Svar: Uro

29. november 2011

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Amning.

Kære Karina

Tak for dit brev.

Det er sådan at børn helt naturligt vil have perioder, hvor de virker mere vågne, mere grædende og også søger brystet hyppigere. De spiser ofte ikke i længere tid, men spiser flere gange og af mindre omgange.

Dette er ofte tegn på at barnet er igang med et appetitspring. Det vil sige at barnet er blevet så stor fysisk at det har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Og netop ved at være mere vågen, mere grædende, mere urolig, ja så lægger man naturligt barnet mere til brystet og mælkemængden øges.

I dag siger man at børn ikke har appetitspring på samme måde som de havde førhen i tiden, fordi man i dag ammer mere fleksibelt og ikke efter skema. Og nogle kvinder oplever slet ikke eller fornemmer slet ikke at barnet søger brystet mere eller virker mere uroligt, de lægger bare mere til og det udligner sig selv. Men andre kvinder oplever faktisk stadig disse spring og beskriver det lidt som dig, så jeg vil tro, at det er det du mærker lige nu :)

Det bedste du kan gøre er derfor at amme så hyppigt som muligt og gerne i forskellige ammestillinger. Prøv også at lægge en ...

Annonce

... skiftning ind mellem amingerne, så din datter får mælk fra et bryst, bliver skiftet, får mælk fra modsatte bryst og derefter puttes til en lur.

Det er også sådan at børn i jeres datters alder er meget mere opmærksomme på verden og suger til sig af indtryk. De vil hellere opleve end sove og følger rigtig meget med. Det er vigtigt at du her hjælper din datter med at koble fra overfor omverdenen, også selvom hun ikke selv giver udtryk for at have behov.

En måde at få hende til at koble fra på kan være ved at du lægger dig med hende og ammer hende i søvn i din seng. Luft godt ud i soveværelset, så rummet er køligt, træk gardinerne for så rummet er mørkt og læg dig på din seng og am hende i søvn der.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

En anden måde er at du ammer hende, skifter hende, og ammer hende igen og derefter putter hende i barnevognen og triller hende en tur. Det er blive bevæget / lullet i søvn i barnevognen, ligge under kalechen osv. kan hjælpe hende til at koble fra og overgive sig til søvnen.

Normalt bør hun ikke være vågen i mere end højst 2½ time, så bør hun ammes og sove igen ...

Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om amning:

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

Annonce

Viden om børn:

Negle

Spædbarnets negle er meget bløde og i starten vil du fint kunne nulre neglene af.

Når neglene bliver hårde og adskiller sig fra blommen, så kan du begynde at klippe dem med en saks. Det er her vigtigt at du klipper neglene lige over.

Du kan evt. bruge en lille fil til at afrunde hjørnerne på neglene, så barnet ikke kan rive sig.

Læs mere i Babylex

Allergidisponerede børn

Når man taler om allergidisponerede børn skelner man imellem dobbelt forældre disposition og svær enkeltdisposition.

Dobbelt forældredisposition er når begge forældre har/har haft flerårig, svær lægediagnosticeret behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit, børneeksem eller sikker fødevareallergi).

Svær enkeltdisposition er når en af forældrene og/eller søskende har/har haft flerårig svær lægediagnosticeret, behandlingskrævende atopisk sygdom (Astma, rhinit,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tak for dine sidste meget brugbare svar – de har været en rigtig god hjælp og inspiration i hverdagen. Så tak for det!

1000 tak for en super brevkasse – glæder mig altid til at høre dine tanker og svar.

Kærlig hilsen den glade mor.