Brev:
Amning om dagen - hvor ofte
17. marts 2012
Alder:
2 mdr.
Amning om dagen - hvor ofte
Hej Helen,
Tak for dit svar om søvn - jeg prøver at acceptere at min piges nat har varet længe når vi når omkring kl. 5 ;-) - og undertiden kan jeg få hende til at sove videre en lille time, hvis hun lige får lov til at vågne helt op, blive skiftet og påny svøbt.
Nu vil jeg gerne spørge dig om amning. Min pige trives, er 12 uger i dag og vejede 6 kg og var 62 cm for 1 uge siden (ligger fint på sin høje kurve). Hun er glad i sine vågenperioder (undtagen omkring ulvetimen fra 17-19 hvor hun godt kan være noget pylret). Hun har de sidste 3 uger ændret afføringsmønster fra flere gange dagligt til nu en gang om ugen (sidste gang 5 dage imellem, og nu er vi oppe på 6 dage uden afføring) men hun virker ikke så besværet af det - prutter en del og det kan genere hende sen nat, men ikke mere når der er gået mange dage fra sidste afføring. Hun har fint tunge bleer (tis) mange gange i døgnet.
Hun spiser hver 3. time om aftenen, sover dog ofte 4-5 timer i første træk fra kl. 19. Siden i går aftes har hun spist kl. 18 (faldt i søvn for natten 18.30), 22 (drømmemåltid), 01 og 04 samt 06 da hun stod op. Om natten spiser hun meget fint, særligt hvis jeg sidder op med hende. Hun får fra et bryst hver gang.
Som de foregående dage den sidste uges tid har hun så siden kl 06 og til nu kl 12 ikke ville tage et "ordentligt" måltid. Hun bliver vred ved brystet når mælken løber til - hun sutter altså fint det første minut, drikker så lidt (synker efter hvert sut) men på et tidspunkt bliver hun "vred" og sprutter mælk ud (kan se det løber godt til, og fra mundvigen spildes mælken ud på kinden). Jeg giver hende sutten, bøvser hende og lægger hende til igen - prøver også tvillingestilling - men hun vil ikke tage brystet. Denne "opførsel" gør at jeg forsøger igen lidt senere (efter hun har leget eller vi har snakket lidt) - og hun får jo lidt hver gang... Undertiden (sjældnere) græder hun inden mælken løber til - her tænker jeg hun bare ikke er sulten. Hun har sovet 1 time fra kl. 9 og lagt til middagslur kl. 11.45.
Derfor vil jeg spørge: skal jeg prøve at lade 3 timer gå mellem hvert måltid istedet for hele tiden at tilbyde brystet? Eller er der andre tricks? Jeg tror måske det er en hurtig nedløbsrefleks der irriterer hende? (men jeg kan ikke finde ud af at håndmalke desværre). Problemet kan måske også være at jeg har svært ved at se hvornår hun er sulten i løbet af dagen. Hun gumler altid glad på sin sut, og på sine hænder. Kun når hun spytter sutten ud samtidig med hun smågræder er jeg sikker på hun er sulten.
Jeg tænker også at hun har jo siden i går kl. 18 har spist 5 fine måltider - så måske er hun ikke sulten/har ikke brug for mange store måltider i dagtiden? Ville jo bare være smartere hvis hun spiste meget om dagen istedet for natten....
På forhånd tak for dit svar.