Svar: Aftenuro - 6 uger
9. januar 2012
Alder:
1 mdr.
Kære Van
Der kan være lidt forskelligt der spiller ind hos jer, og jeg vil meget gerne dele mine tanker med dig.
I forhold til amning, så er det rigtig vigtigt at du nu er opmærksom på, hvordan din dreng spiser hos dig hele dagen igennem. Det er sådan at mælken har forskellig sammensætning, både i løbet af dagen men også i løbet af et enkelt ammemåltid.
Den første del af mælken er vandholdig og det betyder at den slukker tørsten. Hvis man malker ud, så vil den se lidt ud ligesom skummetmælk og være tydeligt vandholdig at se på.
Den næste del af mælken vil være den egentlige mad. Den er mere hvid i farven og ikke så gennemsigtig.
Den sidste del vil være den federe mælk, som du også selv skriver om. Den er tykkere og virker lidt mere fast i det. Hvis man malker ud, vil den lægge sig øverst i flasken og sætte sig på flaskens sider.
Det er vigtigt at du i løbet af dagen ammer længe fra et bryst af gangen, så din dreng spiser længe og effektivt og får den fede mælk med ud. I starten da mælken skulle løbe til, var det vigtigt at amme fra begge sider for at stimulere til mælk på begge bryster, men nu er det vigtigt at du ammer fra et bryst af gangen.
Det vil være en rigtig god idé at du skifter mellem de forskellige ammestillinger, da din dreng tømmer og stimulerer brystet forskelligt alt efter hvordan du lægger ham til. Du kan f.eks. med fordel starte med at amme ham i den traditionelle stilling, hvor han ligger i din favn og når han så har spist godt fra brystet og slipper, så kan du vende ham rundt og amme ham fra samme bryst men i tvillingestillingen, hvor han ligger ud under din arm, langs din side. Ved at vende ham rundt kan du få ham til at spise lidt mere fra samme bryst og på den måde få ham til at få lidt mere af den fede mælk med ud.
Hvis du fornemmer at han har spist rigtig godt fra et bryst og ikke behøver mere, så kan du i stedet lege med ham, aktivere ham lidt, pludre med ham osv. Derefter kan du skifte ham og så kan du, inden han skal sove igen, tilbyde toppen fra modsatte bryst. Han kan her spise det han har lyst til, nogle gange vil han spise meget lidt og slukke tørsten, andre gange vil han spise meget igen og det er helt okay, det må han gerne. Herefter skal han så sove og når han så vågner af en lur, så kan du starte der hvor han sluttede sidst, hvis han ikke spiste særlig meget og lade ham spise i bund der og så gøre det samme igen ...
De fleste forældre vil opleve at deres barn virker glad og rolig i 3-4 ugers alderen og man får fornemmelsen af at nu begynder det at fungere, nu er der lidt styr på det hele og så bliver barnet 5-6 uger og så kører det alligevel ikke ... han græder, virker urolig, søger brystet, er svær at trøste, har svært ved at finde ro osv.
Det kan både handle om behovet for mad, altså behov for at få mere at spise, at spise hyppigere for at få mælkeproduktionen sat op. Det er nemlig sådan at det er hyppigheden af amning der øger mælkemængden og ikke varigheden af amning. Det giver således mere mælk at amme hver 2 time i stedet for hver 4 time, det giver ikke nødvendigvis mere mælk at amme 1 time i stedet for en 1/2 time.
Men det kan også handle om at der sker meget med jeres dreng udviklingsmæssigt lige nu. Han begynder f.eks. at kunne se farver nu og skelner også former. Han lytter mere intenst og skelner mellem forskellige lyde og han er tydeligt mere opmærksom, når I taler og pludrer med ham. Og det betyder alt sammen at han godt kan være mere ked af det om aftenen, fordi han får ekstra mange stimuli i løbet af dagen. Det betyder igen at I skal være opmærksomme på at han får sovet nok i dagtimerne. At han får ro, når han skal sove og at han hjælpes med at koble fra og lukke af overfor omverdenen. Det er vigtigt at han står et roligt sted og sover, at han f.eks. står i soveværelset eller står i barnevognen uden for, og at han ikke ligger i stuen, at radioen eller fjernsynet ikke er tændt osv.
Alt dette kan I læse om i min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling" :)
Og så er det også sådan at din mælk om aftenen er mere koncentreret og at det at spise hyppigt giver din dreng små mængder af koncentreret mælk i maven. Det betyder at han derefter vil kunne sove længere og bedre, netop fordi han er blivet mættet på en fin måde. Det er således naturligt at han spiser meget hyppigt om aftenen og det skal han til en vis grad også have lov til.
Din dreng er ikke doven - men det er rigtig hårdt at "tømme et bryst". Faktisk siger man at det i energiforbrug svarer til at du skulle gå til 10. sal op af trapperne. Du ville blive rigtigt træt og det bliver han også, når han dier. Derfor er det vigtigt at du holder ham igang undervejs i amningen, evt. lægger en skiftning ind undervejs, så han ikke falder i søvn før han er helt færdig med at spise ... :)
Måske kan det hjælpe med en sut, og at putte hos far. Når jeres dreng har fået mælk nok i maven og I er sikre på at han ikke behøver yderligere, så vil det være fint at han putter hos far og beroliges med en sut. Far dufter ikke af mælk og det kan derfor være dejligt beroligende at putte hos far ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske