Svar: Uro
29. november 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Karina
Tak for dit brev.
Det er sådan at børn helt naturligt vil have perioder, hvor de virker mere vågne, mere grædende og også søger brystet hyppigere. De spiser ofte ikke i længere tid, men spiser flere gange og af mindre omgange.
Dette er ofte tegn på at barnet er igang med et appetitspring. Det vil sige at barnet er blevet så stor fysisk at det har behov for at få sat mælkeproduktionen op. Og netop ved at være mere vågen, mere grædende, mere urolig, ja så lægger man naturligt barnet mere til brystet og mælkemængden øges.
I dag siger man at børn ikke har appetitspring på samme måde som de havde førhen i tiden, fordi man i dag ammer mere fleksibelt og ikke efter skema. Og nogle kvinder oplever slet ikke eller fornemmer slet ikke at barnet søger brystet mere eller virker mere uroligt, de lægger bare mere til og det udligner sig selv. Men andre kvinder oplever faktisk stadig disse spring og beskriver det lidt som dig, så jeg vil tro, at det er det du mærker lige nu :)
Det bedste du kan gøre er derfor at amme så hyppigt som muligt og gerne i forskellige ammestillinger. Prøv også at lægge en skiftning ind mellem amingerne, så din datter får mælk fra et bryst, bliver skiftet, får mælk fra modsatte bryst og derefter puttes til en lur.
Det er også sådan at børn i jeres datters alder er meget mere opmærksomme på verden og suger til sig af indtryk. De vil hellere opleve end sove og følger rigtig meget med. Det er vigtigt at du her hjælper din datter med at koble fra overfor omverdenen, også selvom hun ikke selv giver udtryk for at have behov.
En måde at få hende til at koble fra på kan være ved at du lægger dig med hende og ammer hende i søvn i din seng. Luft godt ud i soveværelset, så rummet er køligt, træk gardinerne for så rummet er mørkt og læg dig på din seng og am hende i søvn der.
En anden måde er at du ammer hende, skifter hende, og ammer hende igen og derefter putter hende i barnevognen og triller hende en tur. Det er blive bevæget / lullet i søvn i barnevognen, ligge under kalechen osv. kan hjælpe hende til at koble fra og overgive sig til søvnen.
Normalt bør hun ikke være vågen i mere end højst 2½ time, så bør hun ammes og sove igen ...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske