Svar: Amning om dagen - hvor ofte

17. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Hej med dig

Børn der ammes behøver ikke have afføring dagligt. Nogle børn optager al næringen i mælken og der er ingen affaldsstoffer at udskille.

Der må gerne gå op til en uge eller 10 dage imellem afføringerne hos ammebørn. Det kan dog nogle gange give ekstra mavekneb, hvis der går meget lang tid og børn der ammes kan faktisk godt have forstoppelse, hvor det tydeligt gør rigtig rigtig ondt på dem, når de skal af med deres afføring og hvor man kan se at afføringen er mørk, når den kommer ud. Oplever man det kan det være en god idé at give barnet laktulose, for at holde gang i maven. Hos jer lyder det som om at lillepigen trives og ikke er besværet af at der går længere tid mellem afføringerne.

Det er sådan at modermælk består af flere forskellige dele og den første del af mælken er meget vandholdig. Det betyder at den er særlig egnet til at slukke tørsten og det er super praktisk fordi barnet så nogle gange kan melde sig, die kortvarigt og netop derved få noget at drikke. Andre gange har barnet brug for et længere måltid, spiser længere tid og mere effektivt og her er der tale om et "hovedmåltid" og ikke en tørstslukker. Så nogle gange, når din datter dier kortvarigt hos dig og ikke vil have mere, så er det måske fordi hun lige der havde brug for lidt at drikke og ikke var rigtigt sulten og det er vigtigt at hun får lov til at stille dette behov :)

I starten, når amningen skal etableres, så er det vigtigt at man lægger barnet hyppigt og lige meget til begge sider, fordi man skal sikre at der skal stimuleres til lige stor mælkeproduktion både både venstre og højre bryst. Men nu hvor amningen er etableret og mælkeproduktionen er godt igang, så er det vigtigt at du hjælper din datter til at spise så længe på et bryst som muligt. Det er godt, fordi hun derved ikke får for meget af den vandholdige mælk, men får mere af den federe mælk, der ligger sidst i brystet. Det der også kaldes fløden. Hvis barnet får for meget af den vandholdige mælk, så er der en risiko for at barnet får ekstra meget mavekneb. De lidt federe mælk ...

Annonce

... giver derimod mere ro i maven ...

Du har ret i at det naturligvis vil være rigtig dejligt, hvis hun spiser mere i dagtimerne end om natten og du må gerne arbejde på dette. Det kan nogle gange hjælpe at lægge en skiftning ind mellem amningerne. Du kan f.eks. amme fra det ene bryst, når hun vågner af en lur, lege, pludre osv. og så skifte hende og lægge til modsatte bryst inden hun så skal sove, hvor hun så kan tage toppen, og så kan du starte med at give hende fra det bryst, næste gang du igen lægger til. Du kan også nogle gange vælge at amme hende og når hun så slipper og virker lidt irriteret, så skifter du hende og så lægge hende til samme bryst igen, men i en ny ammestilling. På den måde får du hende til at tage en større mængde mælk fra samme bryst.

Du skal være opmærksom på, hvordan du holder hendes hoved, når du ammer. Hvis du støtter hendes hoved med din hånd, så pas på at du ikke holder på hendes baghoved. Det kan hun føle som et pres mod brystet og det kan gøre at hun bliver ked af det og skubber sig væk fra brystet. Prøv nogle gange at lægge dig med hende og am hende liggende, fordi hun i liggende stilling ikke presses til brystet og måske derfor hellere vil tage fat .. Skal hendes hoved støttes, så prøv at holde i hendes nakke og ikke på selve hovedet :)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis din nedløbsrefleks er meget hurtig, så kan det også hjælpe nogle gange at du lægger dig og ammer og nogle kvinder kan faktisk have held med at amme imens de ligger på ryggen og med barnet på sig ... Dette fordi barnet ved denne ammestilling skal arbejde med brystet mod tyngderetningen og det kan nogle gange have effekt, når mælken løber alt for hurtigt ...

Ellers må du nogle gange lade mælken løbe ud i en stofble og når trykket er faldet så kan du forsøge at lægge til igen. Det er ofte den vandholdige mælk der kommer så let og der vil stadig være masser af komme efter, når du igen lægger til :)

De fleste børn vil i denne alder have brug for 6-8 amninger i døgnet og dermed spise ca. hver 3-4 time.

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Massage - baby

Mange babyer nyder at få massage eller berøring af ryg, mave, ansigt, fingre, tær. De rolige og rytmiske bevægelser giver barnet en følelse af at være elsket og fylder barnet med velvære. Der findes flere bøger om emnet, hvis du ønsker at sætte dig ind i en bestemt teknik, kan det anbefales at låne eller købe en af disse.

Hvis dit barn har svært ved at komme af med afføring eller luft, så kan det også være en god ide at massere lidt på barnets mave. Dette gøres ved stille og...

Læs mere i Babylex

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.