle gange at du lægger dig og ammer og nogle kvinder kan faktisk have held med at amme imens de ligger på ryggen og med barnet på sig ... Dette fordi barnet ved denne ammestilling skal arbejde med brystet mod tyngderetningen og det kan nogle gange have effekt, når mælken løber alt for hurtigt ...
Ellers må du nogle gange lade mælken løbe ud i en stofble og når trykket er faldet så kan du forsøge at lægge til igen. Det er ofte den vandholdige mælk der kommer så let og der vil stadig være masser af komme efter, når du igen lægger til :)
De fleste børn vil i denne alder have brug for 6-8 amninger i døgnet og dermed spise ca. hver 3-4 time.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske