Svar: Ammestop - 23 mdr.
12. marts 2012
Alder:
23 mdr.
Kære Hanne
Tak for dit brev og dine pæne ord til mig :)
For mange kvinder er det at amme noget af det dejligste og største i verden. Det bånd man har sammen med sit barn kan ikke sammenlignes med andet, det er bare noget helt særligt - måske fordi det jo netop kun er mor og barn, der kan amme ...
Men på et tidspunkt skal man også mærke efter, hvornår det er passende at stoppe og det tidspunkt er kommet hos jer :) Jeg er enig med dig i at weekenden ikke har været spildt og du mærker det sandsynligvis også på at lillepigen ikke søger brystet helt så meget, som hun gjorde før far og datter tog af sted. Det der er rigtigt vigtigt nu er, at du sørger for at amningen nu ikke skrues op igen. Din datter har fint kunne klare sig uden amning og det kan hun naturligvis også derhjemme.
Hun ved godt at brystet og mor er to forskellig ting - I er ikke et hele og derfor kan du godt forklare hende at "brystet er slut", "der er ikke mere" eller lignende og så stadig holde hende ind til dig, vugge hende, berolige hende, kærtegne hende osv. Så hun stadig mærker at du er der, selvom brystet ikke længere er der.
At hun kan skelne dig og brystet fra hinanden er naturligt ikke ensbetydende med at hun ikke vil blive frustreret, når du siger nej og ikke længere tilbyder brystet som i de sidste næsten to år har været ensbetydende med nærhed for hende. Hun vil naturligt blive frustreret og fortvivlet og det skal du naturligvis kunne rumme. Det betyder at du skal kunne holde ud at hun bliver ked af det, vred, fortvivlet - uden at ville ændre på det og uden at tilbyde hende brystet igen. Det er okay at sige at det er slut nu og så holde fast i det. Netop fordi hun jo stadig har dig :)
Og så tilbyd hende noget at spise og noget at drikke, så hun får noget i munden, når hun søger brystet ligesom hun som sagt skal holdes om, trøstes og beroliges og hjælpes videre - det går alt sammen også uden brystet - og hun skal mærke din overbevisning i dette. Hun spejler sig også i dig og hvis hun mærker at du ikke kan slippe amningen så vil hun naturligt også have sværere ved at slippe den :)
Prøv ikke at hænge fast i at det er slemt eller hårdt, men prøv at komme videre, afled hende og lav noget andet, så hun glemmer det og finder ud af at noget er sjovere og bedre end at blive ammet ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske