Svar: Hjælp til opretholde mælkeproduktion, bliver nødt til at holde pause
1. februar 2012
Alder:
3 mdr.
Kære Linda
Det kan være meget svært at holde pause i amningen i 10 dage og så optage amning igen derefter.
Du kan godt opretholde en vis mælkemængde ved at malke ud med en brystpumpe på de tidspunkter, hvor din datter normalt ville die hos dig, så du på den måde viser din krop, at der stadig skal produceres mælk her. Men brystpumpen vil ikke kunne stimulere og tømme dit bryst på samme måde som din datter, så din mælkemængde kan godt risikere at gå ned - alternativet skal du malke ud flere gange, end du normalt ville amme - det vil sige måske malke ud 8 gange i døgnet, svarende til udmalkning ca. hver 3 time. Jeg vil anbefale at du lejer en malkemaskine, da du skal bruge de meget og de maskiner man lejer er bedre end de maskiner du kan købe. Du kan lege malkemaskiner / elektriske brystpumper hos Falck, i større babyudstyrs forretninger og på nogle apoteker.
Et andet problem er, at når din datter begynder at få mælk på flaske, så vil hun sansynligvis begynde at foretrække at spise på denne måde. Selve sutteteknikken er anderledes på en flaske og samtidig flyder mælken meget let. Hun har lettere ved at spise af en flaske end af et bryst og der er en risiko for, at hun efter 10 dage væk fra brystet naturligt så vil foretrække flasken.
Når jeg læser om Vibradox og amning, så står der: "Må kun anvendes under visse forudsætninger. Den relative vægtjusterede dosis er ca. 4%, hvilket almindeligvis er betryggende lavt. I modsætning til andre tetracycliner binder modermælk kun i mindre grad doxycyclin, men teoretisk er der risiko for indbygning i barnets tænder og knogler. Der er dog ingen meddelelser om dette eller andre bivirkninger hos barnet. Som en forholdsregel bør amning undgås ved behandling ud over 1 uge."
Det betyder altså at der er en vis risiko ved at tage denne medicin, når man ammer og da din behandling skal være 10 dage, så bør du ikke amme i denne periode.
Du kan naturligvis tale med jeres læge om muligheden for at få et andet præparat, som kan bruges samtidig med at du ammer, men det lyder som om at du allerede har været igennem flere kure ...
Hvis situationen er som du beskriver - at du er nødt til at stoppe amning i 10 dage og overgå til flaske, så skal du naturligvis gøre det. Du kan så forsøge at malke ud i de dage og du kan naturligvis forsøge at lægge din datter til brystet igen efterfølgende. Hvis det lykkes, så er det godt, men lykkes det ikke, så må hun fortsætte med flasken, som hun jo sikkert vil være glad for og så skal du også være glad ved den løsning. Det vigtigste er trods alt ikke om hun får mælk på den ene eller den anden måde, men at hun trives og får det hun har behov for :)
Moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet bag og man er en ligeså god mor, selvom man ikke ammer sit barn :)
Til sidst vil jeg lige sige at den mælk du evt. malker ud, skal kasseres og kan ikke gives til din datter, da den jo indeholder medicin :)
Håber du kan bruge dette videre og fortsat held og lykke :)
Fortsat god weekend!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske