Amning om dagen - hvor ofte

17. marts 2012

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Amning om dagen - hvor ofte

Hej Helen,

Tak for dit svar om søvn - jeg prøver at acceptere at min piges nat har varet længe når vi når omkring kl. 5 ;-) - og undertiden kan jeg få hende til at sove videre en lille time, hvis hun lige får lov til at vågne helt op, blive skiftet og påny svøbt.

Nu vil jeg gerne spørge dig om amning. Min pige trives, er 12 uger i dag og vejede 6 kg og var 62 cm for 1 uge siden (ligger fint på sin høje kurve). Hun er glad i sine vågenperioder (undtagen omkring ulvetimen fra 17-19 hvor hun godt kan være noget pylret). Hun har de sidste 3 uger ændret afføringsmønster fra flere gange dagligt til nu en gang om ugen (sidste gang 5 dage imellem, og nu er vi oppe på 6 dage uden afføring) men hun virker ikke så besværet af det - prutter en del og det kan genere hende sen nat, men ikke mere når der er gået mange dage fra sidste afføring. Hun har fint tunge bleer (tis) mange gange i døgnet.

Hun spiser hver 3. time om aftenen, sover dog ofte 4-5 timer i første træk fra kl. 19. Siden i går aftes har hun spist kl. 18 (faldt i søvn for natten 18.30), 22 (drømmemåltid), 01 og 04 samt 06 da hun stod op. Om natten spiser hun meget fint, særligt hvis jeg sidder op med hende. Hun får fra et bryst hver gang.

Som de foregående dage den sidste uges tid har hun så siden kl 06 og til nu kl 12 ikke ville tage et "ordentligt" måltid. Hun bliver vred ved brystet når mælken løber til - hun sutter altså ...

Annonce

... fint det første minut, drikker så lidt (synker efter hvert sut) men på et tidspunkt bliver hun "vred" og sprutter mælk ud (kan se det løber godt til, og fra mundvigen spildes mælken ud på kinden). Jeg giver hende sutten, bøvser hende og lægger hende til igen - prøver også tvillingestilling - men hun vil ikke tage brystet. Denne "opførsel" gør at jeg forsøger igen lidt senere (efter hun har leget eller vi har snakket lidt) - og hun får jo lidt hver gang... Undertiden (sjældnere) græder hun inden mælken løber til - her tænker jeg hun bare ikke er sulten. Hun har sovet 1 time fra kl. 9 og lagt til middagslur kl. 11.45.

Derfor vil jeg spørge: skal jeg prøve at lade 3 timer gå mellem hvert måltid istedet for hele tiden at tilbyde brystet? Eller er der andre tricks? Jeg tror måske det er en hurtig nedløbsrefleks der irriterer hende? (men jeg kan ikke finde ud af at håndmalke desværre). Problemet kan måske også være at jeg har svært ved at se hvornår hun er sulten i løbet af dagen. Hun gumler altid glad på sin sut, og på sine hænder. Kun når hun spytter sutten ud samtidig med hun smågræder er jeg sikker på hun er sulten.

Jeg tænker også at hun har jo siden i går kl. 18 har spist 5 fine måltider - så måske er hun ikke sulten/har ikke brug for mange store måltider i dagtiden? Ville jo bare være smartere hvis hun spiste meget om dagen istedet for natten....

På forhånd tak for dit svar.

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

Annonce

Viden om børn:

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.