Svar: Hjælp til opretholde mælkeproduktion, bliver nødt til at holde pause

1. februar 2012

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Linda

Det kan være meget svært at holde pause i amningen i 10 dage og så optage amning igen derefter.

Du kan godt opretholde en vis mælkemængde ved at malke ud med en brystpumpe på de tidspunkter, hvor din datter normalt ville die hos dig, så du på den måde viser din krop, at der stadig skal produceres mælk her. Men brystpumpen vil ikke kunne stimulere og tømme dit bryst på samme måde som din datter, så din mælkemængde kan godt risikere at gå ned - alternativet skal du malke ud flere gange, end du normalt ville amme - det vil sige måske malke ud 8 gange i døgnet, svarende til udmalkning ca. hver 3 time. Jeg vil anbefale at du lejer en malkemaskine, da du skal bruge de meget og de maskiner man lejer er bedre end de maskiner du kan købe. Du kan lege malkemaskiner / elektriske brystpumper hos Falck, i større babyudstyrs forretninger og på nogle apoteker.

Et andet problem er, at når din datter begynder at få mælk på flaske, så vil hun sansynligvis begynde at foretrække at spise på denne måde. Selve sutteteknikken er anderledes på en flaske og samtidig flyder mælken meget let. Hun har lettere ved at spise af en flaske end af et bryst og der er en risiko for, at hun efter 10 dage væk fra brystet naturligt så vil foretrække flasken.

Når jeg læser om Vibradox og amning, så står der: "Må kun anvendes under visse forudsætninger. Den relative vægtjusterede dosis er ca. 4%, hvilket almindeligvis er betryggende lavt. I modsætning til andre tetracycliner binder modermælk kun i ...

Annonce

... mindre grad doxycyclin, men teoretisk er der risiko for indbygning i barnets tænder og knogler. Der er dog ingen meddelelser om dette eller andre bivirkninger hos barnet. Som en forholdsregel bør amning undgås ved behandling ud over 1 uge."

Det betyder altså at der er en vis risiko ved at tage denne medicin, når man ammer og da din behandling skal være 10 dage, så bør du ikke amme i denne periode.

Du kan naturligvis tale med jeres læge om muligheden for at få et andet præparat, som kan bruges samtidig med at du ammer, men det lyder som om at du allerede har været igennem flere kure ...

Hvis situationen er som du beskriver - at du er nødt til at stoppe amning i 10 dage og overgå til flaske, så skal du naturligvis gøre det. Du kan så forsøge at malke ud i de dage og du kan naturligvis forsøge at lægge din datter til brystet igen efterfølgende. Hvis det lykkes, så er det godt, men lykkes det ikke, så må hun fortsætte med flasken, som hun jo sikkert vil være glad for og så skal du også være glad ved den løsning. Det vigtigste er trods alt ikke om hun får mælk på den ene eller den anden måde, men at hun trives og får det hun har behov for :)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Moderfølelsen sidder ikke i brysterne men i hjertet bag og man er en ligeså god mor, selvom man ikke ammer sit barn :)

Til sidst vil jeg lige sige at den mælk du evt. malker ud, skal kasseres og kan ikke gives til din datter, da den jo indeholder medicin :)

Håber du kan bruge dette videre og fortsat held og lykke :)

Fortsat god weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Udslæt - hos børn

Børn kan få mange forskellige slags knopper og udslæt. Det kan være svært at afgøre, om det bare er noget forbipasserende, og hvis du er i tvivl, så kontakt altid lægen. De mest almindelige former for udslæt hos babyer er:

- Ble-eksem: Voldsom rød numse, knopper, og det kan være smertefuldt. Det kan skyldes at barnet ikke tåler det materiale, som engangsbleen er lavet af, og det kan derfor være en fordel at prøve et andet blemærke. Det kan også skyldes, at barnets hud reagerer på...

Læs mere i Babylex

Flyverdragter til børn

Flyverdragter er nødvendige, og de fleste børn starter med at bruge en flyverdragt, når de begynder at kravle omkring i 1 års alderen.

Flyverdragter er til leg udenfor - ikke til at sove i. De fleste flyverdragter er meget varme og kan også være lidt stive i stoffet, og nogle flyverdragter er faktisk så stive og tunge, at de gør det svært for barnet at bevæge sig rundt. Derfor kan det være en god idé at vælge en flyverdragt, som ikke er alt for tung, og som netop giver...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen
For gud ved hvilken gang er jeg på din hjemmeside for lige at tjekke, hvordan det nu er med forkølelse og graviditet. Jeg har brugt siden så mange gange. Og hver gang har jeg fået højt kvalificerede og superpraktiske og tryghedskabende svar. Det vil jeg bare lige sige tak for.
Mvh Birgitte